Zoolander No. 2 (Zoolander 2)

Zolander2 resizePätnásť dlhých rokov museli čakať fanúšikovia na pokračovanie ich obľúbenej komédie na čele s hereckým tandemom Ben Stiller – Owen Wilson. Pätnásť rokov však na druhej strane ukázalo, ako veľmi sa zmenila doba a obávam sa, že Zoolander už nikdy nebude takým, na akého bol celý svet zvyknutý.

Rozhodol som sa nepozrieť si znova prvý diel Zoolandera, hlavne z obáv, ktoré sa mi potvrdili. Nechcel som mať totiž v čerstvej pamäti všetko to, čo ľudia na prvom diely milujú a čo sa podľa môjho očakávania v dvojke Zolander7 resizepokašľalo. Rozmýšľam, že túto svoju predvídavosť v budúcnosti využijem, akurát ešte netuším ako. Mal som však počas premietanie dosť času uvažovať nad tým, pretože sa, nanešťastie, jedná o neskutočne nezáživný a nudný film, prešpikovaný viac trápnymi ako vtipnými vtipmi, na čo som si už, bohužiaľ, pri novodobých komédiách a viac-menej aj paródiách, zvykol. Dejovú stránku filmu nemá absolútne zmysel rozoberať, pretože zápletka, ak sa tento pokus o scenár dá vôbec zápletkou nazvať, je tak plytká, je až na smiech. V konečnom dôsledku je to úspech, pretože aspoň niečo bolo na smiech.

Z Bena Stillera bolo cítiť, ako veľmi tlačí na pílu, čo nie je nikdy našťastnejšie riešenie. Každý vtip je naťahovaný a dovedený až do vrcholnej trápnosti. Miestami dokonca až do Zolander4 resizemomentu, keď sa vám chce namiesto smiechu plakať. Tieto zmiešané pocity som zažíval nepretržite. Nepomohlo ani pohodlné kreslo. Nakoľko som si tento “skvost modernej kinematografie” nemohol nechať ujsť, keďže som mal za povinnosť vyjadriť sa k nemu a zhodnotiť jeho klady (nemá nijaké) a zápory (tých je neúrekomn), nemal som toľko šťastia ako určití jedinci, ktorí správne vytušili náturu filmu, bez slova sa zdvihli a asi v polovici projekcie opustili kinosálu s výrazným znechutením. A to ani nebol film z dielne Adama Sandlera, ktorý si vždy staví na jedinú kartu - fekálny humor. Toho sme sa, našťastie, nedočkali, a tak si môžu scenáristi pripísať aspoň jeden malý bezvýznamný plusový bodík.

Ten je však, nanešťastie, zasypaný hŕbou mínusiek v podobe nevýrazných hereckých výkonov ústrednej dvojice (poteší však veľké množstvo cameo roličiek), smiešnej zápletky, Zolander3 resizenevtipného a nevkusného sexuálneho humoru, obrovského množstva recyklovaných vtípkov, no hlavne absolútne nevhodnej úlohy pre Penélope Cruz. Túto rolu si mohla ospustiť.

Z filmu som odchádzal bez toho, aby som sa čo i len raz pousmial, o nejakom výrazne vtipnom momente, keď by sa smialo celé publikum, nemohlo byť ani reči. Záver filmu bolvyhrotený, rozuzlenie  nereálne. O špeciálnych efektoch nehovoriac. Legendárny pohľad Magnum, ktorý dokázal zastaviť letiacu ninja hviezdicu, dokázal sám Zoolander tak zhovädiť, že mi začal jeho pôvodný počin priam až chýbať. Fanúšikovia jeho prvého filmu budú určite, pre mňa z neznámych príčin, jasať aj nad jeho pokračovaním. Prečo? Na to odpoveď nemám…

Zolander9 resize

Zoolander No. 2 (Zoolander 2), USA , 2016
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Ben Stiller
Scenár: Justin Theroux, Ben Stiller, Nicholas Stoller, John Hamburg
Kamera: Daniel Mindel
Strih: Greg Hayden
Hudba: Theodore Shapiro
Hrajú: Ben Stiller, Penélope Cruz, Owen Wilson, Will Ferrell, Olivia Munn, Christine Taylor, Kristen Wiig, Benedict Cumberbatch, Justin Theroux, Macaulay Culkin, Justin Bieber, Kim Kardashian West, Ariana Grande, Billy Zane, Demi Lovato, Madalina Diana Ghenea, Fred Armisen, Kanye West, Lewis Hamilton, Lenny Kravitz, Aly Mang, Sparrowhawk
Premiéra v SR: 18. februára 2016