Legenda o Tarzanovi (The Legend of Tarzan)

Legenda12 resizeTarzan patrí k bradatým klasikám a meno tohto opičieho muža pozná takmer každý -  z počutia snáď aj tí, čo v živote nečítali ani jednu knihu a nevideli ani jeden z mnohých filmových, či televíznych spracovaní. Vidinou mnohých potenciálnych divákov sa zrejme riadilo štúdio Warner Bros, keď odsúhlasilo novú vysokorozpočtovú dobrodružnú snímku pod vedením potterovského režiséra Davida Yatesa.

Dej sa tentokrát nevracia k začiatkom, ale odohráva sa o mnoho rokov neskôr. Tarzan a Jane medzičasom spečatili manželský sľub, presťahovali sa do Londýna, kde sa stal Tarzan váženým lordom Greystokom. Manželský pár sa Legenda2 resizepokúša spolunažívať v civilizácii, ale potomok im nie je súdený a jeden sa už skončil nezdarom. Jane prahne po návrate do Afriky, no Tarzan sa tomu bráni a snaží sa ctiť odkaz svojich pravých rodičov. Napokon sa však nechá presvedčiť Georgeom Washingtonom Williamsom, ktorý predpokladá, že zadlžený belgický kráľ Leopold II. využíva domorodé obyvateľstvo ako otrokov, v zúfalej snahe získať kontrolu nad Kongom. Tarzan sprvoti netúži, aby ho na ceste sprevádzala aj jeho životná láska, no napokon sa jej podvolí. V tej chvíli však ešte netuší, že sa stáva dôležitým pešiakom v hre kapitána Léona Roma, najatého na to, aby za každú cenu splatil dlhy belgického kráľa.

Ak sa vám zdá, že dej nemá veľa spoločného s vydanými rLegenda11 resizeománmi Edgara Rica Burroughsa máte, samozrejme, pravdu. To pochopiteľne nie je na škodu, nakoľko prvé stretnutie Tarzana a Jane sme už videli nespočetnekrát. Legenda o Tarzanovi sa však snaží byť naraz príbehom zrodu a sequelom a rovnako sa pokúša vtesnať do mantinelov historickej fresky a klasického dobrodružného filmu súčasne. Zápletka sa snaží od začiatku navodzovať pocity, že sme s charaktermi čo-to prežili a a iba krátke a v podstate nadbytočné flashbacky pripomínajú, že tomu tak nie je. Prepojenie s reálnym historickým pozadím a skutočnými osobnosťami, ako spomínaný León Rom, či George Washington Williams, je na prvý pohľad sympatické, lenže vážnejší pohľad, napríklad aj na Legenda10 resizetému otroctva, sa čiastočne bije s dobrodružnou brakovou estetikou. Tento mix v jednotlivostiach funguje, ale ako celok sa film skrátka snaží o priveľa rôznorodých prístupov, čo mu mierne škodí.

Yatesov prínos sa najviac prejavuje v dialógových pasážach, kde sa postavy len tak rozprávajú, alebo keď sa snaží vyjadrovať emócie bez slov. Rovnako príjemnú civilnosť dokázal vtisnúť aj posledným štyrom potterovským filmom, ktorými si vybudoval renomé. Lenže scenár Adama Cozada a Craiga Brewera si priam pýtal hravejší režisérsky typ, čo dokáže lepšie pracovať s tempom, či akčnými sekvenciami. Tie Yates pri všetkej úcte, až tak úplne nezvláda. Hoci je snímka plná Legenda7 resizepotenciálnych highlightov, žiaden z nich nedokáže vyložene vyraziť dych a chýba im o niečo väčšia porcia napätia. Je pravdou, že Yates nič vyložene nekazí, no v porovnaní s takým Jonom Favreauom a jeho Knihou Džunglí, Yates zjavne stráca.

Nový Tarzan sa Knihe Džunglí nevyrovná ani po technickej stránke. Audiovizuálne spracovanie je pritom väčšinou na jednotku a divák sa môže nielen kochať krásnymi scenériami, ale popritom i obdivovať vydarenú hudbu Ruperta Gregsona - Legenda resizeWilliamsa. Vysoký rozpočet je vidieť a cítiť takmer neustále, ale raz za čas tvorcovia prekvapia nie úplne zvládnutými vizuálnymi efektami. Najciteľnejšie je to v úplnom závere, kde je v niekoľkých záberoch až príliš veľa digitálnych zvierat súčasne a niektoré trikové nedostatky plávajú ešte viac na povrch. Čo by u lacnejšej produkcie až tak neprekvapilo, v tomto prípade predsa len sčasti narúša kvalitu zážitku. Avšak znova zopakujem, väčšinu času sa je na čo pozerať a monumentálna výprava je jedným z hlavných  kladov.

Ku kladom patrí aj herecké obsadenie. Tarzan v podaní Alexandra Skarsgårda je typologicky správne obsadený a spolu s Margot Robbie v roli Jane tvoria sympatický pár.  Christoph Waltz síce hrá len ďalšiu zo svojich variácií na zloduchov a Samuel L. Jackson sa ako jediný snaží o trochu Legenda9 resizeväčší  nadhľad, ale aj v ich prípade malo kastingové oddelenie šťastnú ruku. Škoda len, že ani jednému z nich scenár nedáva do rúk výraznejšie tromfy a je v zásade len priamočiarou naháňačkou zasadenou do atraktívnych kulís. Nie je to úplne málo a nálepka obstojnej dobrodružnej zábavy je prítomná i napriek istým problémom. Nemohli sme ju však predsa len dostať v ešte o niečo presvedčivejšom balení? Niečo mi hovorí, že potenciál tu bol.

Legenda3 resizeLegenda o Tarzanovi (The Legend of Tarzan), USA, 2016
Dĺžka: 110 minút
Réžia: David Yates
Scenár: Adam Cozad, Craig Brewer
Kamera: Henry Braham
Strih: Mark Day
Hudba: Rupert Gregson-Williams.
Hrajú: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Ella Purnell, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou, Jim Broadbent, Casper Crump, Simon Russell Beale, Matt Cross, Adam Starks, Osy Ikhile, Lasco Atkins a ďalší
Premiéra v SR: 7. júla 2016