Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti (Batman v Superman: Dawn of Justice)

Batman2 resizeKeď v roku 2013 na Comic-Con v San Diegu režisér Zack Snyder potvrdil, že ďalší film so Supermanom bude obsahovať stret s Batmanom, mnohým sa začali plniť fanúšikovské sny. Dvaja najslávnejší hrdinovia DC Comics sa totiž bok po roku objavovali jedine v animovaných alebo počítačových podobách. Očakávaná udalosť sa stala realitou už o tri roky neskôr. Akurát to nedopadlo tak, ako by si niektorí priali...

"Som komiksový fanúšik a svoj film som čo najviac založil na komiksovej estetike. Neviem, ako to spraviť na sto percent, je to také, aké to je.“ nechal sa počuť režisér na margo negatívnejších ohlasov. Snyder má s týmto žánrom Batman7 resizeskúsenosti, ešte pred Mužom z ocele pracoval na 300, či Watchmenoch. Čim je to však, že priamo na stránkach komiksu pôsobilo spojenie oboch hrdinov zmysluplnejšie a nebojím sa povedať aj o niečo zábavnejšie?

To, že nejde o priame pokračovanie Muža z ocele, je zrejmé už z úvodu. Ten sa vracia sa do minulosti k známym udalostiam, ktoré dostali mladého Bruca Wayna na dráhu samozvaného ochrancu. Bezproblémové je však aj následné nadviazanie na predošlý film. V úvode sa rozhodne darí budovať očakávania a vnadí na niečo veľké. To však nakoniec Batman13 resizenepríde. Respektíve príde, ale v trochu inej podobe. Keď svet definitívne pochopil, že precízne vybudovaný koncept prepojeného filmového Marvel univerza nie je náhoda, každý sa chcel razom inšpirovať. Marvelu sa to navyše podarilo s „druhotriednymi“ charaktermi, pretože práva na zásadné postavy rozpredal oveľa skôr. Filmový DC pritom mohol hrať od začiatku prvú ligu, zaspal však dobu. Preto sa pokúsil sa vybudovať komplexný vesmír rýchloposuvom, čo je skôr na škodu.

Casting nových postáv sa pritom vydaril takmer bez výnimky. Ironicky, keď Warner Bros oznámili obsadenie Bena Afflecka Batman5 resizedo úlohy Bruca Wayna, spustilo to obrovskú vlnu nevôle. Jeho osudom deformovaný, unavený milionár a netopierí strážca v jednom je pritom takmer tým najlepším, čo film ponúka. Druhá vec je, že jeho postava je väčšinu času zaslepená hnevom a nevidí, čo sa mu deje priamo pred jeho očami. Pozornosť si kradnú aj Jeremy Irons ako jeho sluha Alfred a Gal Gadot, ktorej Wonder Woman príjemne prekvapí suverénnym nástupom. Zaujímavý je aj herecký prejav Jesseho Eisenberga ako nového Lexa Luthora.

Kde je problém? V kratučkých spotoch si odbijú debut aj Batmasn3 resizeďalšie dôležité postavy z hľadiska budúceho vývoja  Nechýbajú ani snové sekvencie, vízie apokalyptickej budúcnosti a iné momenty, pri ktorých bude bežný divák trochu tápať. Oficiálny názov síce sľubuje konflikt dvoch ikonických hrdinov, v realite ide skôr o upútavku na blížiacu sa Ligu spravodlivosti. Dlhú upútavku, kde má samotný konflikt relatívne málo priestoru. Asi aj preto úplný záver vytasí ďalšieho zdanlivo nepremožiteľného generického antagonistu, keďže bez neho by to nešlo. Generického len zdanlivo a fanúšikovia to vedia. Lenže na danej ploche a Batman8 resizespôsobom uvedenia do deja nemá ako zapôsobiť. Možno v budúcnosti.

Výsledný tvar je skrátka mačkopes, preskakujúci medzi viacerými líniami Niekedy sa mu to darí lepšie, inokedy zase horšie. Scenár sa tvárí drsne a osudovo a v niektorých scénach vie potešiť istou nekompromisnosťou. Aj dobrými nápadmi, ale často nimi maskuje množstvo logických dier. Je až prekvapením, na akých vratkých nohách stoja viaceré dejové zvraty a že protagonisti nemajú problém reagovať na veci, čo sa nemali ako dozvedieť. Akoby sa časť deja odohrávala mimo obrazu a zvyšok bol vystrihnutý. Batman12 resizeSkratkovitosť sa priamo dotýka aj charakterov. Luthorovi posadnutému zničením Supermana chýba uspokojivá motivácia. Batmanov vzťah k Supermanovi naberie predpokladaný obrat až nevieryhodne rýchlo. Je možné, že predĺžená edícia dokáže napraviť niektoré nedostatky,  lenže to je v tomto momente irelevantné.

Zamrzí aj iná vec. Snyder síce dokáže nakrúcať pekné obrázky, ale akcia v jeho podaní neponúka jediný naozaj výrazný  moment. Ku koncu sa navyše aj vplyvom vývoja Batman14 resizezápletky mení na neprehľadný chaos. Síce len na krátko, ale je vôbec matné vyvrcholenie v dva a pol hodinovej snímke pozitívom? Dojmy, našťastie, naprávajú udalosti tesne pred záverečnými titulkami. Nejde totiž o bežnú hru na istotu, ale to napokon nie je ani samotný film. To je určite sympatické, len to chcelo doladiť do funkčnejšieho celku. Komiksová udalosť dekády sa teda nekoná.

Nakoniec, len tento rok nasadil latku o niečo vyššie nedávnym Batman9 resizeprekvapením menom Deadpool. A vzhľadom na ďalšíe nadchádzajúce projekty z toho pravdepodobne nebude ani strieborná, či bronzová pozícia. To asi nie je výsledok, aký by si Batman, či Superman priali. Odvetné kolo je však v pláne už za rok a pol, keď do kín zavíta prvá časť Ligy spravodlivosti. Stavíte si na jej výsledok?

Batman4 resizeBatman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti (Batman v Superman: Dawn of Justice), USA, 2016
Dĺžka: 151 minút
Réžia: Zack Snyder