ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

LUCIE: Príbeh jednej kapely (LUCIE: Příběh jedny kapely)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Lucie resizeTento dokument o diele a ceste „štyroch kohútov“ začína aj končí veľkolepo. Avšak všetko medzi tým je preplnené tradičnými schémami z tých najklišéovitejších a najnudnejších hudobných dokumentov, čo ma ako dlhoročného fanúšika kapely, veľmi mrzí a hnevá zároveň.

David Sís, známy ako režisér televíznych relácií, koncertov (Buty, Kabát, Daniel Landa, Čechomor), reklamných spotov, či videoklipov, sa pustil do veľmi odvážnej úlohy. Jeho cieľom určite bolo nakrútiť naozaj kvalitný a bohatý Lucie8 resizedokument o snáď najznámejšej českej kapele, no jeho predchádzajúca tvorba akoby utopila potenciál, ktorý film mal. A to v zmysle, že ide o pomerne solídny a dôveryhodný záznam udalostí, respektíve koncertov, rozhovorov s členmi, tak „ako to má“ v každom podobnom filme vyzerať, no všetko to kĺže len po povrchu a nejde ani trocha do hĺbky. Fenomenálne a legendárne kapely si zaslúžia rovnako tak fenomenálne a legendárne dokumenty o nich. Tento tam, bohužiaľ, patriť asi nebude.

Zábery z dronov, žeriavov, farebné prelínačky, viacexpozície a množstvo ďalších vizuálnych efektov hneď v úvodnej sekvencií vyvolávalo veľké očakávania a radosť, že sa v podobnom duchu bude niesť film. Tieto ružové okuliare si však divák po chvíli zhodí a nasadí si tie, čo má Robert Kodym azda na každom Lucie9 resizekoncerte. Tomuto príbehu jednej kapely totiž chýba jednoducho a prosto srdce. Na jednej strane je film akoby určený, respektíve viac orientovaný na fanúšika a znalca určitej histórie kapely, čo mimochodom tiež určite neberiem ako pozitívum, pretože ak film aj nakrúca najvernejší fanúšik kapely, mal by mať určitý odstup. A tiež myslieť na diváka, ktorý o nej nevie absolútne nič a mal by sa snažiť o to, aby si aj on mohol film užiť naplno, rovnako ako divák z prvej spomenutej kategórie. Celý príbeh je tiež nesmierne skratkovitý a plný elíps, ktoré vôbec nefungujú a skôr diváka mätú. Ako prvé teda musíme vidieť, ako to vyzeralo pred Luciou, kto sa s kým, kedy a ako spoznal. Vidíme prvé záznamy z koncertov a zrazu strih, a už má tá istá  kapela na koncerte tisícky ľudí. Nevieme prečo. Lucie5 resizeNevieme ktorý hit, či hity to teda zrazu všetko zmenili, a ako (vidíme len kde vznikali, keďže sa dostávame snáď do každého štúdia, kde kapela nahrávala, avšak samotné mierne nostalgické spomienky členov  nie sú až tak zaujímavé a len zbytočne spomaľujú tempo filmu) tieto hity vznikali.

Kontrast záznamov – kedysi a dnes, je síce sympatický, ale možno by mu tiež pomohla lepšia montáž a dramaturgia. Film akoby balansoval medzi skvelými humornými sekvenciami (napríklad výlet v Thajsku, objasnenie Roberta Kodyma, ako to bolo s pesničkou Panic, alebo ďalšie archívne zábery mimo Lucie10 resizekoncertov), a naopak dlhými, nudnými dialógmi, keď sa človek začne pozerať na hodinky a pýtať sa sám seba, koľko to ešte bude trvať . Chýba hlbší náhľad do jednotlivých postáv a tiež je vidno, že niektorým členom kapely sa režisér venuje viac. Zo slov postáv vieme odčítať, že všetci sú „kohúti“, svojské a určitým spôsobom komplikované osobnosti, ktoré sa medzi sebou hádajú, nedokážu byť v jednej miestnosti, ale nevidíme jasný príklad. Všetko iba počujeme. Postavy tiež vravia, že sa nevedeli zhodnúť na tom, kto čo napísal a zložil. Zaujímavým experimentom tak mohol byť dialóg všetkých štyroch po rokoch na rovnakú tému a kamerou sledovať, ako sa situácia vyvinie Lucie7 resize(podobne rafinovaným štýlom pracovali napríklad Joe Berlinger a Bruce Sinofsky pri hudobnom dokumente Metallica: Some Kind of Monster). Sís zasahuje svojimi otázkami do diania, avšak málo experimentuje, vyhýba sa inscenovaniu situácií a pomáha si skôr žánrovými barličkami. Akoby mal vopred v odrážkach na papieri napísané, čo vo filme musí za každú cenu byť a podľa toho sa striktne riadil, nehľadiac aj na iné možnosti. Jediný náznak nejakej hlbšej psychológie je až v záverečnej časti filmu, keď aj konečne cítiť, že príbeh  nejako graduje a snaží sa nám niečo podstatné povedať.

Lucie12 resizeKapela podobných rozmerov by si určite zaslúžila dôslednejšie, lepšie, zaujímavejšie a originálnejšie spracovaný dokument,  no rozhodne nemožno tento film označiť sa zlý, či katastrofálny. Bolo by to príliš hanlivé a nekorektné. Problém je skôr v tom, že film pravdepodobne zapadne medzi všetky priemerné a konvenčné hudobné dokumenty, ktoré sa po pár dňoch vytratia z pamäte.

Lucie11 resizeLUCIE: Príbeh jednej kapely (LUCIE: Příběh jedny kapely). Česká republika, 2016
Dĺžka: 89 minút
Réžia: David Sisi
Scenár: David Sís, Michal Novák, Šimon Hájek
Kamera: Jan Turek
Strih: Michal Novák.
Hudba: RLucie
Účinkujú: David Koller, Robert Kodym, Michal Dvořák, P.B.CH. a ďalší.
Produkcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 7. júla 2016
Foto: Bontonfilm

Share/Save/Bookmark