Filmový kabinet ukončí slovenský film Koza

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Lumierelogo resizeZáverečná prednáška tretieho semestra vzdelávacieho cyklu o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie Filmovýkabinet bude venovaná súčasnému slovenskému hranému filmu. Počas stretnutia vo štvrtok 26. mája o 18.00 hod. v Kine Lumière sa premietne film Koza režiséra Ivana Ostrochovského za jeho osobnej účasti. Projekcia je otvorená aj pre verejnosť.

Tretí semester Filmového kabinetu s názvom Cesty dospelosti sa začal vo februári 2016. Jeho desať prednášok frekventantom priblížilo obdobie od konca 50. do prvej polovice 90. rokov minulého storočia, ktoré sa venovali zlomovým obdobiam v histórii kinematografie. Vychádzal z predpokladu, že na začiatku 60. rokov 20. storočia dozrievala v kinematografii generácia tvorcov, ktorá už mohla hovoriť o dejinách filmu, pracovať so svojou tradíciou, nadväzovať na ňu alebo ju radikálne odmietať.

 

koza resizePrednášky sa venovali francúzskej novej vlne, československej novej vlne, samostatne sa lektori kabinetu sústredili na dielo režiséra Juraja Herza, ďalej predstavili taliansky neorealizmus, nový nemecký film, dielo Andreja Tarkovského, tzv. nový Hollywood, komediálnu skupinu Monthy Python a kládli si aj otázku, či Dogma 95 bola v dejinách kinematografie poslednou avantgardou. Po každej prednáške nasledovala projekcia filmu a diskusia. Zatiaľ sa premietlo deväť filmov Jules a Jim (1962) Françoisa Truffauta, 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna (2010) Martina Šulíka, Spalovač mrtvol (1968) Juraja Herza, Konformista (1970) Bernarda Bertolucciho, Zrkadlo (1975) Andreja Tarkovského, Plechový bubienok (1979) Volkera Schlöndorffa, Zúriaci býk (1980) Martina Scorseseho, Život Briana (1979) Terryho Jonesa a Idioti (1998) Larsa von Triera. Osobne sa projekcie filmu Spalovač mrtvol zúčastnil režisér Juraj Herz a divákom zároveň predstavil autobiografickú publikáciu Autopsie (Pitva režiséra), ktorú podľa jeho pamätí napísal Ján Drbohlav. Hosťujúcimi prednášajúcimi počas semestra boli Jaromír Blažejovský z Masarykovej univerzity v Brne a Rastislav Steranka, kurátor Filmotéky SFÚ.

 

Téma poslednej prednášky Súčasný slovenský hraný film je sústredená na domácu tvorbu, ktorá sa formovala po vzniku Audiovizuálneho fondu. „V roku 2009 vznikla kľúčová inštitúcia Audiovizuálny fond, ktorá vytvorila platformu pre opätovné oživenie pravidelnej kinematografickej prevádzky na Slovensku po rokoch tvorivej nemohúcnosti,“ hovoria lektori Filmového kabinetu, filmový teoretik Michal Michalovič a estetik Juraj Oniščenko. „Najsilnejším hlasom po roku 2009 sa stala skupina mladých dokumentaristov, ktorí tvoria umelecky najsilnejšiu a najinvenčnejšiu zložku v kinematografii. Postupom času sa mladí dokumentaristi osmeľujú preniknúť aj do hranej tvorby.“ Patrí k nim aj Ivan Ostrochovský, ktorého film Koza (2015) o ceste bývalého olympijského boxera za jeho poslednou prehrou, získal ocenenia na viacerých významných medzinárodných festivaloch. Tento úspešný film debutujúceho dokumentaristu sa premietne na záver semestra za režisérovej osobnej účasti.

 

Druhé vydanie vzdelávacieho cyklu Filmový kabinet začalo v januári 2015 a do mája 2016 sa uskutočnili jeho tri semestre zamerané na dejiny kinematografie pod názvami Od zrodu po Kristove roky, Obdobie zrenia a Cesty dospelosti, ktoré sa stretli s veľkým záujmom verejnosti a boli vypredané. Na jeseň lektori pripravujú špeciálny tematický Filmový kabinet Plus o filmových profesiách, ktorý začne v septembri 2016, potrvá do januára 2017 a uzavrie druhé vydanie celého cyklu.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.