Filmologický časopis Kino-Ikon prináša...

Kinoikon2016 resizeHlavnou témou aktuálneho čísla časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je súčasný animovaný film. Časopis tiež pokračuje v kľúčovej téme slovenskej kinematografie, ktorou je druhá svetová vojna a Slovenské národné povstanie, číslo dopĺňa súbor príspevkov z vlaňajšej prehliadky Týždeň slovenského filmu s reflexiou domácej filmovej tvorby v roku 2014. Záujemcovia v ňom nájdu tiež tradičné rubriky a viaceré filmové a literárne reflexie.

Hlavná téma časopisu Kino-Ikon 2/2015 prináša rozsiahly súbor textov o súčasnom animovanom filme. Vybraní autori sa v nej venujú predovšetkým mysleniu o fenoménoch histórie a súčasnosti slovenského animovaného filmu. Zaoberajú sa tradíciou animovaných rozprávok, edukatívnou funkciou animovaného filmu pre deti a časopis publikuje aj analýzy vybraných animovaných diel (Zbojník Jurko, Herečka tisícročia) či sérií (Lokal TV). Súčasťou témy je tiež rozhovor s Pavlom Forischom, jedným z najznámejších vedúcich produkcie krátkych a animovaných filmov v Slovenskej filmovej tvorbe na Kolibe. Pripravila ho teoretička animovaného filmu Eva Šošková z FTF VŠMU, externá editorka hlavnej témy časopisu.

Rubrika Studium pokračuje v aktuálnom čísle kľúčovou témou slovenskej kinematografie, ktorej sa časopis venuje už druhý rok. V poslednej časti témy o druhej svetovej vojne v rámci non-fiction produkcie z rokov 1945 až 1989 sa filmová historička Eva Filová zaoberá filmami o umení a umelcoch, ktorí sa venovali Povstaniu. Časť čísla tvorí aj kritická rekapitulácia domácej filmovej produkcie za rok 2014. Obsahuje referáty a ko-referáty z odborných diskusií na tému hraný, dokumentárny a animovaný film, ktoré sa konali počas 1. bilančnej prehliadky Týždeň slovenského filmu v apríli minulého roka. Ich autormi v oblasti hraného filmu sú Jana Dudková a Peter Michalovič, reflexiu dokumentárneho filmu predniesli Mária Ferenčuhová a Miroslav Tížik a animovanému filmu sa venovali Eva Šošková a Maroš Brojo.

Svoj priestor majú v časopise pravidelne filmové a literárne reflexie. Český filmový teoretik a prekladateľ Ján Švábenický publikuje recenziu dvoch kníh talianskeho filmového historika, teoretika, bádateľa a publicistu Maurizia Zinniho, unikátny súbor textov o hudbe 20. storočia Audiokultúra s podtitulom Texty o modernej hudbe reflektuje vo svojom texte filozof a estetik Peter Michalovič. Časopis sa vracia aj na minuloročné festivaly Brněnská 16 a Medzinárodný festival dokumentárneho filmu v Jihlave. Špeciálna rubrika čísla Vlak zvaný film, ktorá úzko súvisí s vlaňajšou rovnomennou celoročnou prehliadkou v bratislavskom Kine Lumière, prináša „dvojdotyk“ textov Rudolfa Urca a Milana Cyroňa o slovenských krátkych a animovaných filmoch venovaných vlakom. Samostatne rubriku Dvojdotyk reprezentuje reflexia filmu Ivana Ostrochovského Koza od filmového publicistu Pavla Branka a Petra Michaloviča. Súčasťou aktuálneho čísla časopisu je tradične filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame, tentoraz s podtitulom Budúcnosť audiovizuálnych umení.