ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Lovecká sezóna: Strachopud (Open Season: Scared Silly)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

lovecka„Čo by ste chceli, veď je to len film pre deti!“ argumentujú podaktorí pri kritike lacných, plytkých, formou i obsahom podpriemerných rodinných animovaných filmov. Možno naozaj svojim deťom dávajú len to najhoršie: skazené potraviny, nebezpečné hračky plné ostrých hrán a malých súčiastok, zle tvarovanú tesnú nepriedušnú obuv a oblečenie, zle ušité zo zdraviu škodlivých látok. V skutočnosti však deti, práve preto, že sú bezbranné, potrebujú viac pozornosti, väčšiu ochranu a vyššiu kvalitu ako dospelí. Ak z nich, pravda, netúžime vychovať arogantných, zadubených, citovo vyprahnutých ignorantov.

V roku 1995 na berlínskom filmovom festivale predstavila partia počítačových nadšencov z firmy Steva Jobsa Pixar prvý celovečerný digitálne animovaný film Toy Story. Okrem množstva ocenení a nominácií na Oscary i Zlaté glóbusy si filmárski nováčikovia podmanili svetové publikum a vstupné náklady okolo 30 miliónov dolárov im len z kín priniesli tržby 373,5 milióna. Vďaka tomu štúdiá Walt Disney Pictures najskôr podpísali s Pixarom dohodu o spolupráci a neskôr ho kúpili. Nespala ani konkurencia. V roku 2001 prišiel DreamWorks Animation so Shrekom, rok nato Twentieth Century Fox Animation s Dobou ľadovou, ktoré síce kritika neprijala bez výhrad, stali sa však základmi skvele zarábajúcich sérií. Producenti zavetrili zisk. Začali sa roztvárať nožnice medzi kvalitou – originálnymi, hravými, prirodzene vtipnými snímkami (prevažne od štúdií Pixar, Laika, Aardman) – a konfekčnou kvantitou, teda čisto komerčnými, schematickými, neobjavnými, neoriginálnymi komerčnými produktmi. Ich cieľom nie je zapáčiť sa alebo nadchnúť, ale neznechutiť a neodradiť, no často sa im nedarí dosiahnuť ani tento minimalistický cieľ. Niektoré z takýchto snímok sa výrobcom podarilo presadiť na trhu, iné nie.

OS4 first lookFINAL 2K zdroju vysokých príjmov sa chcela dostať aj spoločnosť Sony Pictures Entertainment, a tak v roku 2006 v nových štúdiách Sony Pictures Animation vyrobila dlhometrážny rodinný digitálne animovaný film Lovecká sezóna. Nebol to úspešný rok. DreamWorks Animation vypustili nie príliš úspešný animovaný film Za plotom a Walt Disney Pictures (bez prispenia Pixaru) Divočinu. Všetky tri ako podľa jedného strihu, všetky tri o zvieratkách v konflikte s ľuďmi, ktoré sa tak strašne snažia byť vtipné, až je to smutné.

Príbeh ľuďmi vychovaného grizzlyho Booga a jeho návratu do divokej prírody tržbami pokryl výrobné náklady, ale u recenzentov pohorel a diváci si nežiadali pokračovanie. Štúdiá sa i napriek tomu rozhodli v sérii pokračovať, ale v podobe nízkorozpočotvých snímok, uvádzaných len na videu. Ešte horšie recenzie ako originál získala Lovecká sezóna 2, ktorá mala premiéru v roku 2008. Zopár rozvojových štátov, krajín tretieho sveta a regiónov s extrémne nekultivovaným publikom vrátane Slovenska videofilm uviedlo aj do kín. Výsledky však boli také, že tretia časť, z roku 2010, sa aj v našich končinách distribuovala len na BD a DVD. Napriek tomu máme desať rokov po prvej časti v kinách štvorku. Čo je zároveň hodnotenie, aké by film mal na vysvedčení, ak by sme o ňom rozhodovali my.

OS4 os2203.0134 lm w1Od zvyšku série ho odlišuje viacero zásadných znakov. Sony Animation Studios si ho nechali vyrobiť na zákazku v kanadskej spoločnosti Rainmaker Entertainment, kde vznikajú najmä neslávne známe celovečerné animované filmy série o bábike Barbie, ale i animovaný prepadák Útek z planéty Zem. Režisér David Feiss sa podieľal na scenári originálu z roku 2006. Tvorcovia sa rozhodli nadviazať práve na prvý film, takže príbeh, postavy a vzťahy medzi nimi úplne ignorujú obsah druhej i tretej časti. Odlišné sú dokonca i hlasy postáv v originálnom znení. Medveď Boog je v divočine len krátko. Srnec s jedným parohom Elliot i ďalšia lesná háveď stále pochybujú o jeho schopnosti prežiť. Krutý poľovník Shaw stále cíti krivdu a splieta zvieratám krutú pomstu. A naspäť je i rozmaznaný jazvečík s nemeckým prízvukom.

Keď Elliot zabáva zvieratká hrôzostrašnými historkami o vlkolakovi, vysvitne, že Boog je veľmi bojazlivý. Srnec sa rozhodne jeho strach vyliečiť tak, že ho veľmi vystraší. Klásť si otázky typu Prečo? je pri sledovaní tohto filmu zakázané. Podstatné je, že legenda o vlkolačej hrozbe umožní krvilačnému nimródovi Shawovi dosiahnuť otvorenie mimoriadnej loveckej sezóny a spolu so svojou bandou pripečených strelcov (a strelkýň) sa vyberie do hôr likvidovať nenávidenú faunu.

OS4 os2000.0106 lm w1Typy figúr sú štylizované až za hranu, dovedené ad absurdum. Humor má vyplývať z toho, že všetci sa správajú ako blázni. Normálny tu nie je nikto. Elliot je maniodepresívny šialenec, Boog submisívny slaboch, Shaw sadistický psychopat, jeho pomocníci imbecili, jeleň je narcisistický exhibicionista a jazvečík pán Klobáska trpí bludnými predstavami. Zvyšok postáv je len do počtu, väčšinou iba mlčky a stŕpnuto plnia v zábere funkciu výplne.

Scenáristi i režisér robia všetko pre to, aby nenápaditému no predsa len ako-tak prijateľnému príbehu zobrali všetku pútavosť a presvedčivosť. Rozbíjajú ho do nesúvisiacich scénok, ktorým chýba vtip, takže ich nemožno označiť za gagy. Ladenie skáče od hororu cez paródiu a grotesku až po čistú absurditu. Nechýba v Amerike obľúbený fekálny „humor“ vrátane konzumácie výkalov. Nezmyselné násilné zvraty, zbytočné odbočky a pokusy rozosmiať divákov (prevažne márne) rozprávanie nielenže drobia na márne kúsky, ale robia príbeh chaotickým a nezmyselným, bez základných východísk a nosných prvkov.

OS4 os0725.0115 lm w1Ak sa nevydarí digitálne animovaný film v Španielsku, Belgicku, Mexiku, Brazílii či Malajzii alebo Rusku, je to smutné, ale spravidla ide o čestnú prehru. Ambície neskúsených tvorcov narazia na medze ich vlastných schopností, talentu, skúseností, finančných či technických možností. No ak americkí producenti vyrobia čosi také ako Lovecká sezóna: Strachopud, je to cynická kalkulácia, zámer s čo najmenším kapitálom (tvorivým i finančným) vyprodukovať čo najväčší zisk – aj za cenu klamania zákazníkov čiže divákov. Obsahom i formou, výtvarnými riešeniami aj animáciou snímka pôsobí ako časť nízkorozpočtového televízneho seriálu, odvodeného od populárneho animovaného filmu. Lenže film, od ktorého sa odvíja, nikdy nebol populárny – a dej, vhodný do dvadsaťminútovej epizódy, je veľmi nariedený na požadovaných 84 minút, nastavený pesničkami, baletom i bohapustým táraním.

Ako DVD pribalené zdarma k novinám by sa to snáď dalo ako-tak zniesť, ale ak divák zaplatí riadne vstupné do kina, plným právom sa bude cítiť sklamaný a oklamaný. Asi ako keby mu v reštaurácii za cenu gurmánskeho zážitku podhodili opečený kabanos so starým chlebom.

OS4 os1950.0169 lm w2Rozprávanie, slovník, paródie, pokusy o humor, narážky na homosexualitu, transvestitizmus či popkultúrne odkazy jednoznačne miera na staršie (prinajmenšom pubertálne) publikum, no nedokážu ho zasiahnuť. Lebo ho nemajú čím zaujať. Rozšírený argument, že tvorcovia snímku určili malým deťom, je zvrhlý. Je predsa povinnosťou dospelých chrániť deti pred rizikami, nástrahami a nebezpečenstvami, akým je aj v slovenských kinách uvádzaný americký animovaný videofilm Lovecká sezóna: Strachopud. Stačí si uvedomiť, že ak by ste mnohé z filmu deťom rozprávali alebo predvádzali sami, vystavovali by ste sa nebezpečestvu trestného stíhania za mravné ohrozovanie mladistvých.

Lovecká sezóna: Strachopud (USA 2015)
Open Season: Scared Silly
84 minút.
Scenár: Carlos Kotkin, Steve Barr, David Feiss, Stephan Franck, Paul McEvoy, John Norton, Kris Pearn. Réžia: David Feiss. Výtvarník: Pamela Prostarr. Strih: Maurissa Horwitz. Hudba: Rupert Gregson-Williams, Dominic Lewis. Účinkujú: Trevor Devall, Gary Chalk, Kathleen Barr, Shannon Chan-Kent, Michelle Murdocca, Peter Kelamis, Frank Welker, Lorne Cardinal, Donny James Lucas, Lee Tockar a ďalší.
Slovenská premiéra 8. septembra 2016
Foto: Bontonfilm
Share/Save/Bookmark