Očista: Volebný rok (The Purge: Election Year)

Ocista resizePred troma rokmi nás v kinách zaujal trailer na pripravovaný film Očista (2013). V hlavných úlohách sme rozpoznali hviezdy ako Ethan Hawke a Lena Heady, nebol dôvod sa netešiť. Námet znel luxusne: jeden jarný deň každý rok je v Spojených štátoch amerických dovolené páchať akéhokoľvek násilie, bez možnosti právneho postihu obetí. Dej sa odohrával v roku 2022 a istý čas už tento "sociálny experiment" prebiehal.

Pri rozpočte tri milióny dolárov, film pod taktovkou režiséra Jamesa DeMonaca, zarobil celosvetovo okolo 90 miliónov, čo rozhodne producenti štúdia Blumhouse productions, pod záštitou Universal Pictures, právom považovali za úspech a ako dôvod vytvoriť ďalšiu hororovú sériu v štýle Saw alebo Paranormal activity. Čiže každý rok jeden Ocista2 resizenízkorozpočtový film v kinách, určený špecifickej odrode publika. Ako ukázal diel číslo jeden, publika viac menej nenáročného, túžiaceho sa v kine myknúť pri lacnej ľakačke a užiť si nejaké to politicky nekorektné a brutálne násilie. Nevynímajúc ženy a deti. Prečo nie?

A tak sme sa o zhruba rok dočkali pokračovania Očista: Anarchia (2014), ktorý vymenil klaustrofobické prostredie veľkej luxusnej vily za divoké ulice Los Angeles. Posun celkom razantný, ale v jednotlivostiach a logických nedostatkoch v podstate iba kopírujúci pôvodný film. Tohtoročná Očista: Volebný rok (uvádza sa tiel len ako Očista 3 - vyberte si), je akýmsi nepriamym pokračovaním druhej časti, pretože sa v nej objavujú niektoré postavy dvojky. Dej sa presúva do Washingtonu a tento krát nepôjde iba o pouličný boj a snahu o elimináciu bezdomovcov, imigrantov a riešenie osobných sporov pomocou zbraní, ale do hry vstupuje vysoká politika. Hlavnou ženskou postavou je senátorka Charlene Roanová v podaní Elisabeth Mitchell (seriál Lost 2004-2010), kandidátky na post prezidenta Spojených štátom a razantnou Ocista3 resizeodporkyňou očisty. To sa nepáči vláde, nazývajúcej sa hrdo "Otcami novej Ameriky", a tak tento konflikt záujmov vyústi v miernych úpravách pravidiel počas dňa D. Odteraz sa na politikov nevzťahuje politická imunita. Naši politici by si mohli zobrať príklad. Charlene sa tak ocitá v priamom nebezpečenstve života a bude čeliť pokusom o atentát na jej osobu. Našťastie, ako inak, má pri sebe spoľahlivú ochranku na čele s mužným Leom Barnesom (Frank Grillo), a tak môže začať naháňačka po rozbesnených nočných uliciach Washingtonu. Aby dvojici nebolo na úteku smutno, do sujetu sa dostáva viacero dejových línií a náhodných postáv, dotvárajúcich rasový a sociálny kolorit spoločnosti, vrátane zahraničných turistov.

Aby sme sa dostali ku konkrétnej kritike a chvále tretej časti, treba zmieniť nedostatky, sprevádzajúce predchádzajúce časti. Už samotný námet znie síce veľmi sľubne a originálne, po kratšej úvahe nad samotnou myšlienkou však prichádzame na zásadné logické lapsusy. Bolo by vôbec možné v akejkoľvek spoločnosti, vrátane tej filmovej, fikčnej, dospieť k Ocista4 resizepodobnému zákonu? Ako by sa spoločnosť vysporadúvala s následkami nekontrolovateľného násilia počas jednej noci? Ako by sa prejavoval celoročný stres, spojený s očakávaním beztrestných pomst? A tak ďalej. Mám dojem, že s pribúdajúcimi časťami série sa podobné otázky viac množia, ako zmysluplne vysvetľujú. Samotné pravidlá spoločnosti sú nám predstavené ako východisko pre akciu, ako fakt, nad ktorým by sme nemali strácať čas premýšľaním nad jeho logikou. Dôvodov je viacero. Po prvé už spomínaná cieľová skupina divákov, očakávajúca predovšetkým dávku napätia v podobe akcie a hororových klišé a menej už filozofický a sociologický rozmer námetu. Po druhé začína byť jasné, že samotný nápad by sa viac vynímal v seriálovom spracovaní. Tam by bolo určite viac priestoru na doriešenie všetkých dier v logike a celkovo by došlo k myšlienkovému prehĺbeniu námetu. Tak z filozofického, ako aj z psychologického hľadiska. Všetkým trom filmom navyše chýba akýkoľvek nadhľad, vyššia miera štylizácie a celkovo pôsobia až prehnane a zbytočne vážne.

Ocista5 resizeNemôžeme však tvorcom uprieť snahu o metaforický rozmer celej (zatiaľ) trilógie. Prvý diel sa zaoberal myšlienkou voľného držania zbraní a dnes je jasné, že svet Očisty je mierne preexponovaným odrazom súčasnej Ameriky. V tomto smere zachádza Očista 3 najďalej a so súčasnou politickou situáciou narába najchytrejšie. Nie je vôbec ťažké dosadiť si, za senátorku a prezidentskú kandidátku a lídra radikálnej organizácie NFFA, konkrétnych politikov. Premiéra filmu je skvele načasovaná a tvorcovia majú u mňa plus za pružnosť pri písaní scenára. Rozhodne je to zaujímavejší námet na premýšľanie, ako suché komentovanie kvality povinnej dávky zručne nakrútených tuctových prestreliek a ľakačiek. Z tohto hľadiska si divák film bohato užije. Pokiaľ ho, samozrejme, všetko to všade prítomné brutálne násilie nezačne po čase ubíjať a nudiť.

Tretí diel dnes už solídne etablovanej série je presne taký, aký ho fanúšikovia chcú mať. Možno je Volebný rok dokonca Ocista6 resizenajlepší. Neobsahuje toľko "záchran na poslednú chvíľu", ako sme videli najmä pri útoku na Hawkeovu vilu a postavy v rámci možností konajú väčšinou logicky. Niektoré klišé by sa dali brať aj ako súčasť takejto béčkovej akčnej hry. Áno, slovné spojenie v rámci možností, alebo vzhľadom na limity rozpočtu a požiadavky komerčnej pásovej výroby, je pre tretiu Očistu príznačné. Ak vás prvé dve časti zaujali, tak vás zaujíma bezpochyby aj ďalší osud utopickej spoločnosti blízkej budúcnosti, v opačnom prípade vo vás spätne špeciálny záujem nevyvolá. Ale s tým producenti rátajú.

Očista 3  (The Purge: Election Year),USA, Francúzsko, 2016)
Dĺžka: 106 minút
Scenár a réžia: James DeMonaco