ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Dievča vo vlaku (The Girl on the Train)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Vlak4 resizeKnižný besteseller Dievča vo vlaku nepatrí k výnimočným literárnym dielam. I tak mu však nemožno upierať, že ide o obstojný debut a niet divu, že vzhľadom na jeho úspech po ňom čo najrýchlejšie siahol i samotný Hollywood. Dielu britskej autorky Pauly Hawkins nepochybne pomohli aj prirovnania k Stratenému Dievčaťu od Gillian Flynn, ktoré do filmovej podoby vynikajúco adaptoval americký režisér David Fincher.

Mladá žena, menom Rachel, cestuje každé ráno vlakom do veľkomesta. Jej osobný život je v troskách a pravidelnú útechu nachádza iba v jazdení vozňom a hlavne na dne pohárika. Rachel je totiž ťažká alkoholička, k čomu ju doviedol Vlak3 resizeaj nedávny rozvod. Aj preto sa naviaže na neznámu ženu, ktorú vídava deň, čo deň z okna vlaku v okolí svojho bývalého domu. Jedného dňa sa však čosi stane a Rachel je presvedčená, že je do toho nejakým spôsobom zapletená. Lenže, ako má odhaliť pravdu, keď popritom musí bojovať s výpadkami pamäte?

Knižná predloha rozhodne nevyniká žiadnou originalitou, ale je napísaná  pomerne pútavým spôsobom. Čitateľa dokáže minimálne na určitú dobu zaujať, za čo vďačí aj svojej štruktúre. Hoci je hlavnou hrdinkou titulné „Dievča vo vlaku“, rozprávané  je z troch odlišných uhlov pohľadu. Zakaždým ide o ženskú perspektívu – tou druhou je Anna, súčasná manželka exmanžela Rachel a treťou Megan, neznáma žena, ktorej zmiznutiu sa venuje ústredná zápletka. Kniha využíva Vlak2 resizechronologickú časovú postupnosť, s výnimkou Meganinho pohľadu, cez ktorý postupne odhaľuje viaceré kľúčové informácie a motivácie niektorých postáv. K tomuto však využíva aj motív nespoľahlivého rozprávača – Rachel a jej neustále straty pamäte. Ako máme vedieť, čo je pravda, keď sa v jej koži často musíme spoliehať iba na to, čo o nej vravia druhí? Práve tento prvok oceňujem na knihe najviac, nakoľko je prirodzene prepojený s duševným stavom postavy a nejde len o účelové klamanie čitateľa. Príbeh inak dejovo ničím nevybočuje z klasickej šablóny. Hoci väčšinou funguje vďaka šikovným jednotlivostiam a detailom, zráža ho pomerne jednoduché a až príliš doslovné rozuzlenie. Až to naplno Vlak12 resizepotvrdzuje, že prirovnania k Stratenému Dievčaťu nie sú vôbec na mieste. To totiž ponúklo komplexnejší a nepomerne rafinovanejší zážitok. Filmová adaptácia Dievčaťa vo vlaku na tomto fakte nemení vôbec nič.

Zarytí knižní fanúšikovia môžu byť každopádne spokojní. Až na zmenu prostredia (z Londýnu sa stal New York, z fiktívneho mestečka Witney zase Ardsley) je všetko po starom a scenár citlivo adaptuje všetky kľúčové body. Aj motív nespoľahlivého rozprávača je do filmovej podoby prevedený dôstojne, cez zrýchlené strihy, zahmlený obraz a kratučké odskoky do hlbšej minulosti. I tak sa neubránim konštatovaniu, že scenár Vlak11 resizeniektoré tajomstvá odhaľuje až príliš skoro, čo však súvisí aj s rýchlejším vývojom zápletky. Toto sa súčasne podpísalo i na degradovaní niektorých  postáv na obyčajné figúrky. Avšak výrazné zredukovanie priestoru pre Annu, napríklad zamrzí skôr kvôli obsadenej Rebecce Ferguson, ako kvôli tomu, že by chýbali Annine scény. To hlavné, Rachelin alkohollizmus má, našťastie, stále dostatočný priestor. Našťastie, lebo dramatické pasáže svedčia snímke viac, ako keď sa snaží uberať thrillerovými krokmi. Najväčšie zásluhy jednoznačne patria vynikajúcej Emily Blunt. Tridsaťtri ročná britská herečka vie hrať a potvrdzuje to v každej polohe svojho komplikovaného charakteru.

Vlak10 resizeRéžie sa ujal našincom nie až tak známy Tate Taylor. Ten sa medzi verejnosťou zviditeľnil Farbou Citov (štyri nominácie na Oscara a jedna premenená) a zaujal aj jeho Get on Up – Príbeh Jamesa Browna. Na prvý pohľad nie zlá voľba, ale príbehu by viac pomohol napríklad aj o niečo provokatívnejší prístup, čo by dokázal šikovnejšie potlačiť  negatíva predlohy. To sa podľa môjho názoru až tak nepodarilo a adaptácia ich naopak odhaľuje v plnej kráse. Čiastočne je to aj vina scenára Erin Cressidy Willson a výsledný zážitok tak do veľkej miery stojí na hercoch a hudbe Dannyho Elfmana. Treba však zdôrazniť, Vlak7 resizeže v týchto aspektoch vyložene nezlyháva.

Dievča je vo vlaku je presne tak dobrý film, ako mohol byť, s ohľadom na svoju predlohu. Predlohu, ktorá je dobre napísaná, ale slabšie vymyslená. Kriminálna línia skúseného diváka neohromí, ale ako sonda do života alkoholom opantanej osoby a jej duševnej prázdnoty je na tom lepšie aj vďaka presvedčivému stvárneniu Emily Blunt. Len škoda, že jej výkon s najväčšou pravdepodobnosťou zapadne, tak ako aj samotný film.

Vlak resizeDievča vo vlaku (The Girl on the Train), USA, 2016
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Tate Taylor
Scenár: Erin Cressida Wilson
Kamera: Charlotte Bruus Christensen
Strih: Michael McCusker
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Haley Bennet, Emily Blunt, Justin Theroux, Rebecca Ferguson, Luke Evans, Laura Prepon, Allison Janney, Edgar Ramírez, Lisa Kudrow, Darren Goldstein, Lana Young a ďalší.

Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR:  6. októbra 2016
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark