Filmotéka Kina Lumière uvedie filmy Dzigu Vertova

Lumierelogo resizeBratislavské Kino Lumière sa v programe Filmotéky venuje aj velikánom kinematografie, ktorí formovali dejiny filmového obrazu. K takým patril aj režisér Dziga Vertov, ktorého retrospektívu tvorby uvedie pri príležitosti 120. výročia jeho narodenia. Pod názvom Dziga Vertov: Muž s kinoaparátom sa od 26. do 31. januára premietne šesť režisérových filmov.

Prehliadka významného režiséra dokumentárnych a spravodajských filmov predstaví snímky Kino-oko, Šestina sveta, Jedenásty rok, Symfónia Donbasu, Tri piesne o Leninovi a slávny režisérov film Muž s kinoaparátom. Ide o najznámejšie a najdôležitejšie Vertovove filmy z rokov 1924 – 1934, ktoré podľa slov Michala Michaloviča, jedného z troch kurátorov Filmotéky, môžeme považovať za režisérove mimoriadne silné

Muz resizetvorivé obdobie. „V danom období nebolo celkom možné zanedbať ideologický rozmer, a aj Vertovove filmy sú ním poznačené,“ charakterizuje výber filmov Michalovič. „Napriek tomu v nich nachádzame to, čo môžeme bez preháňania identifikovať ako stopercentnú kinematografiu, o akú sa Vertov usiloval.“

Dziga Vertov (1896 – 1954), vlastným menom David Abelevič Kaufman, študoval hudbu a neurológiu, kým sa dostal k filmovej tvorbe. Jeho snahou bolo ukázať neskreslenú skutočnosť, realitu bez vplyvu prítomnosti kamery. „Vertov je zvláštnou postavou sovietskej kinematografie 20. a 30. rokov 20. storočia. Bol neúnavným nadšencom nového umenia, experimentátorom, hľadačom nových foriem. Nie nadarmo sa dáva do súvisu s konštruktivistickou poéziou. Na rozdiel od ďalších popredných osobností sovietskej kinematografie tohto obdobia, akými boli Ejzenštejn, Kulešov či Pudovkin, sa Vertov venoval predovšetkým spravodajskému a dokumentárnemu filmu,“ hovorí Michal Michalovič.

Súčasťou prehliadky filmov bude aj kľúčový a zároveň najznámejší Vertovov film Muž s kinoaparátom (1929), ktorý bol vyhlásený za najlepší dokumentárny film všetkých čias v prestížnej ankete britského filmového časopisu Sight & Sound. Ide o jeden zo zásadných manifestov filmovej avantgardy. Vertov v ňom uplatnil experimentálne kameramanské a strihačské postupy, ktoré overoval celé roky, vďaka čomu sa mu podarilo vytvoriť sprievodcu metodológiou filmu pre nasledujúce generácie režisérov. Kamera talentovaného kameramana Michaila Kaufmana, jedného z režisérových bratov, zachytáva vo filme Muž s kinoaparátom rušný život v ukrajinských veľkomestách – v Odese, Charkove a v Kyjeve.

Všetky filmy retrospektívy Dziga Vertov: Muž s kinoaparátom budú vo Filmotéke Kina Lumière uvedené v zdigitalizovaných a zreštaurovaných verziách. Vstup na projekcie je zdarma, prehliadka sa koná v spolupráci s Národným centrom Oleksandra Dovženka.