Short Skin (Short Skin: I dolori del giovane Edo)

Short resizeObdobie dospievania vie byť niekedy naozaj ťažké a nepríjemné. Hlavne keď trpíte fimózou, teda zúžením predkožky (vďaka čomu ste ešte nemali sex), túžite po svojej susedke - dlhoročnej láske, ktorá však za krátko odchádza študovať do Paríža, po vás zase túži iná, o ktorú nemáte záujem, máte otravnú mladšiu sestru, vaši rodičia majú krízu a možno sa budú rozvádzať.

A aby som nezabudol, váš najlepší kamarát (tiež panic) je už tak zúfalý, že si neváha zavolať prostitútku, len aby „o to“ prišiel. Hlavný hrdina, sedemnásťročný Edoardo, by o tom všetkom vedel rozprávať. Duccio Chiarini si zvolil pre svoj hraný dlhometrážny debut celkom netradičnú a pre niekoho, možno aj mierne kontroverznú tému, avšak práve Short7 resizevďaka tomu, svojským a celkom originálnym spôsobom prispieva do dlhého radu filmov o dospievaní, kde hlavným cieľom postavy, či postáv, je mať už konečne sex (a najlepšie so svojim vysnívaným dievčaťom). Zatiaľ čo americké komédie tohto typu bývajú poväčšine maximálne uletené, bláznivé a občas až príliš nerealistické a preštylizované, pre film Short Skin je príznačná akási obyčajnosť, autentickosť  a tiež monotónnosť. Edoardo je nezaujímavý, ničím výnimočný (ak nerátame jeho chúlostivý problém), stále zhrbený, vychudnutý chalan, pôsobiaci znudene, apaticky. Jeho postava je skvele napísaná (pevný charakter, prepracovaná psychológia), avšak predsa je tu malý problém. Scenáristická trojica – režisér Short2 resizeDuccio Chiarini, Ottavia Madeddu a Marco Pettenello, akoby zabudli dodať to isté aj ostatným, vedľajším postavám. Tie niekedy pôsobia ako umelé bábky z dreva a ich motivácie sú občas ťažko uveriteľné. Platí to najmä v prípade dvoch „súperiacich“ dievčat Bianci a Betty.

Ďalším problém je nasledovný. Sú filmy, pri ktorých sa nám pojem o čase, pri pozeraní filmu výrazne deformuje. Napríklad sa môže zdať, že trojhodinový film trvá hodinu a zase naopak. Short Skin je, bohužiaľ, tým druhým prípadom. Spolu s Short3 resizenezáživným Edoardom je teda nezáživný aj spôsob rozprávania. Už zhruba po pol hodine začína pomalé tempo s dlhými zábermi na neschopného Edoarda celkom nudiť a otravovať. Až máte chuť prejsť za ním cez plátno a poriadne mu dohovoriť, či dať jednu „otcovskú“. Potom si však spomeniete na to, keď ste boli v jeho veku a zistíte, že vtedy by ste niečo podobné potrebovali aj vy. Je pravda, že mnoho divákov sa v Edoardovej postave, či v jeho problémoch môže nájsť, čo bol bezpochyby aj zámer tvorcov, a v jeho príbehu je veľká dávka komickosti, ktorá filmu len prospieva, ale toto je prípad, keď sa sami seba začnete pýtať, kedy príde koniec, pretože ho po určitom čase sledovania čakáte už po každej scéne. Až pokým Short4 resizesa nedostanete za hranicu a zrazu vám „dopne“, ako to všetko asi skončí a viete dokonca aj presne popísať, ako bude vyzerať posledná scéna filmu. Predvídateľnosť je v tomto filme je však tak trocha dvojznačná, pretože cítiť, že sa s ňou režisér pohráva a akoby zámerne nám všetko podáva na tácke, no na druhej strane ju možno brať ako negatívum, pretože šokujúce a nečakané konce fungujú viac (ak si spomenieme na o rok starší film Rúnara Rúnarssona, Vrabčiaci).

Filmu však treba uznať príjemnú atmosféru, čo je zásluha najmä skvelej gitarovej hudby v pozadí, ktorá dotvára Short5 resizepotrebnú poetiku a do veľkej miery film zachraňuje od fiaska, ktoré by určite nastalo, s úplnou absenciou hudby a so sileným realistickým spôsobom zobrazenia (príznačným pre súčasné európske filmy, najmä teda drámy). Potešia aj občasné, naozaj vtipné situačné gagy a scénky akoby naozaj „vytrhnuté zo života“. Posolstvo filmu je tiež pomerne silné. Je cítiť, že režisér si pravdepodobne sám prešiel niečím podobným, prípadne sa inšpiroval niekým blízkym a chcel nám s odstupom času povedať cez postavu Edoarda (verejne známu) pravdu v tom, že všetko má svoj čas a niekedy sa naozaj netreba ponáhľať. Chiarini má bez pochyby potenciál, ale medzi najlepšie debuty sa tento film rozhodne nezapíše. Short Skin je tak „len“ priemernou „pocitovkou“, ktorú ak si chcete naplno užiť, musíte na ňu byť patrične naladený.

Short6 resizeShort Skin (Short Skin: I dolori del giovane Edo),Taliansko, 2014
Dĺžka: 86 minút
Réžia: Duccio Chiarini