Ulica Cloverfield 10 (10 Cloverfield lane)

Ulica2 resizePokiaľ niekto pozornejšie sleduje kariéru producenta, scenáristu a režiséra J. J. Abramsa, asi si zákonite rozdelil jeho počiny do dvoch skupín. Vníma ho ako režiséra jedných z najväčších hollywoodskych blokbasterov posledných desať rokov, úspešných reštartov, respektíve modernizovaných "nakopnutí" vädnúcich, alebo dočasne pozastavených sérií Mission impossible (MI:III,2006), Star Trek (Star Trek, 2009) a Star wars (SW: The force awakens, 2015).

No Abrams našiel recept, ako ich priblížiť aj novému, mladšiemu publiku a zároveň nesklamať skalných fanúšikov. Podarilo sa. No a tá druhá sorta pozostáva z projektov, preslávených starostlivo a dlho vopred pripravovanou mediálnou Ulica11 resizekampaňou, kde divák, sledujúci ich prvé teasery, trailery, vôbec netuší, ktorá bije a ihneď chce vedieť viac. Zámerom je pomocou postupne dávkovaných informácií vyvolať veľké očakávanie, "konečne tej správnej", veľkej a originálnej filmovej udalosti. Sem patrí Monštrum (Cloverfield , Matt Reeves, 2008), Super 8 (J.J.Abrams, 2011) a najnovšie Ulica Cloverfield 10 režiséra Dana Trachtenberga. Sem, samozrejme, radíme aj seriály Alias (2001) a Lost (2004-2010), kde sa Abrams ukázal ako veľký tajnostkár a mystik, ktorý však obrovské očakávania, spôsobené nastolenými otázkami, nedokáže naplniť uspokojivými odpoveďami. Pritom je jedno, kto projekt režíruje, smerodajné pre charakteristiku projektu je meno producenta. Výnimkou, bohužiaľ, nie je ani novinka Ulica Cloverfield 10.

ULica8 resizeDivákovi v expozícii nepredstavená Michelle (odchádza od priateľa, viac sa nedozvieme) ide autom niekde po americkom vidieku, keď tu zrazu do nej narazí auto. Po chvíli sa ocitá v podzemí, pripevnená k stene putami a so zranenou nohou. Signál tu pochopiteľne nie je, jej snaha o kontakt s vonkajším svetom stroskotá ihneď v úvode. Našťastie, sa čoskoro dozvedá, že jej zo strany väzniteľa nehrozí žiadne nebezpečenstvo a že farmár Howard je v skutočnosti jej záchranca. Svet vonku totiž nie je naďalej obývateľný, zasiahla ho bližšie neidentifikovateľná katastrofa a vzduch je naďalej nedýchateľný. Ako to Howard vie, nie je známe, ale nič iné, ako mu veriť, Michelle a ďalšiemu členovi posádky "novej Noemovej ULica12 resizearchy" Emmettovi, neostáva. Možno bude vzduch vonku kontaminovaný rok, možno dva a možno je všetko inak a nedeje sa vôbec nič. Každopádne si treba rýchlo na seba zvyknúť, zjesť všetko, čo Howard prichystá a nájsť si zábavu pre dlhé voľné chvíle a.....čakať s očami otvorenými. Veci sa však nebudú vyvíjať ani zďaleka iba harmonicky...

Tri štvrtiny filmu sa odohrávajú v klaustrofobickom podzemí bunkru, ktorý si Howard budoval dlhé roky v strachu pred súdnym dňom a všetko pripravil dokonale. Zásoby sú dostatočné, je tu televízor a množstvo DVD filmov a viacero stolných hier. Podobných filmov, odohrávajúcich sa v jednom priestore s malým množstvom postáv sme už videli neúrekom ULica7 resize(všetko v ponorkách, vo vesmírnych lodiach alebo v jednej miestnosti), a tak každý divák má predstavu, akým smerom sa scenár bude uberať. Ulica Cloverfield 10, bohužiaľ, žiadne inovatívne prvky neponúka, v podstate iba slušne recykluje mnohokrát videné. Objavovanie prvých trhlín v doteraz známych informáciách, prvé roztržky, psychologická hra na mačku a myš, dôležité detaily v mizanscéne, stále prítomná neistota a strach o život. Práve neistota je to, z čoho scenár v prvom rade ťaží. Nie sme si spoločne s postavami istí, čo sa v skutočnosti deje, kam celý príbeh smeruje a ako bude prebiehať jeho záverečný akt. V bunkri? Na slobode? A kto prežije?

Ulica5 resizeLenže scenár je jedna vec a reklamná kampaň druhá. Už názov prezrádza, že film nadväzuje nejakým záhadným spôsobom na Monštrum a z reklamy sa zrazu stáva dvojsečná zbraň (preto ten dlhší úvod recenzie). Je nespochybniteľné, že práve spojitosť s extrémne úspešným predchodcom bude pre mnohých jediným dôvodom návštevy kina a zabezpečí vysokú návratnosť menšej produkčnej investície. John Goodman, presný v zobrazení staršieho, osamelého chlapa bez rodiny, ani typologicky vhodne zvolená Mary Elizabeth Winstead nie sú hviezdami, lákajúcimi masy do kín. Takýto casting osobne považujem za príjemné spestrenie stále rovnako koncipovaného marketingu, založeného na hviezdach a "hviezdach".  Na druhej strane tak Ulica6 resizedáva divákom veľký priestor pre fabuláciu ešte pred návštevou kina a obávam sa, že záverečná štvrtina môže mnohých výrazne sklamať. Film markantne mení žáner a vyvrcholenie je podľa môjho názoru zameniteľné s ľubovoľným béčkovým produktom DVD trhu. Prejavuje sa tu Abramsov "cit" pre dizajn, známy z Lost, Super 8 a Cloverfield, presne v tých momentoch, ktoré tieto diela v mojich očiach mierne degradujú. Je to však, samozrejme, otázka vkusu... Nehovoriac o nezodpovedanosti viacerých otázok. Bohužiaľ, sa aj napriek výhradám,  počas stále napínavého finále, dočkáme scény takmer až urážajúcej inteligenciu diváka. Čo je priamo v rozpore nielen s predchádzajúcim, pomerne chytrým dejom, ale aj so zámerom cieliť práve na sofistikovanejšieho diváka.

Ulica resizeUlica Cloverfield 10 je film, ktorý čo sa týka formálnej stránky nevidíme často v kinách (najmä tých multiplexových). Scenár ani réžia nedokázali vydolovať zo slušného námetu maximum a myslím si, že pri väčšom úsilí sa toho rozhodne dosiahnuť dalo. Film neobsahuje žiaden prekvapivý zvrat, aký by sa nedal vopred očakávať a všetko smeruje k predvídateľnému finále. Dá sa považovať, spoločne so svojim predchodcom, za akési intro k niečomu väčšiemu. Možno k celej sérii alebo k všetko vysvetľujúcemu koncu (vyplňujúcemu všetky doterajšie informačné medzery) v podobe vysokorozpočtového blokbasteru. Bohvie, aké sú zámery tvorcov...

P.S.: Z rovnakého komorného katastrofického súdka, založeného na neistote, čo sa vlastne deje, odporúčam neprávom zabudnutý geniálny Miracle mile (Steve De Jarnatt) z roku 1988.

ULica3 resizeUlica Cloverfield 10 (10 Cloverfield Lane), USA, 2016)
Dĺžka: 103 minút