Skončil sa Letný filmový seminár 4 živly

Zivlylogo resizeBanskej Štiavnici sa v nedeľu po piatich dňoch skončil 18. ročník Letného filmového seminára 4 živly, ktorý bol venovaný téme Mladosť. Takmer štyri desiatky projekcií predstavili publiku hrané, dokumentárne, animované aj experimentálne filmy a vytvorili tak mozaiku rôznorodých prístupov k téme, o ktorú sa 4 živly snažia každoročne.

„Napriek tomu, že sme ponúkli niekoľko horúcich noviniek a štvoricu slovenských premiér, náš program netvoria len najnovšie filmy. Aby sme obsiahli tému čo najširšie, pátrame v archívoch a spolupracujeme s ďalšími podujatiami či Amfiteater  resizeinštitúciami. Vďaka Goetheho inštitútu sme napríklad tento rok s veľkým úspechom premietli sekciu venovanú mladosti v Nemecku, už tradične pre nás sekciu animovaného filmu pripravil festival Fest Anča, sekciu dokumentárneho filmu Diana Tabakov, vedúca akvizícií platformy DAFilms.cz, blok experimentálneho filmu zostavil český filmár a teoretik Martin Čihák a videoartový program v priestore tzv. Videokocky kurátor Anton Čierny. Priestor každoročne venujeme aj domácej tvorbe a v archívoch Slovenského filmového ústavu sa nám tento rok podarilo nájsť niekoľko vyslovených klenotov. V spolupráci s časopisom Kinečko a Prehliadkou animovaného filmu v Olomouci sme predstavili prvý ročník filmárskej súťaže Iné vízie SK, ktorý vyhodnotíme na zimnej verzii nášho podujatia,“ hodnotí aktuálny ročník jeho výkonná riaditeľka Daniela Chlapíková.

V poradí 18. ročník jedného z najväčších podujatí štiavnického kultúrneho roka bojoval počas prvých dní s nepriazňou počasia, návštevníci a návštevníčky si však napriek tomu našli cestu nielen do kina, ale aj na obľúbený Amfiteáter či nádvorie Starého zámku, kde zvyknú 4 živly premietať nemý film so živými hudobným sprievodom.

Kino resizeNajnavštevovanejšími filmami podujatia sa okrem amfiteátrových projekcií legendárnych snímok Carrie a Fame stali slovenské premiéry filmov Môj svet je disco a Toto je môj svet, z ktorých druhý spomínaný do slovenských kín uvedie Asociácia slovenských filmových klubov v októbri. Do distribúcie vstúpil vďaka distribučnej platforme Kinedok aj maďarský dokument Drifter, premiérovaný v programe podujatia.

Okrem filmov ponúkli svojim účastníkom a účastníčkami 4 živly aj päticu koncertov, tri prednášky, tri vernisáže a workshop nových médií projektu Neviditeľná Štiavnica, ktorý vniesol do Deti 1 resizepriestorov mesta atraktívne vizuálne a audiovizuálne inštalácie už štvrtýkrát. Bohatý program bol pripravený tiež pre detské publikum – okrem premietaní filmov pre deti a ich rodičov sa mohli návštevníci a návštevníčky Detských 4 živlov zúčastniť tvorivej dielne či hudobného workshopu, na ktorom pod vedením šikovných a skúsených lektorov ozvučili krátky animovaný film.

Nasledujúci Letný filmový seminár 4 živly sa v Banskej Štiavnici uskutoční počas druhého augustového týždňa budúceho roku, predchádzať mu bude na konci zimy 6. edícia Zimného filmového seminára.