Cesta do fantázie (Sen to Chihiro no kamikakushi)

c1290B posterr ex.0001V Mijazakim nájdete všetko. Orientálne filozofie, japonský folklór, očarenie Západom, jeho kultúrou, technikou, priemyselnou revolúciou, Vernem, Wellsom, steam-punkom, Dalím a celým surrealizmom. Ale aj magický svet samurajov, cti a hrdosti, tiež svojrázne ozveny typických „manga-dievčatiek“ – mladučkých príťažlivých bytostí na rozhraní detstva a dospelosti, príznačných pre japonské komiksy. Ekologické motívy. Lásku k lietadlám a lietaniu. Mágiu. Ekológiu. Parné stroje, obsluhované oživenými sadzičkami. Bohov, démonov, duchov, ale aj ľudí, ktorí podľahli bezduchému konzumovaniu. Snenie. Nostalgiu. Okúzlenie. Mijazaki, to je verný odraz súčasného Japonska. A nielen jeho.

Prvý raz som sa s Hajaom Mijazakim (nar. 1941) a jeho dielom stretol v roku 1997 na berlínskom festivale. Fantastický príbeh Princezná Mononoke ma dojal čistým dôvtipným spojením súčasnosti s minulosťou, ríše duchov, démonov a víl s naším hmotným svetom, syntézou tradičného s moderným, poéziou a v neposlednom rade naliehavou metaforou. Súboj idealizmu s materializmom. A zároveň vizuálne očarujúca, krásna rozprávka. Kreslený film o dramatickom konflikte odchádzajúceho sveta bohov a nadchádzajúceho sveta ľudí sa po všetkých stránkach líšil od ktorejkoľvek inej animovanej snímky.

c1162 poster.0163Bol som tam, keď si v roku 2002 Mijazaki z Berlína odniesol hlavnú cenu Zlatého medveďa za Cestu do fantázie ex aequo s politickou drámou zo Severného Írska  Bloody Sunday režiséra Paula Greengrassa. Ozaj, kto si dnes Greengrassov film ešte pamätá? Cestu do fantázie pozná celý svet, neustále vychádza v nových vydaniach na rôznych druhoch nosičov, vysielajú ju televízie, ponúkajú streamovacie služby. Film s medzinárodným názvom v angličtine Spirited Away teda žije už pätnásty rok a jeho popularita nijako neupadá.

Na benátskom festivale som si v roku 2005 nenechal ujsť, keď majster Mijazaki preberal Čestného Zlatého leva za celoživotné dielo a predstavil novinku Zámok v oblakoch. Adaptácia románu britskej autorky Diany Wynne Jonesovej, žiačky C. S. Lewisa (Narnia) a J. R. R. Tolkiena (Pán prsteňov) o mladulinkej Sofii, premenenej zlou čarodejnicou na ošklivú starenu a pracujúcej ako slúžka o mladého čarodejníka Howla, bývajúceho v chodiacom dome, už priamo je japonským pohľadom na Západ, jeho krásy, chyby i absurdnosti.

2V roku 2008 ma na tom istom mieste Mijazaki očaril príbehom priateľstva malej morskej víly a ľudského chlapca Ponyo z útesu nad morom. Päťročný Sosuke a zlatá rybka, ktorá sa vie premeniť na dievčatko – morskú vílu Ponyo, dcéru morskej kráľovnej a mocného čarodejníka, zachraňujú svet. Svety. Ten morský, i ten náš. Lebo oba sú prepojené a zlo v jednom sa zákonite odráža aj v tom druhom. Filmárova imaginácia sa prejavila s plnou silou najmä v postkatastrofických scénach po veľkej potope, ktorá vyvolala k životu prehistorické plávajúce netvory. Čistí, nevinní, detskí Sosuke a Ponyo vo svete po potope sú jedným z najneobyčajnejších a zároveň najpodmanivejších filmových párov, aké kedy svet videl.

No v roku 2013, keď benátsky festival uvádzal Mijazakiho záverečný opus Dvíha sa vietor, som čakal máre. Starý pán už na festival neprišiel. Namiesto toho len písomne ohlásil koniec kariéry. Zavŕšil ju symbolicky filmom, ktorý je síce výsledkom jeho celoživotného umeleckého snaženia, ale zároveň sa líši od všetkého, čo predtým nakrútil. Realistická životopisná snímka vzdáva hold leteckému inžinierovi Džirovi Horikošimu, tvorcovi japonskej stíhačky Mitsubishi A6M Zero, jednej z najdôležitejších japonských zbraní druhej svetovej vojny. Prirodzene, prišli politicky podfarbené protesty. Čo na tom, že filmárov otec Katsuji viedol firmu Miyazaki Airplane, ktorá dodávala súčiastky práve do lietadiel Zero, z čoho pramení i jeho celoživotné očarenie lietajúcimi strojmi, pilotmi, lietaním a všetkým, čo k tomu patrí?

c0557.0214Napriek tomuto rozpačitému záveru Mijazakiho kariéra bola krásna, dlhá a mimoriadne plodná. Jej vrchol predstavuje práve film Sen to Chihiro no kamikakushi, u nás známy ako Cesta do fantázie. Asociácia slovenských filmových klubov ho v obnovenej premiére vracia do našich kín. Spája všetky Mijazakiho obľúbené prvky a motívy. Klasickú ručnú kreslenú animáciu, mladučkú hrdinku, stret hmotného moderného sveta s duchovnou tradíciou, očarenie Hokusaiom i fenoménom manga, viktoriánskou priemyselnou revolúciou a steam-punkom. Ale tiež orientálne mýty a legendy, motívy odchádzania aj cesty, začiatku a konca, boja a koexistencie štyroch živlov, ekologické prvky, varovanie pred plytkým konzumovaním, silu priateľstva, prísľuby lásky, potrebu sebaobetovania i prosté vychutnávanie si všedných krás života a sveta. To všetko bez tradičných západných schém, kánonov, klišé a stereotypov, na ktoré sme ako diváci zvyknutí a ktoré tvoria súčasť nám dôverne známej filmovej reči. Mijazakiho rozprávanie sa vzpiera poučkám klasickej dramaturgie. Dobro a zlo netvoria súperiace protipóly, ale celok, jednotu v zmysle jin a jang. Hranice medzi nimi sú neostré, jedno je súčasťou druhého. Spolu s neoddeliteľnou hudbou skladateľa Džó Hisaišiho všetky prvky pospolu tvoria harmonický, poetický, no pevný dvojhodinový celok so silnou atmosférou smútku, melanchólie a surreálneho snenia.

cesta do fantazieMagický, ručne kreslený príbeh desaťročnej Čihiro, ktorá sa službou v zázračnom kúpeľnom dome duchov čarodejnice Jubaby usiluje zachrániť rodičov premenených na prasce, si dokázal v ére efektnej digitálne 3D animácie podmaniť celý svet. Odmenili ho nielen Zlatým medveďom Berlinale, ale aj Oscarom, Césarom a desiatkami ďalších cien. Zásluhou Johna Lassetera z Pixaru sa film nadabovaný do angličtiny premietal v kinách Severnej Ameriky, utŕžil 275 miliónov dolárov a pritiahol k Mijazakiho tvorbe milióny nových fanúšikov. Mnohým z nich vlastne otvoril bránu k tvorbe Mijazakiho filmového štúdia Ghibli a k fenoménu japonských kreslených filmov vôbec. Mýli nás a mätie, zneisťuje a rozrušuje, provokuje a inšpiruje. Mijazaki bol postmodernistický filmár ešte skôr, ako sa postmodernizmus stal slávnym.

Ústredná hrdinka, na polceste od dieťaťa k žene, sa líši od dospelých vnímaním i podvedomým chápaním neviditeľného „rozprávkového“ duchovného sveta, no nestáva sa jeho súčasťou. Je len cudzinkou v cudzom svete, uvedomuje si to rovnako ako potrebu vrátiť sa naspäť. Mijazaki pritom necháva interpretáciu voľne na divákovi, jeho skúsenostiach, znalostiach a citoch. Cesta do fantázie je preto z tých filmov, ktoré pri každom opakovanom pozeraní dokážu priniesť úplne nový zážitok, odlišný od tých predchádzajúcich. Jedno však zostáva zakaždým rovnaké: očarenie z majstrovskej predstavivosti, obrazotvornosti, nápaditosti i radostnej hravosti.

c0746.0129Cesta do fantázie (Japonsko 2001)
Sen to Chihiro no kamikakushi / Spirited Away
124 minút.
Scenár a réžia: Hajao Mijazaki. Kamera: Acuši Okui. Strih: Takeshi Seyama. Hudba: Joe Hisaishi. Účinkujú: Rumi Hiiragi, Takaši Naitó, Rjúnosuke Kamiki, Bunta Sugawara, Mari Nacuki, Šigejuki Tocugi, Takehiko Ono a ďalší.
Slovenská premiéra 29. septembra 2016