Májové číslo časopisu Film.sk

Filmskmaj resizeAktuálne číslo Film.sk sa v hlavnej téme zaoberá podporou návštevnosti slovenských filmov v kinách prostredníctvom Audiovizuálneho fondu. V novinkách predstavuje dokumentárny film Para nad riekou dvojice režisérov RobertKirchhoff a Filip Remunda, v recenziách zasa hodnotí domáce filmy Akceptácia, Agáva, Stanko a tiež Ja, OlgaHepnarová. Rozhovor s filmovým teoretikom Martinom Kaňuchom je venovaný dvadsaťročnej histórii filmologického časopisu Kino-Ikon i ďalším príbuzným témam.

Filmový teoretik Martin Kaňuch je už sedemnásť rokov šéfredaktorom jediného slovenského filmologického časopisu Kino-Ikon, ktorý si tento rok pripomína dvadsaťročnú existenciu. V ústrednom rozhovore s ním hovoríme nielen o vzniku časopisu, jeho obsahovom i redakčnom kreovaní, ale aj o filmovej kritike v slovenskom prostredí a o spoločenskom a redakčnom zázemí písania o filmoch. Časopisu Kino-Ikon sa venuje aj rubrika Aktuálne, v ktorej sa o svoj názor na súčasné postavenie i úroveň časopisu s čitateľmi delia niektorí z jeho prispievateľov. Rovnaká rubrika v májovom čísle približuje tiež základné pojmy a ustanovenia tzv. autorského zákona, ktorý vstúpil do platnosti v januári tohto roka, viažuce sa na oblasť audiovizuálnej tvorby. Rubrika Kalendárium je aktuálna svojím zameraním na slovenské zastúpenie na 69. MFF a Marché du Film v Cannes.

V máji vstupuje do kín dokumentárna jam session Para nad riekou režisérskej dvojice Robert Kirchhoff a Filip Remunda. Hovorí o troch džezmenoch, ktorí v 60. rokoch minulého storočia emigrovali na Západ a hrali po boku svetových jazzových hviezd. Film je sledom absurdných a tragikomických situácií a podľa slov Roberta Kirchhoffa pre rubriku Novinky vo filme ide o boj medzi existenciou a smrťou, v ktorom sloboda ostáva ako konštanta. Časopis približuje aj krátky animovaný film Kovbojsko režiséra Dávida Štumpfa, minuloročného nositeľa Anča D Award, ktorý sa tento mesiac dostane na plátna kín ako predfilm celovečernej snímky Ďaleko od ľudí režiséra Davida Oelhoffena. Téma májového čísla je venovaná podprogramu Audiovizuálneho fondu s názvom Podpora návštevnosti slovenských kinematografických diel, ktorý už má za sebou prvú výzvu. Jeho cieľom je motivovať domácich kinárov k častejšiemu uvádzaniu slovenských filmov, pričom mnohí z nich ho práve preto vítajú.

Recenzie tentoraz hodnotia až štyri slovenské filmy. Režijný kinodebut scenáristu Ondreja Šulaja Agáva reflektuje filmová teoretička a historička Eva Filová. Vychádza z polarity názorov na film, ktoré ho sprevádzajú od premiéry. Podľa nej film vzbudzuje otázku, nakoľko sú takéto štylisticky a naratívne príbuzné návraty do minulosti generačne príznakové, no zároveň pripúšťa, že svojich divákov si nájde. Podľa filmovej teoretičky Kataríny Mišíkovej nízkorozpočtové slovenské road movie Stanko režiséra Rasťa Boroša má harmonizujúco vybudované rozprávanie, s ktorým je v súlade aj vizuálna koncepcia filmu. Hoci film pôsobí trochu prisladko, je láskavou žánrovou štylizáciou. Film.sk reflektuje aj slovenský dobrodružný dokumentárny film o extrémne náročnom prechode sedlami Vysokých Tatier Akceptácia režiséra Jaroslava Matouška, ktorý má podľa filmového publicistu Mareka Urbana potenciál rozšíriť divákovu skúsenosť s vnímaním filmu ako média. Publikujeme  tiež recenziu na minoritný slovenský  koprodukčný film Ja, Olga Hepnarová režisérskej dvojice Tomáš Weinreb a Petr Kazda, v ktorého rekonštrukcii faktov filmový publicista Pavel Branko vidí aj mýtické archetypy.

Bohatá je v májovom čísle rubrika Ohlasy, v ktorej sa vraciam k niekoľkým filmovým podujatiam. Reflektuje druhý ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu i odovzdávanie národných filmových cien Slnko v sieti. Vracia sa aj na pôdu networkingového a vzdelávacieho podujatia Visegrad Film Forum, ktorého piaty ročník priviedol do Bratislavy uznávané osobnosti rôznych filmových profesií. Z podujatí u našich západných susedov mesačník informuje o 29. ročníku Finále Plzeň, na ktorom mala rozsiahle zastúpenie aj slovenská kinematografia. V rubrike In memoriam približuje filmový publicista Richard Blech život a dielo svojho spolupracovníka, filmového publicistu Štefana Vraštiaka, dlhoročného člena redakčnej rady Film.sk, no spomínajú na neho i viaceré osobnosti z oblasti slovenskej kinematografie.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú, na čom pracujú režisérka Martina Saková, kameraman Dodo Šimončič a režisér a scenárista Juraj Šlauka, rubrika Ako ďalej, absolvent? predstavuje Máriu Rumanovú, absolventku Ateliéru dokumentárnej tvorby FTF VŠMU. V rubrike Tipy mesiaca upozorňuje na zaujímavé tituly z Kina Lumière český filmový teoretik a publicista Radomír D. Kokeš a v rubrike Moje obľúbené slovenské filmy prezrádza svojich „favoritov“ Peter Michalík, programový riaditeľ Bratislavského knižného festivalu BRaK. Nad aktuálnou témou v rubrike Myslím si rozmýšľa filmový publicista Jaroslav Hochel. Rubrika Ako vzniká film o rôznych fázach tvorby a výroby filmu až po uvedenie sa tento mesiac venuje opäť postprodukcii, no tentoraz s dôrazom na vizuálne efekty.