Somnia: Zlo nikdy nespí ( Before I Wake)

Somnia7 resizeNiektorí emociaálnejšie reagujúci diváci sa ešte nestihli spamätať z minuloročnej nervydrásajúcej a srdcervúcej drámy The Room a nová detská hviezda Hollywoodu, Jacob Tremblay, opäť predvádza svoj nesporný talent. Tentokrát sa nás nepokúsi dojať a rozplakať, ale vydesiť. Jeho sny sa totiž doslova stávajú skutočnými - to isté ale platí o jeho nočných morách a zlom monštre zvanom Kankerman.

Cody je osemročná sirota. Mama mu zomrela, keď ma tri roky, otca nikdy nepoznal. Od malička si ho posúvajú sociálne úrady a náhradné rodiny, zdá sa však, že napriek tomu aký je slušný, šikovný a samostatný, v žiadnej rodine Somnia5 resizedlho nevydrží. Jedna z rodín ho záhadne opustila a susedia nahlásili polícii, že ho videli potulovať sa po uliciach celkom samého. V druhej rodine zas naňho náhradný otec vytiahol zbraň. To na malom chlapcovi zdanlivo zanechalo následky a teraz, keď si ho adoptoval ďalší manželský pár, ktorý pred časom prišiel o vlastné dieťa, sa malý Cody napriek príjemnému prostrediu ich domova, bojí spánku. Odborníci im tvrdia, že za jeho nespavosťou stoja všetky traumy z minulosti a je im odporučené vydržať a poskytnúť mu čas, no najmä lásku. Pravda sa však ukrýva niekde inde, čo Jessie (Kate Bosworth) a Mark (Thomas Jane) čoskoro pocítia na vlastnej koži.

Somnia resizeSpočiatku sa v dome dejú nevysvetliteľné, no celkom príjemné veci, pretože sa Cody u nich napriek všetkému cíti dobre a v noci sníva o pestrofarebných motýľoch, či o zosnulom synovi Marka a Jessie, ktorého zahliadol na fotografii na stene v dome. Scény s motýľmi poletujúcimi v obývačke sú nádherné a rozžiaria plátno všetkými farbami, až na chvíľku zabudnete, že ste si prišli pozrieť horor. Zjavenie syna Seana zas vyvolá vlnu emócii a taktiež v rodičoch navodí isté znepokojenie. Predsa len, vidieť po dome behať ich mŕtve dieťa, to rodičom veľmi nepomôže preniesť sa cez obrovskú a bolestnú stratu. Jessie je však matka a nedokáže na Seana len tak zabudnúť a každý Somnia3 resizevečer sa všemožne snaží aby Cody zaspal a ona sa mohla aspoň na chvíľu opäť stretnúť so svojím dieťaťom. Čo sa však stane keď sa po menšom incidentne v škole začnú Codymu snívať nočné mory?

Približne v polovici stopáže začne film naberať na obrátkach a strach vám zalezie aj za nechty. Kankerman vám nedovolí po návrate domov z kina len tak zaspať. Rozprávkovo šťastné momenty razom vystrieda boj o holý život, pretože monštrum požiera ľudí, no zdá sa, že malého Codyho sa snaží ochraňovať. Tak isto, ako sa ho snaží chrániť sociálna pracovníčka, ktorá ho odoberie späť do ústavu, pretože má podozrenie na domáce násilie zo strany nových rodičov čo je, Somnia2 resizesamozrejme, nezmysel, no pre celkový vývoj deja dôležitý nezmysel. Jessie sa nakoniec podarí prísť celej veci na koreň (už bez Marka, ktorý sa stal obeťou monštra) a film končí kvázi happy endom, o moment rozuzlenia vás však nepripravím. Tento film sa naozaj oplatí vidieť, či už je to práve pre nezvyčajnosť príbehu, ktorý nám vyrozpráva, alebo kvôli nádhernému vizuálu zobrazovania jednotlivých snov. Nestáva sa často, aby sa divák počas sledovania hororu najprv príjemne usadil a nechal unášať nádherným zhmotnením snov osemročného dieťaťa, doplneným podmanivou hudbou, len aby sa následne ocitol v jeho najhorších nočných morách a musel si zakrývať oči. Predstavivosť naozaj nemá hranice, tobôž nie, Somnia6 resizekeď sa jedná o tú detskú, a tak mali tvorcovia naozaj dostatok priestoru vyhrať sa s jednotlivými snami a lokáciami kde sa sny odohrávali. Dejový zvrat na konci filmu, keď dôjde k vyriešeniu zápletky dokonca chytí za srdce, čo v hororoch naozaj nebýva bežné a dvíha to celkový dojem z filmu, ktorý je už i tak dosť vysoký.

No, samozrejme, sú tu Jacob Tremblay a Kate Bosworth, na ktorých vzťahu celý film stavia. Ich herecké výkony ďaleko Somnia8 resizepredčili ostatných predstaviteľov, láska Jessie ku Codymu je veľmi prirodzená a uveriteľná a ich vzťah vo vás prebudí emócie aké ste od hororu nečakali. Tento film je obrovským prekvapením a majstrovsky odvedenou prácou, od vizuálnych a špeciálnych efektov využitých v jednotlivých snových sekvenciach, cez herecké výkony ústredných predstaviteľov, celkovú atmosféru, hudbu, ľakačky, scenár a réžiu, originalitu v niektorých momentoch kde sa iné filmy uchyľujú k žánrovým klišé, až po samý záver. Jednoducho skvelé, takto by to malo vyzerať.

Somnia9 resizeSomnia: Zlo nikdy nespí ( Before I Wake) ,USA ,2016
Dĺžka: 118 minút
Réžia a strih: Mike Flanagan