Dve premiéry slovenských koprodukcií na Berlinale

Berlinalelogo resizeNa prestížnom 66. Berlinale budú Slovensko vo svetovej premiére reprezentovať dve minoritné koprodukcie. V sekcii Panorama bude uvedený film Ja, Olga Hepnarová debutujúcich českých režisérov Petra Kazdu a TomášaWeinreba, v sekcii Generation sa predstaví film Ani ve snu! režiséra Petra Oukropca. Tradične bude naša krajina aj na medzinárodnom filmovom trhu European Film Market a zastúpenie bude mať aj v programoch BerlinaleTalents a ScripTeast. 66. MFF Berlín sa začne vo štvrtok 11. februára a potrvá do nedele 21. februára 2016.

Dramatický príbeh Ja, Olga Hepnarová (2016), inšpirovaný skutočnými udalosťami, prináša existenciálnu drámu jaolga resizeosamelej ženy, ktorá sa pod tlakom spoločnosti, rodiny i vlastnej osobnosti uchýlila k masovej vražde. V Berlíne bude otváracím filmom sekcie Panorama, ktorá uvádza autorské filmy určujúce nové smery v kinematografii. Tento sugestívny čiernobiely film vznikol v česko-poľsko-slovensko-francúzskej koprodukcii a vypovedá o spoločenských dôsledkoch relativizácie základných mravných hodnôt. Film bude uvedený vo svetovej premiére 11. februára, celkovo bude mať v Berlíne desať projekcií vrátane trhovej projekcie na European Film Market. Jeho slovenským koproducentom je spoločnosť ALEF FILM & MEDIA. V oficiálnom programe Berlinale sa vo svetovej premiére premietne aj film Ani ve snu! (2016) anivesnu resizečeského režiséra Petra Oukropca. Uvedený bude v sekcii Generation 14 plus zameranej na filmy pre mládež. Oukropcov film hovorí o tvrdohlavej tínedžerke, ktorá sa zamiluje a jej život v realite sa začne rozchádzať s jej vyfantazírovaným svetom. Svetová premiéra tohto česko-slovensko-bulharského filmu, ktorého slovenským koproducentom je spoločnosť Arina, sa uskutoční 15. februára, celkovo bude mať film v Berlíne päť projekcií vrátane trhového uvedenia.

Slovenské projekty sa predstavia aj počas sprievodných podujatí. Na Berlinale Talents, ktoré združuje nádejných tvorcov z celého sveta a ponúka panelové diskusie, master classy či workshopy pod vedením skúsených odborníkov z rôznych oblastí, sa zúčastní režisérka, scenáristka a producentka Diana Fabiánová. Medzinárodnú pozornosť získala celovečerným dokumentom Mesiac v nás (2009), ktorý mal premiéru na 62. MFF v Locarne, a odvtedy bol vybraný na vyše 150 medzinárodných filmových festivalov vo svete. Jej krátky film pre deti Mesiačiky (2014) mal globálnu premiéru v jeden deň na vyše 200 miestach v 22 krajinách sveta. V súčasnosti pripravuje dlhometrážny dokument Šťastne (ne)verní s témou nevery v rôznych kultúrnych a sociálnych kontextoch. Okrem toho pracuje na scenári hraného filmu a vyvíja dokument o prenatálnej psychológii.

V etablovanom celoročnom tréningovom programe pre skúsených scenáristov zo strednej a východnej Európy pod názvom ScripTeast predstavia svoj pripravovaný projekt Samko Tále – Kniha o cintoríne podľa knižnej predlohy Daniely Kapitáňovej scenáristi Michal Kollár a Tereza Oľhová. Ich trpká komédia hovorí o bláznovi a vernom pionierovi, ktorého dávno po páde režimu dobehli vlastné činy v mene pionierskeho sľubu. Tohto programu, ktorý sa zaoberá nielen vývojom scenárov, ale aj ich výraznou propagáciou, sa doteraz zúčastnilo sedem slovenských projektov, pričom prvý ročník podujatia v rokoch 2006 – 2007 so svojím scenárom filmu Dom vyhrala slovenská scenáristka Zuzana Liová.

Na podujatí Share Your Slate!, ktoré organizuje kancelária Kreatívna Európa so sídlom v Hamburgu, predstaví spoločnosť Trigon Production dokumentárny projekt Petra Hledíka Fotograf Beatles o legendárnom fotografovi svetoznámych kapiel a osobností pôvodom zo Slovenska Dežovi Hoffmannovi. Trojdňové podujatie ponúka spoločnostiam, ktoré získali podporu vývoja balíkov projektov Media Slate, možnosť zúčastniť sa koprodukčných stretnutí. Tento rok sa uskutoční od 15. do 17. februára v stánku programu Kreatívna Európa na filmovom trhu EFM v Martin-Gropius-Bau.

Viaceré slovenské tituly sa na filmovom trhu v Berlíne objavia aj v ponuke filmových agentov. Spoločnosť Arizona Distribution zastupuje film Ja, Olga Hepnarová, Loco Films predstaví na filmovom trhu titul Eva Nová, Pluto Film má vo svojom ponukovom portfóliu snímku Koza Ivana Ostrochovského. Z ďalších spoločností je to Cercamon s koprodukčným Rodinným filmom, Deckert Distribution s dokumentom Para nad riekou autorov Roberta Kirchhoffa a Filipa Remundu, Summerside International plánuje prezentovať Rukojemníka Juraja Nvotu a dánska spoločnosť LevelK má v ponuke pripravovaný slovensko-český film Učiteľka režiséra Jana Hřebejka. Trhové projekcie budú mať okrem filmov Ja, Olga Hepnarová a Ani ve snu! aj filmy Eva Nová Marka Škopa a Rodinný film Olma Omerzua.

Počas Berlinale sa uskutoční aj odovzdávanie Ceny za najlepší európsky film pre deti a mládež roku 2015. Uchádza sa o ňu koprodukčný slovensko-český film Sedem zhavranelých bratov (2015) režisérky Alice Nellis. Vyhlasovateľom súťaže je Asociácia európskych filmov pre deti (ECFA), o hlavnej výhre rozhodnú členovia asociácie, ktorú tvorí viac ako 100 filmových profesionálov z oblasti produkcie, distribúcie, festivalov a médií.

Už po jedenásty raz bude mať Slovenská republika svoje zastúpenie na Európskom filmom trhu (EFM) v prezentačnom stánku Central European Cinema, po šiestykrát spoločne s Českou republikou a Slovinskom. V stánku sa budú prezentovať slovenské a koprodukčné filmy, ktoré si zahraniční filmoví profesionáli budú môcť pozrieť na trhových projekciách či vyžiadať screener, k dispozícii budú aj zostrihy z pripravovaných filmov, presskity, prezentačné katalógy k slovenskej kinematografii a ďalšie materiály.