Pohľad na Alexandra Dubčeka cez kľúčovú dierku

Lecaproductionlogo resizeProdukčná spoločnosť LECA Production si pre svoj prvý celovečerný hraný film zvolila zaujímavý námet, tému,  ktorá stále ešte rezonuje v našej spoločnosti. Hlavným aktérom bude totiž celosvetovo známa a uznávaná osobnosť Alexander Dubček. Film vznikne v koprodukcii Slovensko, Česko, Taliansko, Francúzsko a Rakúsko.

Snímku pod názvom Ľudská tvár s podtitulom Pravidlá hry sa podujal nakrútiť svetoznámy ruský režisér Andrej Leca resizeMichalkov Končalovský. „Nebude to životopisný film, ale historický film“, povedal producent filmu Andrej Antonio Leca. "Alexander Dubček s Ľudovítom Štúrom a Milanom Rastislavom Štefánikom patrí k najznámejším Slovákom na svete. Ľudia s jeho menom spájajú politiku dobrej vôle. Dubček patril k významným Slovákom, ktorý zohral veľkú úlohu v dejinách Európy i celého sveta.“

K príprave projektu prizvali skúsených borcov. Autorom námetu i scenára je známy slovenský scenárista Karol Hlávka (autor scenára Fontána pre Zuzanu) a dramaturgom Zuza resizeZuzana Gindl – Tatárová, filmová dramaturgička, scenáristka a vysokoškolský pedagóg, čo už samo o sebe naznačuje, že sa projektu ujali osvedčení profesionáli. A navyše spoluscenáristom bude sám režisér. Pre plnosť uvedieme, že kameramanom filmu má byť Aleksander Simonov a jeden z odborných  spolupracovníkov slovenský historik, politik a sociológ Ivan Laluha, Dubčekov osobný priateľ, ktorý bol prítomný aj na tlačovej besede k tomuto projektu.
„Bude to, obrazne povedané, pohľad cez kľúčovú dierku. Totiž našim cieľom je na pomerne malom plátne odhaliť princípy Hlavka2 resizetoho, čo nazývame ´hrou´, aj keď je to často krutá a dramatická hra, doslova hra o bytie a nebytie celých národov. Má hráčov i protihráčov, nepísané i písané zákony a svojim spôsobom aj scenár a špeciálnu réžiu. Pravidlá tejto hry sú písané v zákulisí, bežný občan, živý účastník svetových udalostí o tom, že ide o hru ani netuší. Žije si svoj každodenný život, plný starostí, ktoré ho odvádzajú od skutočnosti, že je sám objektom i subjektom tejto hry. Cieľom je absolútne kontrolovaná spoločnosť“, hovorí scenárista Karol Hlávka. Na otázku, ktoré obdobie si zvolili ako najpodstatnejšie, povedal, že ústrednou témou bude  Dubčekove a Brežnevove výmeny názorov, nedorozumenia i vynútené rozhodnutia a celé to bude rámcované sledovanim Alexandra Dubčeka tajnými.

Režisér filmu Andrej Michalkov Končalovský pochádza z ruskej Konsalovsky resizeumeleckej rodiny, jeho bratom je Nikita Michalkov, známy ruský režisér, herec a scenárista. K jeho najznámejším dielam patria Andrej Rublev, Ujo Váňa, Romanca pre zaľúbených a Sibiriáda. Napriek titulu Národný umelec ZSSR a Ruskej federácie v roku 1980 emigroval. Začal pracovať v Hollywoode a nakrútil aj u nás populárne filmy Máriini milenci, Tango a Cash, Dom bláznov a iné. Jeho filmy boli nominované na Oscara, získali ceny Emmy a ocenenia z rôznych festivalov. Napríklad za film Biele noci Poštára Alexeja Trjapicyna získal cenu za najlepšiu réžiu na festivale v Benátkach. Teraz nás však  zaujíma, čo si o pripravovanej téme myslí. „História Pražskej jari sa dá interpretovať z rôznych perspektív, ale to, čo zaujíma mňa, je intímnejší pohľad na ľudskú tragédiu udalostí v Československu. Dubčekov príbeh je príbehom človeka, ktorý prekročil hranicu a odvážil sa postaviť strachu. Prestalo sa báť odpočúvania, tajných agentov, či občasného štekania z Moskvy a rozhodol sa konať ako slobodný človek“, citujeme z bulletinu.

Film je v intenzívnom štádiu príprav a produkčná spoločnosť LECA Production má v pláne uviesť snímku na 50. výročie Pražskej jari, teda v roku 2018.