Učiteľka (Slovenská republika-Česká republika 2016)

ucitelkaUčitelka
102 minút.
Scenár: Petr Jarchovský. Réžia: Jan Hřebejk. Kamera: Martin Žiaran. Strih: Vladimír Barák. Hudba: Michal Novinski. Účinkujú: Zuzana Mauréry, Peter Bebjak, Csongor Kassai, Martin Havelka, Zuzana Konečná, Ondřej Malý, Attila Mokos, Éva Bandor, Richard Labuda, Lukáš Pelč, Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Zuzana Konečná, Tamara Fischer, Peter Bebjak, Richard Labuda, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Ina Gogálová, Ondřej Malý, Attila Mokos, Rudolf Kratochvíl, Agáta Spišáková, Jozef Domonkoš, Dušan Kaprálik, Milan Vojtela, Jaroslav Mottl, Martin Šulík a ďalší.
Slovenská premiéra 21. júla 2016
Kde sú hranice medzi drobnou priateľskou službičkou a korupciou, medzi odkázanosťou na pomoc okolia a vydieraním, medzi konformizmom a kolaboráciou? Aj tieto otázky skúma osvedčená dvojica scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk vo filme Učiteľka. Projekt, pôvodne určený pre slovenskú verejnoprávnu televíziu, takmer celý aj nakrútili v priestoroch STV. Ideálne evokujú začiatok 80. rokov minulého storočia, keď sa rodičia schádzajú na mimoriadnej schôdzi, aby riešili problém s triednou učiteľkou. Predsedníčka školskej organizácie komunistickej strany, ruštinárka a vdova po dôstojníkovi dohnala jednu zo žiačok k pokusu o samovraždu. Svoj život a prácu premenila na zložitý systém vynucovania si služieb od žiakov aj ich rodičov. Odmenou, ale v prípade neposlušnosti i trestom, je prospech. Predstaviteľka titulnej roly Zuzana Mauréry si z karlovarského festivalu odniesla cenu na herecký výkon.