Deň matiek (Mother´s Day)

Matky3 resizeŠpecialista na romantické komédie – tento prívlastok si vyslúžil americký režisér, scenárista, producent a príležitostný herec Garry Marshall (1934), ktorý má hviezdu na Chodníku slávy v Hollywoode. Nečudo, veď sa podpísal pod filmy ako Pretty Woman (1990), Frankie a Johnny (1991), Nevesta na úteku (1999) či Valentín (2010) alebo Silvestrovskánoc (2011). Posledné tituly spája téma sviatkov a tvoria akúsi „skladačku“ prelínajúcich sa ľudských osudov. Svojským zavŕšením tejto trilógie je Deň matiek, ktorý prichádza do našich kín.

Dej sa odohráva v období niekoľkých májových dní pred a počas osláv Dňa matiek v jednom americkom meste (nakrúcalo sa v Atlante) a jeho protagonistkami sú  predovšetkým matky. Postupne spoznávame ich príbehy. Matky4 resizeNapríklad rozvedená Sandy (Jennifer Aniston) sa nevie vyrovnať s tým, že manžel sa znovu oženil s omnoho mladšou partnerkou a bude sa s ňou musieť deliť o lásku  svojich dvoch synov. Šťastne vydatá mama Jesse (Kate Hudson) má zas komplikovaný vzťah so svojimi konzervatívnymi rodičmi. Tají pred svojou mamou Flo (Margo Martindale), že sa už pred niekoľkými rokmi vydala za Inda, s ktorým má tmavé dieťa, rovnako ako jej sestra Gabi (Sarah Chalke), že je lesbička a so svojou partnerkou vychovávajú syna. Lenže zrazu ju rodičia prekvapia  nečakanou návštevou...

Známa tvár z televíznej obrazovky Miranda (Julia Roberts) začína pochybovať, či bolo správne uprednostniť kariéru pred Matky11 resizerodinným šťastím. Navyše, keď sa stretne s mladou mamičkou Kirstin (Britt Robertson), ktorá ustavične odkladá svadbu s otcom svojej dcéry, kým nenájde svoju biologickú mamu a nedozvie sa, prečo ju dala na adopciu. Nuž, a medzi matky patrí svojím spôsobom aj Bradley (Jason Sudeikis). Po smrti svojej manželky totiž vychováva sám dve dcéry, rieši ich  pubertu, ale aj prehnaný záujem susediek, ktoré sa mu usilujú nájsť novú partnerku. S trochou pátosu možno povedať, že film Deň matiek je nielen príbeh o matkách, ale aj  hold  sile  materinskej lásky, ktorá zdolá všetky prekážky.

Matky6 resizeRecenzent sa môže na chvíľu  cítiť v rozpakoch. Na jednej strane - dejové línie, ani charaktery rodičov a detí nie sú originálne, občas možno až klišeovité i značne  povrchné, nuž a riešenia situácii sú občas na hranici rozprávky. Na druhej strane - celku nechýba vtip, kultivované spracovanie, sála z toho dobrá atmosféra a bonusom je výborné herecké obsadenie, čo je pre filmy Garryho Marshalla typické.

Mimochodom, je to už jeho  štvrtý film, v ktorom hrá Julia Roberts. Práve ona v závere  gratuluje všetkým ku Dňu matiek. Režisér sa v jednom rozhovore zveril novinárom, že pri práci s Matky12 resizehercami mu neraz pomáhajú dlhodobé priateľské vzťahy s nimi. Napríklad Julia Roberts kedysi zažiarila práve v jeho Pretty Wooman. Teraz sa jej syn hráva s jeho vnukom a scenár jej ponúkol nie cez jej agentov, ale priamo jej ho hodil do schránky. Alebo, Kate Hudson pozná od detstva. Kedysi, keď s jej mamou Golfie Hawn nakrúcal film Cez palubu, sedela mu na kolenách a kričala spolu s ním na mamu „Akcia!“ Pri filme Deň matiek takto na Kate volal jej syn Ryder.

Matky resizePriaznivci tohto žánru  nebudú sklamaní. Dve hodiny príbehov, v ktorých sa dojatie mieša s humorom a oslovujú  široké  publikum. Predpokladám, že na  televíznej obrazovke sa uplatní  nielen v rámci Dňa matiek. Dôležité asi je, že divák sa baví a aspoň istý čas má pocit, že svet je celkom znesiteľné miesto na život a všetko nakoniec dobre dopadne, len treba chcieť a tešiť sa z každého dňa. Vlastne je to remeselne dobre namixovaný drink o tom, že  treba veriť v dobré konce.

Matky8 resizeDeň matiek (Mother´s Day), USA, 2016
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Garry Marshall
Scenár: Tom Hines, Lily Hollander,  Anya Kochoff , Matthew Walke
Kamera: Charles Minsky
Strih: Bruce Green, Robert Malina
Hudba: John Debney
Hrajú: Jennifer Aniston, Kate Hudson, Julia Roberts, Jason Sudeikis, Britt Robertson, Timothy Olyphant, Sarah Chalke, Shay Mitchell, Christine Lakin, Margo Martindale, Jon Lovitz, Jack Whitehall, Grayson Russell, Aasif Mandvi, Ella Anderson, Loni Love, Owen Vaccaro, Hector Elizondo, Brandon Spink, Caleb Brown, Ayden Bivek a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 28. apríla 2016