Kino-Ikon si má dvadsať rokov

KinoIkon resizeČasopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon sa ako špecializované periodikum od svojho vzniku venuje filmovým teóriám, históriám a estetikám filmu, s cieľom predovšetkým kultivovať filmovo-kritické myslenie na Slovensku. Tento rok si pripomína 20. výročie od svojho založenia. Pri tej príležitosti redakcia iniciovala vznik novej knižnej edície časopisu Cinestézia. Prvým titulom je Borov abecedár autorskej dvojice Daniel Bird a Michael Brooke, ktorý sa k čitateľom dostane počas prebiehajúceho 23. ročníka MFFK Febiofest.

Kino-Ikon založili v roku 1996 pedagógovia a študenti na Katedre filmovej vedy Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Stal sa prvým tlačeným filmologickým časopisom na Slovensku, ktorý sa zameriaval predovšetkým na štúdium kinematografie, no už pred dvadsiatimi rokmi bol otvorený aj prieskumom iných druhov pohyblivých obrazov a nových médií. Jeho vznik vychádzal z potreby neexistencie periodika, „...ktoré by si kládlo za cieľ hĺbkové analýzy významných diel domácej i svetovej kinematografie a ktoré by publikovalo preklady zásadných textov filmologických trendov v zahraničí,“ vysvetľovali jeho zameranie v príhovore prvého čísla členovia redakčnej rady. Jeho zakladajúcimi redaktormi boli pedagógovia a študenti z katedry filmovej vedy FTF VŠMU Jozef Macko, Jana Žilčayová, Andrea Horečná, Vladimír Mlčoušek, Peter Gavalier a Václav Macek. Od roku 1998 sa na vydávaní časopisu začal podieľať Slovenský filmový ústav (SFÚ), o rok neskôr sa jeho šéfredaktorom stal filmový teoretik Martin Kaňuch a postupne sa Kino-Ikon sformoval ako stabilná platforma pre písanie o filme.

„Kino-Ikon sa od začiatku profiluje ako pravidelná reprezentatívna antológia pôvodných autorských textov i prekladových štúdií o aktuálnom filmovom myslení. Vytvára priestor pre podrobnejšiu reflexiu trendov vývoja svetovej a domácej audiovizuálnej kultúry,“ hovorí o obsahovom zameraní časopisu šéfredaktor Martin Kaňuch. „Pochopiteľne sa venuje predovšetkým dejinám slovenskej kinematografie. Publikuje výsledky súčasných, individuálnych i kolektívnych výskumných projektov, obsiahle rekapitulácie aktuálneho vývoja slovenského filmu, tiež záznamy diskusií, rozhovory s tvorcami i pamätníkmi kinematografie. Aj v nadväznosti na to, sa časopis špecializuje na edície unikátnych archívnych, písaných i fotografických materiálov. Pôvodne sa Kino-Ikon zameriaval viac na teórie, aktuálne publikuje podľa zamerania autorov predovšetkým state o dejinách kinematografie,“ dodáva. K jeho pravidelným rubrikám patria Studium, Téma čísla, Rozhovor, Dvojdotyk, Za okrajom, nachádzajú sa v ňom aj filmové a literárne reflexie.

Od roku 2003 sa súčasťou časopisu Kino-Ikon stal študentský kritický občasník Frame, ktorý pripravujú študenti Katedry audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU. „Ponuka spojenia v jednom tlačenom formáte súvisí so zámerom podporovať mladú slovenskú filmovú kritiku a rozširovanie priestoru pre jej ´rozpisovanie´ a zbieranie skúseností v praxi. Vďaka tejto koexistencii sa práce študentov dostávajú hneď od počiatkov štúdia do pozornosti odborníkov, čo zvyšuje šance mladých ľudí neskôr sa uplatniť,“ hovorí Kaňuch.

Významným v histórii časopisu Kino-Ikon z hľadiska jeho odbornej profilácie sa stal rok 2014, kedy sa stal recenzovaným odborným časopisom. „Recenzované sú odborné štúdie predovšetkým domácich a českých autorov, zaradené do rubrík Studium a Téma. Každý text v týchto rubrikách anonymne, formou dotazníkového posudku, recenzujú dvaja recenzenti,“ vysvetľuje Martin Kaňuch. V súvislosti s novým statusom časopisu bola ustanovená aj medzinárodná redakčná rada, ktorú tvorí jedenásť slovenských, českých i ďalších európskych filmológov, estetikov, filozofov, a to Jelena Paštéková, Václav Macek, Peter Michalovič, Katarína Mišíková, Pavel Branko, Václav Kofroň, Roland-François Lack, Ewa Mazierska, Vlastimil Zuska, Jadwiga Hučková a Teréz Vincze, a zástupca spoluvydavateľa Peter Dubecký, generálny riaditeľ SFÚ. Počas dvadsaťročnej histórie časopisu v redakčnej rade pôsobili aj mnohí ďalší významní slovenskí filmoví teoretici a historici.

Medzinárodná redakčná rada časopisu po prvýkrát zasadne počas 23. medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. Počas festivalu zároveň bude mať prezentáciu publikácia Borov abecedár autorskej dvojice Daniel Bird a Michael Brooke, ktorá sa divákom predstaví v nadväznosti na retrospektívu tvorby poľsko-francúzskeho režiséra Waleriana Borowczyka vo festivalovej sekcii Kino-Ikon plus v kurátorskom výbere jedného z autorov abecedára Daniela Birda. Borov adresár je zároveň otváracím titulom nepravidelnej „vreckovej“ knižnej edície časopisu Kino-Ikon Cinestézia, ktorá vznikla tento rok pri príležitosti jeho 20. výročia. Zameraná je na publikovanie domáceho i svetového progresívneho myslenia o filme a audiovizuálnej kultúre. Slovami Martina Kaňucha a Michala Michaloviča, zodpovedných redaktorov edície, „...chceme v nej čitateľom ponúkať texty domácich i zahraničných autorov, presahujúce možnosti časopiseckého publikovania a zároveň vystihujúce progresívnosť myslenia o filme“. Publikácia Borov adresár predstavuje Borowczykovo dielo z 26 možných perspektív. „Každé písmeno abecedy tu zastupuje jeden koncept, ktorý jedinečným spôsobom nasvecuje Borowczykove filmy. Pochopiteľne, ako priznávajú sami autori, nejde o vyčerpávajúcu analýzu či o ´posledné slovo´ o tomto filmárovi.“ Borowczykovej filmovej tvorbe bude venované aj prvé tohtoročné číslo časopisu Kino-Ikon 1/2016.