Prázdniny All Exclusive (Babysitting 2)

Prazdniny8 resizeDo slovenských kín prichádza druhá časť francúzskej komédie Babysitting s distribučným názvom Prázdniny All Exclusive. Po prekvapivom úspechu prvej časti, ktorá v sebe kombinovala subžánre found footage, party-komédie a kriminálneho filmu, vo francúzskych kinách, sa zrejme tuzemskí distribútori rozhodli chopiť šance a naplniť pokladne príjmami z letného hitu.

Druhá časť totižto pracuje so všetkými typickými prvkami hollywoodskych letných komédií, ako je exotická destinácia, dramatická „survival“ zápletka, vzťahová línia, jednoduchší humor, krásne, sporo odeté ženy i užívanie si v letovisku. Prazdnina3 resizeFranck, Sonia a ich partia kamarátov vyrážajú na dovolenku do Brazílie. Franck má v pláne požiadať Soniu o ruku, zoznámiť sa s jej rodinou a zároveň si aj užiť dovolenku. Samozrejme, nič neprebieha podľa jeho predstáv. Sonia je z neho sklamaná a ani na jej rodinu neurobí práve najlepší dojem. Jedného dňa sa partička vydáva na výlet, Sonin otec im vnúti aj babičku na elektrickom vozíku a tesne pred odchodom sa k nim pridávajú aj dve mladé ženy. Následne už sledujeme horúčkovité pátranie, keďže z výletu do džungle sa skupinka nevrátila a už niekoľko dní o nich nikto nič nevie. Zrazu sa však objaví kamera na selfie tyči, ktorá obsahuje podrobne zmapovaný „výlet“ čudesnej skupinky.

Čo sa týka rozprávania je „dvojka“ presnou kópiou „jednotky“. Prazdniny2 resizeVidíme, že Franck sa musí opätovne starať o drzého človeka, ktorého na začiatku nahneval; opätovne sa nájde kamera so záznamom; opätovne sledujeme happy end i viaceré „dynamicky snímané“ pasáže s hudobným „podmazom“ atď. Snímka je teda typickým sequelom, na spôsob Hangover. V podstate má s touto sériou spoločné pomerne veľa, napríklad využívanie rámcového rozprávania, kde máme my aj postavy len obmedzené množstvo informácií a rekonštruujeme si zápletku spoločne. Rozdiel je akurát v tom, že v prípade filmu Prázdniny All Prazdniny5 resizeExclusive sledujeme postavy, ako sledujú found footage video, čo dodáva zobrazenému videozáznamu na väčšej realistickosti.

Keďže ide o subžáner survival a súčasne found footage, je najdôležitejšie, aby v zobrazenom fiktívnom svete fungovali udalosti autenticky. Len ťažko možno veriť tomu, že by napríklad dvaja muži nesúci babku utiekli v neznámom teréne domorodým indiánom, príliš „lacnej“ smrti sprievodcu a mnohým ďalším nepravdepodobným udalostiam. Takisto je otázne prečo by kameraman tak často snímal intímne rozhovory Prazdniny7 resizedvoch ľudí a nezameriaval sa na iné, dramatickejšie či zábavnejšie deje v jeho okolí. Otázkou je aj absolútne nelogické správanie postáv, napríklad keď jedna z nich hádže kameň do tmy (a zabije sprievodcu) alebo rýchlemu odpusteniu nevery. Hra na autenticitu tu skrátka nefunguje. Film nie je hodnoverný ani ako survival, ani ako found footage.

Pokiaľ navyše film niečo charakterizuje tak je to slovné spojenie exotická dovolenka. Je rovnako nablýskaný, prázdny a povrchný. Pri pohľade na postavy praktizujúce vodné športy či slnenie na pláži, čo môže človek robiť aj na Zlatých pieskoch či Seneckých jazerách, je badateľné, že ide len o prostriedok na Prazdniny resizezvýšenie spoločenskej prestíže. Prostredie je vypreparované a umelo vytvorené pre turistov a pôsobí len ako lacná napodobenina. Výborne to odzrkadľujú aj videoklipové pasáže, ktoré slovenským divákom určite pripomenú Žijeme len raz od Ega. Film však túto banálnosť nekritizuje, ale prijíma a prenáša ju aj do survival časti.

V tej už vidíme dovolenku adrenalínovejšiu, spojenú s prekonávaním samého seba, ale aj so spoznávaním domorodých obyvateľov. Spôsob jej spracovania i správania sa postáv je však rovnako povrchný. Neprekáža, že kvôli postavám zomrú minimálne dvaja ľudia. Film, ani postavy to vôbec neriešia. Však sa predsa bavíme. Vzhľadom na vyššie Prazdniny9 resizespomínané žánre to však považujem doslova za zvrhlé. Film sa snaží byť autentický a zároveň zľahčuje zabíjanie. V tomto prípade to pôsobí priam obludným dojmom. Nehovoriac  o tom, že tu následne nefunguje ani strach o postavy. Nič sa neberie vážne, ani smrť, a tak je základné pravidlo fungovania survival žánru porušené aj druhýkrát. Človek sa skrátka nebojí.

Na záver by som sa ešte rád pristavil pri humore. Skutočne Prazdniny11 resizevtipné chvíle, napríklad absurdnosť babky v celom deji, úzkoprsosť a vydesenosť hrdinu v strete s poriadnym adrenalínom, leňochod parašutista a podobne, strieda klišeovitý a trápny humor – pavúk sa musí zahryznúť hrdinovi medzi nohy, sex s tučnou domorodkyňou. Pokiaľ sa tak tešíte na oddychovú letnú komédiu pravdepodobne neodídete extra sklamaný, ale aj tak to nič nemení na tom, že film v práci so žánrami nefunguje a je plytký a prázdny až do obludných rozmerov.

Prazdniny6 resizePrázdniny All Exclusive (Babysitting 2), Francúzsko, 2015
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Nicolas Benamou, Philippe Lacheau
Scenár: Julien Arruti, Nicolas Benamou, Philippe Lacheau, Pierre Lacheau
Kamera: Antoine Marteau
Strih: Olivier Michaut-Alchourroun
Hudba: Maxime Desprez, Michael Tordjman
Hrajú: Philippe Lacheau, Alice David, Vincent Desagnat, Tarek Boudali, Christian Clavier, Julien Arruti, Grégoire Ludig, Elodie Fontan, Valérie Karsenti, Jean-Luc Couchard, Jérôme Commandeur, Yvonne Gradelet, David Marsais a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 23. júna 2016