Schneider vs Bax

Box7 resizeKeby som nevedela, že je to holandský film tak by som mala pocit, že je to dieťa, buď bratov Coenovcov alebo Quentina Tarantina. Thriller ako sa patrí, okorenený čiernym humorom a neriadi sa nijakými pravidlami - taký je najnovší film  Schneider vs. Bax  režiséra Alexa van Warmerdama.

Alex van Warmerdam (1952) nie je ani pre naše publikum neznámy. Kto videl snímku Borgman z roku 2013 tak presne vie na čo narážam. Musím však povedať, že Schneider vs Bax je o niečo zrozumiteľnejší, zemitejší, stojí viac Box12 resizena pevných základoch, čo však neznamená, že do poslednej chvíle neviete, čo sa stane. Filmový, divadelný režisér, spisovateľ, básnik, maliar a dizajnér je navyše aj herec. Túto príležitosť si nedal ani teraz ujsť a postavu Baxa si zahral sám. Úlohu prostitútky Giny zasa zveril svojej manželke Annet Malherbe. Chodil na grafickú školu a je spoluzakladateľom divadelnej spoločnosti Hauser Orkater, ktorá sa venovala tak absurdnému divadlu, ako aj populárnej hudbe. Kumšt má v krvi, otec bolo divadelný režisér, brat Vincent je hudobným skladateľom, druhý brat Marc zasa riaditeľom divadla Orkater, syn Mees hudobník. No, a ako sme už spomínali manželka Annet herečka. Debutoval filmom Abel v roku 1986, potom Box2 resizenasledovali napríklad Severania, Šaty, Grimm, Posledné dni Emmy Blank, Borgman a jeho posledným filmom je Schneider vs. Bax. O Warmerdamovi sa žiada hneď na úvod oznámiť, že mu nie je nič sväté, robí si, čo sa mu len zachce, rád diváka šokuje, ale robí to zaujímavo a dobre.

Príbeh (ako u Warmerdama vždy) sa začína rodinnou idylkou. Pekná manželka a dve plavovolasé dievčatká zobudia spiaceho otecka gratuláciou k narodeninám. Manželka pripravuje veľkú oslavu, deti sa tešia a zrazu zazvoní telefón. Oslávenec musí nutne do práce. V deň svojej oslavy. Nechce sa mu, ale musí. Box3 resizeMyslíte si, že ide nedajbože zachrániť pokles burzy, no lenže vzorný otec rodiny je nájomný vrah a musí odpratať nejakého spisovateľa. Takmer sa mu podarí odmietnuť túto robotu, ale keď sa dozvie, že je vrahom detí, tak sa už nevykrúca. Schneider (Tom Dewispelaere) má zniesť zo sveta Ramona Baxa (Alex van Warmerdam). Ten má byť na svojej chate pri rybníku a sám. Aj ráno Baxa sa začína pokojne s mladou milenkou, ktorú však nutne musí surovo vyhodiť, lebo príde za nim jeho neurotická dcéra Francisca (Maria Kraakman) a tej sa musí venovať. Schneider je zaskočený nečakanou komplikáciou a čaká kým tá uplakaná persóna zmizne. Ale kam a kedy ? A Box8 resizepotom sa to začne zauzlovať, presnejšie zapĺňať, do hry vstúpi zhýralý Baxov otec s nejakou hlúpou Lolitkou, postaršia prostitútka s drzým pasákom, milenka s pomstiteľom za to, že ju ráno vyhodil a ešte nejaký slepý chlapec. To som skutočne nepostrehla prečo sa tam zjavil. Koho sa teda podarí zastreliť. A zrazu vysvitne, že spisovateľ Bax je tiež nájomný vrah, takisto dostal informáciu o svojom protivníkovi, že je vrahom detí, šéf ich jednoducho proti sebe poštval v nádeji, že sa vzájomne vyvraždia. A ukáže sa, že neurotická dcéruška tiež nie je nijaké neviniatko, je to svojim spôsobom pekná potvora. Adeptov na odstrel na chate pri jazere, obkolesenej hustým Box6 resizeporastom, rákosím a močiarom, ktorým sa všetci hore - dole brodia, je až priveľa a že bude z toho pekná mela je isté. Kto prežije nevedno. Isté je len, že nie všetci.

Rafinovaný thriller – to by bola najvýstižnejšia charakteristika tejto snímky, v ktorej nie je nám osobitne nikto sympatický ani nesympatický, hádam len nič netušiaca manželka a dve nevinne dievčatká. Veľa však o nich nevieme, len to, že čakajú na milovaného otecka a chystajú oslavu. Z Baxa sa vykľuje narkoman, zhýralec a unavený človek, Schneider je profesionál, ktorý odvádza dobrú prácu, sem - tam aj cítiť, že je predsa len človek, ale len v náznakoch. Režisérovi vlastne ani Box resizenešlo o to, aby sa divák s hrdinami stotožnil, nedajbože uvažoval o motívoch ich činov. Jednoducho ich postavil na šachovnicu a okolnosti ich posúvajú želateľným smerom, tak aby museli promptne reagovať na danú situáciu. A nehľadajte ani prečo sa čo deje, lebo keď si už myslíte, že to začína mať nejaký zmysel, tak sa to znovu tak zamotá a je nemožné na to logicky reagovať. Warmerdam sa s divákom pohráva a chce mu dokázať, že v živote sa môže stať čokoľvek. A ten sa na neho nenahnevá, vie, že je to hra a zabáva sa. Pochopiteľne, že je nutné mať nad udalosťami nadhľad a nebrať nič vážne.

Len málo režisérov si môže dovoliť túto v postate zavádzajúcu Box11 resizehru s divákom - porušenie všetkých pravidiel, nerešpektovanie ničoho, uťahujúc si zo všetkého a zo všetkých. Na to, aby sa amorálnosť podávala ako samozrejmosť, zbúrali sa všetky tradičné hodnoty a čierny humor sa doviedol ad absurdum, treba mať predovšetkým odvahu a byť zároveň osobitým režisérom s veľkou dávkou talentu. A ten Warmerdam má. Nie som si však istá, či je obecenstvo na takýto šibeničný humor dostatočne pripravené. Jedna časť nebude vedieť, čo si má o tom myslieť a povie si to je pekná sprostosť, istej časti publika sa zápletka a vraždenie zapáči a asi len malá skupina si nad všetko povznesie a bude obdivovať, ako to pán režisér všetko Box9 resizeposplietal a dokonale preniesol na filmové plátno. Veľkú rolu, okrem výborných hereckých výkonov, hra aj kamera Toma Erismana. Už spomínané močiare, rákosie, osamelý domček na brehu jazera, sú nedeliteľnou súčasťou deja a v podstate dusnú atmosféru najviac podčiarkujú. Bez dokonale snímaných exteriérov by film nebol taký napínavý. Málokedy vidieť takú premyslenú a precíznu kameramanskú robotu.

Kto teda rád rieši rébusy (všetky aj tak nevyrieši), má zmysel pre absurdný humor a vie vychutnať veci nepredvídateľné a postavené na hlavu, mal by si film Schneider vs Bax pozrieť. Nebude ľutovať.

Box10 resizeSchneider vs. Bax, Holandsko, Belgicko, 2015
Dĺžka: 96 minút
Scenár a réžia: Alex van Warmerdam
Kamera: Tom Erisman
Strih: Job ter Burg
Hrajú: Tom Dewispelaere, Alex van Warmerdam, Maria Kraakman, Gene Bervoets, Annet Malherbe, Pierre Bokma, Henri Garcin, Loes Haverkort, Eva van de Wijdeven, Ali Zijlstra, Mike Reus, Bart Harder, Fay Bakker, Rosa Bakker, Renzo van Cleemputte a ďalší
Premiéra v SR: 30. júna 2016