Aprílové číslo časopisu Film.sk

Filmskobalka resizeAktuálne číslo Film.sk v rozhovore s režisérom a producentom Michalom Kollárom predstavuje pozadie vzniku detektívneho trileru Červený kapitán, v recenziách okrem reflexie jeho filmu kritickým okom hodnotí aj dokument Zuzany Piussi Ťažká voľba a drámu Spotlight, ocenenú za najlepší film na nedávnom udeľovaní Oscarov. Časopis približuje aj domáce novinky Stanko, Akceptácia, Ja, Olga Hepnarová a Teória tigra, ktoré práve prichádzajú do kín, v téme sa venuje zasa potrebe filmového vzdelávania a kritického myslenia.

Režisér a producent Michal Kollár nedávno úspešne uviedol do kín film Červený kapitán, ako producent stojí za filmami Dom Zuzany Liovej, Klauni Viktora Tauša, Líbánky Jana Hřebejka či Domácí péče Slávka Horáka. Hovorí nielen o svojom novom filme a pripravovaných projektoch, ale aj o podmienkach vzniku filmov na Slovensku, ako sa zmenili a aké možnosti priniesla existencia Audiovizuálneho fondu a podpora zo strany RTVS. Rubrika Novinky v časopise predstavuje až štyri snímky, ktoré v týchto dňoch vstupujú do kín. Tragikomické road movie Stanko režiséra Rasťa Boroša o priateľstve a univerzálnom pute medzi dvoma ľuďmi na okraji spoločnosti, dobrodružný dokumentárny film Akceptácia od Jaroslava Matouška o extrémne náročnom prechode sedlami Vysokých Tatier, a tiež minoritné koprodukčné filmy Ja, Olga Hepnarová režisérskej dvojice Tomáš Weinreb a Petr Kazda a Teória tigra režiséra Radka Bajgara.

Recenzie tentoraz hodnotia dva slovenské filmy. Film Červený kapitán reflektuje autorka recenzie, filmová teoretička Jana Dudková v kontexte slovenskej recenzistiky, ale aj s dôrazom na prístup autora k našej minulosti a súčasnosti i ku knižnej predlohe. Dokument režisérky Zuzany Piussi Ťažká voľba je pre filmového teoretika Martina Ciela o mechanizme politickej selekcie. Na dôkladnej analýze filmu potvrdzuje známy fakt, že sme manipulovateľní. Pozitívom oscarového filmu Spotlight v réžii Toma McCarthyho o novinárskom odhalení zneužívania detí predstaviteľmi cirkvi je skutočnosť, že sa nesnaží moralizovať. V rubrike Ohlasy reflektuje filmový publicista Pavel Branko film medzinárodne uznávaného fotografa a kameramana Martina Kollara 5. október, ktorý mal premiéru na MFF Rotterdam, v ohlasoch sa Film.sk vracia aj na 23. MF filmových klubov Febiofest, ktorý prebiehal v piatich bratislavských kinách a aktuálne putuje cez ďalšie filmové kluby po celom Slovensku.

Téma aprílového čísla je venovaná filmovej výchove na Slovensku, ktorej potreba vzhľadom na rozsah interakcie mladých ľudí s audiovizuálnym obsahom v súčasnosti stále narastá. Filmová teoretička Monika Mikušová, ktorá sa tejto problematike venuje už niekoľko rokov, upozorňuje na viaceré projekty v oblasti filmového vzdelávania, rozvíjajúceho aj schopnosť kritického myslenia u mladých ľudí, no upozorňuje aj na absenciu jasnej koncepcie.

V rubrike Aktuálne upozorňujeme na druhý ročník podujatia Týždeň slovenského filmu, ktorý je tento rok spojený s odovzdávaním národných filmových cien Slnko v sieti a po skončení v Bratislave sa presunie do piatich slovenských miest. Pozýva tiež na české podujatia 29. Finále Plzeň a 18. Kino na hranici, na ktorých sa vo veľkom predstaví aj slovenská kinematografia. V Profile si časopis pripomína 95. narodeniny nestora slovenskej filmovej kritiky a publicistky Pavla Branka, ktoré oslávi na konci apríla výberom piatich filmových pásiem v programe Filmotéky Kina Lumière. Profilovým textom mu gratuluje filmový dramaturg a publicista Rudolf Urc.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú režisérka Diana Fabiánová, výtvarník, animátor a režisér Noro Držiak a dokumentaristka Lenka Moravčíková. V rubrike Tipy mesiaca upozorňuje na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière český filmový historik, kritik a publicista Jaromír Blažejovský a v rubrike Moje obľúbené slovenské filmy prezrádza svojich „favoritov“ spisovateľ Balla. Nad aktuálnou témou v rubrike Myslím si sa zamýšľa filmová publicistka Zuzana Mojžišová, ktorá pôsobí aj ako pedagogička na Katedre audiovizuálnych štúdií na VŠMU. Rubrika Ako vzniká film o rôznych fázach tvorby a výroby filmu až po jeho uvedenie sa tento mesiac venuje postprodukčným prácam na zvukovej zložke filmu.