Revenant: Zmŕtvychvstanie (The Revenant)

Revenant resizeAlejandro González Iñárritu vlani na Oscaroch triumfoval s Birdmanom a momentálne to skúša s ďalšou silnou látkou. Revenant: Zmŕtvychvstanie je čiastočne autobiografický príbeh amerického dobrodruha, ktorému sa podarilo oklamať smrť. Verejnosti u nás neveľmi známy Hugh Glass sa narodil koncom osemnásteho storočia a prežil pomerne zaujímavý život.

Chvíľu sa pohyboval medzi pirátmi, neskôr žil s Indiánmi a nakoniec sa pridal k lovcom kožušín. Počas jednej z výprav ho napadla medvedica a tá mu spôsobila početné zranenia. Keď to už vyzeralo, že nemá nádej aj poslední Revenant5 resizečlenovia skupiny ho opustili a pochovali. Lenže dobrodruhova železná vôľa po živote slávila úspech a nakoniec sa mu navzdory nepriaznivým predpokladom podarilo dostať naspäť do civilizácie. Po tejto príhode žil ešte desať rokov.

Jedného filmového spracovania sa námet dočkal začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia, ale Muž v divočine s Richardom Harrisom zapadol. Jeho hrdinom bol navyše Zachary Bass, čiže akási fiktívna verzia tejto postavy. Tentokrát už ide o plnohodnotnú poctu a tá sa môže oprieť aj o jedného z najpopulárnejších hercov súčasnosti Leonarda Revenant13 resizeDiCapria. Ten stvárňuje hlavného hrdinu a úlohe obetoval viac než dosť. Z tohto pohľadu by nebolo prekvapením, ak by mu konečne priniesla vytúženú pozlátenú sošku. Akademici totiž podobné výkony oceňujú veľmi radi.

„Môžem vymenovať 30 až 40 scén, ktoré boli tým najťažším, čo som kedy robil. Či už to bolo plávanie v ľadových riekach, spánok v tele mŕtveho zvieraťa, alebo to, čo som jedol počas nakrúcania. Neustále som mrzol a čelil podchladeniu,“ hovorí DiCaprio. Až keď snímku uvidíte na vlastné oči, pochopíte, že asi nepreháňal. Za zmienku stoji aj samotný útok medvedice grizzly, ako jedna z najsugestívnejších momentov snímky, a Revenant11 resizeslabšie povahy pri ňom môžu odvracať oči. Každému síce bude jasné, že v realite hercovi nehrozilo nijaké nebezpečenstvo, takisto, že asi nespal v skutočnom mŕtvom koňovi, ale to neznehodnocuje jeho zápal a ponorenie sa do charakteru. Jedinou chybičkou na kráse je, že scenár jeho talent zúžitkováva iba čiastočne. Hoci si siahol až na fyzické dno, ale napriek tomu z hereckého hľadiska mal už v minulosti už vďačnejšie kreácie.

Problém je totiž v tom, že filmový Glass nie je až taká zaujímavá postava akou by mohla byť. Divák o nej od začiatku nevie skoro nič, okrem toho, že má syna s už Revenant6 resizezosnulou Indiánkou. A že pre rodinu neváha urobiť čokoľvek, vrátane pomsty. Túto charakteristiku už snímka dodatočne nedokresľuje. Ani cez jeho činy, ani cez dialógy, nakoľko tých má DiCaprio veľmi málo. Je paradoxné, že jeho priamy oponent v tomto dopadol lepšie. Tom Hardy, stvárňujúci Johna Fitzgeralda, nie je typickým zloduchom. Je to drsný muž, pre ktorého je obchod s kožušinami všetkým a vinou vlastnej povahy sa zapletie do tragických udalostí vrcholiacich ponechaním Glassa napospas smrti. Fandiť mu zrejme nebudete, ale možno ho budete chápať. Obaja herci sú však každopádne správnymi ťahúňmi a nebudú vám ľahostajní. Pridáva sa k ním aj  nečakane presvedčivý Domnhall Revenant9 resizeGleeeson a najvydarenejšia rola kariéry pristála aj Willovi Poulterovi.

Pokiaľ by ste však čakali, že scenár nedostatočný záujem o hlavnú postavu kompenzuje príbehom, nemáte pravdu. Ide o priamočiaru a možno aj zbytočne dlhú cestu za pomstou, počas ktorej sa hrdina zo všetkých síl snaží prežiť. Viac ako premyslenosť hrá prím náhoda, formujúca osudy viacerých zúčastnených. Iñárritu dával od začiatku najavo, že ho zaujíma predovšetkým vierohodnosť, čo poriadne predražilo rozpočet. Bránil sa používaniu trikov do takej miery, do akej to len šlo, samotné nakrúcanie prebiehalo chronologicky a v Revenant2 resizemimoriadne chladnom kanadskom podnebí. Aby sa príbeh nakrúcal len v prirodzenom svetle mohli kamery bežať len pár hodín denne. Nik sa nemôže čudovať, že viacerí členovia štábu radšej skončili dobrovoľne a uvoľnili priestor iným. Toto všetko je na výsledku vidieť a surový realizmus je cítiť z každej scény. Perfekcionalistická kamera Emmanuela Lubezkiho zase spĺňa aj tie najprísnejšie parametre a umožňuje naplno vstrebávať nádherné scenérie.

Lenže vizuál by mal slúžiť príbehu a nie opačne. Po parádnom úvode je najzaujímavejší až záverečný dlho očakávaný stret Revenant4 resizeoboch rivalov, kde dôjde k strhujúcim momentom a rany vás budú naozaj bolieť. Všetko medzitým je o trochu slabšie a miestami pripomína pokus o art. To neznamená, že ide o nedokonalý film. Stále je to poctivý a svojim spôsobom výnimočný kus filmárčiny. Pre priaznivcov survival žánru môže ísť o výborný zážitok, hoci sa k nemu hodí prirovnanie k dokonale naleštenému produktu, predurčenému žiariť na odovzdávaniach ocenení. Tri Zlaté Glóbusy v prestížnych kategóriách a dvanásť oscarových nominácií hovoria jasnou rečou. Revenant sa vydaril, i keď sľuboval viac, ako sme nakoniec dostali. Ale aj tak sa vydaril.

Revenant10 resizeRevenant: Zmŕtvychvstanie (The Revenanat),USA, 2015
Dĺžka: 156 minút
Réžia: Alejandro Gonzáles Iňárritu
Scenár: Mark L. Smith, Alejandro González Iñárritu
Kamera: Emmanuel Lubezki
Strih: Stephen Mirrione
Hudba: Bryce Dessner, Carsten Nicolai, Ryuichi Sakamoto
Hrajú: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Lukas Haas, Brendan Fletcher, Robert Moloney, Javier Botet, Brad Carter, McCaleb Burnett, Artur Redcloud, Duane Howard, Vincent Leclerc, Grace Dove a ďalší.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR: 14. januára 2016