V Kine Lumière Dni slovinského filmu

Dnislovinskehofilmulogo resizeVo štvrtok 21. apríla sa v bratislavskom Kine Lumière začne prehliadka Dni slovinského filmu, ktorá predstaví súčasnú filmovú tvorbu krajiny. Výber poukazuje na rôznorodosť slovinskej kinematografie posledného obdobia a ponúkne aj dve slovinské národné nominácie na Oscara. Počas prehliadky sa premietne sedem filmov a otvorenia sa osobne zúčastnia filmoví tvorcovia. Podujatie potrvá do nedele 24. apríla.

„Prehliadka Dni slovinského filmu je jedným z projektov, ktoré tento rok realizuje Veľvyslanectvo Slovinskej republiky na Slovensku ako súčasť osláv 25. výročia vzniku slovinského štátu. Ukazuje, že slovinské filmy v priebehu posledných rokov získali na kvalite, o čom svedčia aj mnohé ocenenia,“ hovorí J. E. Bernarda Gradišnik, veľvyslankyňa Slovinskej republiky v Bratislave. Kolekciu tvorí šesť hraných filmov a jeden dokumentárny, žánrovo diváci uvidia drámy, komédie Siskadeluxe resizeaj lovestory. Otváracím filmom je Šiška Deluxe (2015) režiséra Jana Cvitkoviča o trojici kamarátov z detstva, ktorí sa v prehodnocovaní životných postojov rozhodnú otvoriť si spolu pizzeriu. Komédiu s množstvom absurdných vtipov uvedie osobne jeden z trojice hlavných hereckých predstaviteľov Marko Miladinović a producenti filmu Aleš Pavlin a Andrej Štritof.

„Súčasné slovinské filmy, ktoré sa na Slovensku v takejto podobe uvádzajú po prvýkrát, predstavujú umelecké ambície slovinských tvorcov, ale aj cestu filmárov k publiku. Diváci v Kine Lumière si budú môcť na jednej strane vybrať z ponuky ´veľkých´ festivalových filmov, na druhej strane uvidia napríklad aj slovinský kasový trhák Kohútie raňajky, ktorý v roku 2007 v domácich kinách v návštevnosti porazil Spielbergov Jurský park,“ hovorí Nerina Kocjančič zo Slovinského filmového centra. Hlavným motívom komédie Kohútie raňajky (2007) režiséra Marka Naberšnika, ktorá bola zároveň slovinskou národnou nomináciou na Oscara v kategórii cudzojazyčný film, je láska hlavného hrdinu k manželke miestneho gangstra v malomeste. Premietne sa aj film Triedny nepriateľ (2013) v réžii Roka Bičeka, ktorý bol tiež národným nominantom na Oscara. V roku 2013 navyše získal hlavnú cenu Grand Prix na 15. MFF Bratislava a nominovaný bol aj na ocenenie Európskeho parlamentu Lux Prize. Súčasná dráma hovorí o  školskom systéme, proti ktorému sa postavia študenti po samovražde spolužiačky.

Do programu sú zaradené aj filmy Pripravený na odchod (2013) režiséra Matevža Luzara o učiteľovi hudby na dôchodku, ktorý získal Cenu divákov a ďalších päť ocenení Vesna na 15. Festivale slovinských filmov, ďalej film o dôležitosti vzťahu otca a syna Otec (2010) režiséra Vlada Škafara a dokument Alexandrinky (2011), v ktorom režisér Metod Pevec hovorí o ekonomickej migrácii slovinských žien do Egypta po prvej svetovej vojne ako dôsledku chudoby a fašistického režimu. Súčasťou prehliadky je tiež film Matjaža Klopčiča Pohrebná hostina z roku 1969 o príbehu dvoch zaľúbených mladých ľudí, do ktorých života zasiahla druhá svetová vojna. Film sa bude premietať v reštaurovanej digitálnej verzii. „Ide o majstrovské dielo slovinskej kinematografie, ktoré bude mať práve v Bratislave prvú zahraničnú projekciu v obnovenej verzii,“ dopĺňa Nerina Kocjančič.

Prehliadku Dni slovinského filmu organizujú Slovenský filmový ústav z poverenia Ministerstva kultúry SR a Slovinské filmové centrum v spolupráci s Veľvyslanectvom Slovinskej republiky v Bratislave. Ide o recipročné podujatie k prehliadke Ruka v ruke z roku 2013 v kine Cankarjev – Dom v Ľubľane. Súčasne je prehliadka jedným z podujatí organizovaných pri príležitostí osláv 25. výročia samostatnosti Slovinskej republiky. Partnerom podujatia je Lektorát slovinského jazyka Filozofickej fakulty UK v Bratislave. Filmy budú uvedené v originálnom jazyku s anglickými titulkami a so slovenskými, respektíve českými elektronickými titulkami. Projekcie sú zdarma, voľné lístky budú k dispozícii v pokladni Kina Lumière vždy hodinu pred projekciou. Otvárací film je otvorený aj pre verejnosť.