Angry Birds vo filme (Angry Birds)

008Zvykli sme si na to, že filmy podľa úspešných videohier jednoznačne a otvorene mieria na peňaženky hráčov. Nechcú ich zneisťovať myšlienkami, posolstvami, detailnými charaktermi a zložitými vzťahmi. Ponúkajú jasné, všeobecne zrozumiteľné plytké schémy a vzorce, preverené stovkami a tisíckami iných filmov. Aj Angry Birds vo filme je taký istý - a predsa úplne iný.

Rovnako sa stalo zvykom, že ak producenti investujú do reklamy viac ako do nakrúcania, sami  oprávnene nie sú presvedčení o kvalite svojho produktu a boja sa, že bez masívnej propagácie sa ich tovar na trhu nepresadí. V prípade digitálne animovanej snímky Angry Birds vo filme to znamenalo 80 miliónov dolárov na nakrúcanie a ďalších sto na spracovanie verejnosti. I to zvykneme chápať ako varovanie, že tvorcovia filmových snov svoj výrobok chápu ako tovar, marketingový produkt. To zákonite znamená špičkovú formu, no zároveň absenciu formálnych či obsahových experimentov, málo rozprávačského novátorstva a neveľa originality. Len za žiadnu cenu nevybočiť z radu.

angrybirds teaser-1100x600Producent John Cohen, podpísaný pod hitmi Roboti, Ja, zloduch, Hop, Peanuts: Snoopy a Charlie Brown vo filme či pod viacerými časťami cyklu Doba ľadová, celovečernými i krátkymi, nepochybne veľmi dobre vie, ako sa robí úspešná filmová zábava. Scenár napísal spolutvorca Simpsonovcov Jon Vitti. Spolupracoval so Sachom Baronom Cohenom na jeho seriáli Da Ali G Show, na legendárnej Saturday Night Live i na dvoch filmoch zo série Alvin a Chipmunkovia. Ako režiséri debutovali dvaja skúsení animátori. Clay Kaytis vyrástol v Štúdiách Walta Disneyho. Spolupracoval na klasických filmoch Pocahontas, Zvonár u Matky Božej, Hercules, Mulan, Tarzan, Vladárova nová tvár… až po Ralph Rozbi-to a Ľadové kráľovstvo. Fergal Reilly síce pracoval na disneyovke Macko Pú a Heffalump, no venoval sa hlavne nedisneyovským animovaným projektom ako Železný obor, Lovecká sezóna, Oblačno, miestami fašírky, Hotel Transylávnia. Vytváral aj digitálne efekty do hraných filmov, najmä pre štúdiá Sony Pictures Imageworks, v ktorých vznikli aj filmoví Angry Birds. Koproducentom bola fínska spoločnosť Rovio Entertainment, preslávená sériou hier o nasrdených operencoch.

angry-birds-il-film-09Ak nakrúcate film, ktorý má osloviť všemožné vekové, spoločenské aj inteligenčné vrstvy priaznivcov hry, založenej na zábavnom ostreľovanie prasiat nasrdenými operencami prostredníctvom obrovského praku, silný príbeh by bol zbytočný, ba dokonca škodlivý. A tak tu máme ďalšiu variáciu na osvedčenú tému Z nuly hrdinom. Príbeh je prostučký a predvídateľný. Vyhýba sa zložitejším rozprávačským finesám, nechce prekvapovať. Slúži ako zámienka na rozohratie viac či menej vydarených komických výstupov, scénok a gagov. Postavy, ako sa stalo v tomto segmente trhu zásadou, zo všetkých síl chcú byť zábavné, zaujímavé a sympatické. Výtvarné riešenia vychádzajú z hernej série. Animácia je špičková.

Filmové spoločenstvo operencov, ktoré žije na ostrove, je inšpirované skutočným nelietavcom drontom maurícijským, po slovensky vtákom dodo, pre ktorého má čeština výstižnejšie pomenovanie blboun nejapný. Mierumilovné meter vysoké nelietavé vtáky sa živili ovocím, hniezdili na zemi, nebáli sa ľudí a po „objavení“ ostrova Maurícius Európanmi sa za necelé dve storočia nechali vyhubiť. Nie pre mäso, to vraj bolo nechutné, ale pre vajcia. Najväčším nepriateľom drontov však boli invázne živočíšne druhy – zvieratá, ktoré si belosi na ostrov priviezli. Najmä potkany a svine, ktoré vykrádali vtáčie hniezda!

fotoVideohra i film teda majú reálne základy. Vtáči ostrovania sú mierumilovní a naivní. Žijú v harmónii, objímajú sa, obdarúvajú, pomáhajú starším, maľujú dúhy, srdiečka a slniečka. Mrzutý cholerik Red s výrazným hustým obočím, rýchlonohý Chuck, výbušný dobrák Bomb a spomalený mĺkvy valibuk Terrence sa tak veľmi odlišujú od bežných pozitívnych obyvateľov vtáčieho ostrova, že spoločnosť ich zo seba vylúčila, ba nanútila im terapiu. Ako Alexovi deLargemu z Kubrickovej klasiky Mechanický pomaranč. Oba filmy tvrdia to isté: násilie nemožno vyhubiť ani potlačiť násilím. Entita, zbavená možnosti voľby a neschopná použiť silu, nemôže prežiť. Jednotlivec rovnako ako celý štát.

Keď na brehu ostrova zakotví loď s dvoma vysmiatymi zelenými svinkami, dobrí vtáci ich vítajú s otvorenou náručou a za odmenu dostanú záplavu darov. Neuvedomujú si, že ide o staré haraburdy. Nevenujú pozornosť tomu, že z dvoch prasiat sú zrazu celé desiatky ba stovky. Len realista Red šípi, že neexistuje nič také ako obedy zdarma. Nikto mu nechce veriť, nikto nepočúva jeho varovania. Až prasačia flotila – kým sa vtáky zabávajú na veľkolepej show, zorganizovanej ošípanými – odpláva aj s korisťou v podobe všetkých vajec. Nielenže zelené svine držia celé bezbranné operené spoločenstvo za vajcia, ohrozujú budúcu generáciu a teda jestvovanie vtáčej ríše.

eagle-angry-birds-movieRed, Chuck a Bomb sa vyberú žiadať o pomoc mýtického Mocného orla. Bytosť, v ktorú bežné nelietavé vtáctvo už ani neverí, tak ako my na Ježiška. Outsiderom sa pošťastí nájsť ho, zistia však, že má od hrdinského mýtu poriadne ďaleko. Zostarol, zlenivel, zoslabol, zdetinštel. Opája sa svojou vlastnou dávno minulou slávou. Traja problémisti pochopia, že zachrániť vtáčie potomstvo v podobe ukradnutých vajec môžu len sami. A že sami sú aj tou zbraňou, ktorá môže poraziť zelené krochkajúce zlo.

Lenže to, čo robí Angry Birds vo filme výnimočným, je interpretácia. Hrdinovia hry a snímky Angry Birds nemôžu byť dobrí, láskaví altruisti s večným úsmevom na… zobákoch! Red je namosúrený, jedovitý, skeptický, ironický, zlostný, podozrievavý a nedôverčivý negativista s častými výbuchmi zlosti. Ostatné vtáky mu svojím nahlúplym optimizmom lezú na nervy rovnako ako on im, takže najlepšie sa cíti sám. Negatívny násilnícky individualista nijako nezapadá do formy typického amerického filmového hrdinu. No vysvitne, že zelené prasce, ktoré na vtáči ostrov vpadnú maskované ako mierumilovní hostia, sú presne takou hrozbou, za akú ich od začiatku považoval. Posolstvo je negáciou disneyovských moralít a pixarovského pozitivizmu.

Angry-Birds-MovieInterpretácia – bez ohľadu na to, či ju autori do svojho diela skutočne zakomponovali, alebo ide len o zhodu okolností, však pokračuje. Ak červený Red, žltý Chuck a čierny Bomb majú farby nemeckej trikolóry, prasačí imigranti sú nielen bradatí, ale aj zelení, nesú teda farbu islamu. Ich lode sú plné debien s výbušninami. Orol je dominantou štátneho znaku Spojených štátov amerických. Tých USA, ktoré v súčasnosti čoraz viac rezignujú na rolu svetového policajta, ochrancu poriadku a slobody. Netreba dlho hútať, koho asi tak predstavuje sudkyňa sova s veľkými okáľmi, ktorá chce liečením vykoreniť individualizmus a presadzuje chápavosť, altruizmus, lásku, toleranciu až na samé hranice sebazničenia vtáčej civilizácie, pričom sa nechá nosiť na ramenách väčšieho vtáka, aby vyzerala vysoká a silná. Sprvu zelené bradaté svine víta a pozýva. Tých, čo prišelcov nevítajú, dokonca trestá. Napokon sa jej však situácia načisto vymkne z rúk a jedinou cestou k záchrane je nemilosrdné násilie. Riešením nie je vyhnať votrelcov z vtáčieho ostrova, ale zlikvidovať ich, vykoreniť.

The-Angry-Birds-MovieNie je zrejmé, či ide o zámer amerických tvorcov, prípadne či možnosť aplikácie príbehu na našu súčasnosť zabudovali do svojich hier fínski autori. Možno len platí, že aktuálny vývoj v Európe, vyostrujúci sa konflikt moslimských extrémistov a zvyšku sveta, poznačil obe strany: filmárov aj publikum. Podstatné je, že takejto interpretácii snímky Angry Birds vo filme nič nebráni. Rodinný animovaný film ako politický pamflet – to tu nebolo prinajmenšom od kreslenej adaptácie Orwellovej Farmy zvierat z roku 1954, keď vrcholila studená vojna.

Angry Birds vo filme (Fínsko-USA 2016)
Angry Birds
98 minút.
Scenár: Jon Vitti. Réžia: Clay Kaytis, Fergal Reilly. Výtvarník: Pete Oswald. Strih: Kent Beyda, Ally Garrett. Hudba: Heitor Pereira. V slovenskom znení účinkujú: Peter Sklár, Matej Landl, Vladimír Kobielsky, Gabika Dzúriková, Daniel Dangl, Ivan Šándor, Peter Marcin, Juraj Hrčka, Petra Polnišová, Dušan Szabó, Zuzana Šebová, Ján Tréger, Milan Zimnýkoval, Henrich Platek, Marcel Forgáč, Štefan Richtárech, Renáta Rundová a ďalší.
Slovenská premiéra 12. mája 2016