Januárové číslo časopisu Film.sk

ObalkaFilmsk resizeMesačník Film.sk vo svojom otváracom čísle nového roka pravidelne hodnotí tvorbu za uplynulý rok. Publikuje kritické texty o hranom, dokumentárnom a animovanom filme v roku 2015 a jeho súčasťou je aj bodovanie filmov odpremiérovaných v druhom polroku. V rozhovore diskutuje s autorom hudby a popredným teoretikom filmovej hudby Jurajom Lexmannom a na novoročné želania slovenskej kinematografii sa pýta zástupcov jej inštitúcií i profesijných organizácií.

S autorom hudby i významným teoretikom filmovej hudby Jurajom Lexmannom hovoríme pri príležitosti jeho životného jubilea. Vracia sa k jeho hudobnej tvorbe pre filmy i k jeho zásadným publikáciám o hudobnej dramaturgii, ozvučovaní filmov i teórii a dejinách slovenskej filmovej hudby a spomína na svoju spoluprácu s Viktorom Kubalom, Martinom Slivkom i ďalšími tvorcami. O témach slovenskej kinematografie pre začínajúci rok z pohľadu zastupujúcich inštitúcií hovoria filmoví profesionáli. Viacerí za najdôležitejšie považujú kvalitu prostredia a podmienok pre vznik tvorby, ale aj prezentáciu slovenskej kinematografie a získanie divákov doma i v zahraničí.

Pravidelne upozorňujeme na slovenské Novinky v domácich kinách. Po decembrovej televíznej  premiére a exkluzívnom uvedení v bratislavskom Kine Lumière vstúpila v januári do distribúcie nová rozprávka Juraja Nvotu Johankino tajomstvo o tom, že len láska dokáže prekonať úskalia osudu. Na plátna kín sa dostal aj posledný diel z obľúbenej detskej série Spievankovo 5 o oslave Zahrajkových narodenín. Januárové číslo tiež uvádza plánované premiéry v slovenských kinách na prvý polrok 2016. Ide o bohatú a rôznorodú ponuku od blockbusterov po filmy pre cinefilské publikum. Celkovo bude v kinách 115 nových titulov, z toho 13 slovenských, vrátane 6 minoritných koprodukcií.

Číslo obsahuje tiež blok hodnotiacich textov slovenskej kinematografie v oblasti hraného dokumentárneho i animovaného filmu za uplynulý rok. Podľa filmovej teoretičky Jany Dudkovej hraná tvorba roku 2015 potvrdzuje, že slovenská kinematografia sa stáva žánrovo rozmanitejšou bez toho, aby nastupovala na cesty krátkodobých trendov. Filmová teoretička Mária Ferenčuhová si vo svojom texte o dokumentárnej tvorbe kladie otázku, čo pri vzostupnej tendencii minuloročné dokumenty priniesli a či korešpondujú s rozmerom veľkého plátna. Animovaný film podľa Maroša Broja charakterizoval v uplynulom roku vznik prvej celovečernej animovanej snímky od roku 1980 Lokalfilmis režiséra Jakuba Kronera a domáce úspechy študentských filmov. Súčasťou čísla je aj hodnotenie slovenských celovečerných filmov s premiérou v druhom  polroku 2015 v prehľadnej tabuľke, v ktorej desať filmov boduje osem slovenských filmových vedcov a kritikov.

Rubrika Recenzia reflektuje domácu komédiu režiséra Viktora Csudaia Vojtech, ktorá je ďalším pokusom o slovenský žánrový film, no viac ako plátno by mu pristala televízia. Zo zahraničných titulov časopis  upriamuje pozornosť na film írskeho režiséra Lennyho Abrahamsona Izba, v ktorom skúma vnútorné prežívanie hrdinov poznačených násilným odlúčením od vonkajšieho sveta. V rubrike Ohlasy sa vraciame na 16. MF dokumentárnych filmov Jeden svet a Aktuálne publikuje aj reportáž z prezentácie výsledkov projektu Digitálna audiovízia v Kine Lumière.

V pravidelných rubrikách si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú dokumentaristi Miro Remo a Erik Baláž a výkonná producentka Oľga J. Hromkovičová, rubrika Ako ďalej, absolvent? zasa predstavuje „čerstvého“ strihača Miroslava Gerbela. V rubrike Tipy mesiaca upozorňuje na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière filmová publicistka Emília Kincelová, o svojom obľúbenom slovenskom filme píše výtvarník Peter Kalmus. Aktuálne dianie v rubrike Myslím si reflektuje filmový publicista a šéfredaktor časopisu Kino-Ikon Martin Kaňuch. V profiloch pripomínamr 70 rokov spisovateľa a scenáristu Dušana Dušeka a tiež režiséra a filmového organizátora Petra Hledíka. Rubrika Ako vzniká film o rôznych fázach tvorby a výroby filmu až po jeho uvedenie predstavuje profesiu kameramana pri dokumentárnom filme.

Ďalšie rubriky prinášajú prehľad distribučných premiér, podujatia na Slovensku a so slovenským filmom v zahraničí, filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, výročia v slovenskej kinematografii, aktuálne uzávierky, prehľad najnavštevovanejších filmov v Kine Lumière, najpredávanejších publikácií a DVD nosičov v predajni Klapka.sk a tiež DCP nosiče s digitálne zreštaurovanými filmami, ku ktorým vykonáva práva výrobcu SFÚ. Súčasťou januárového je register 16. ročníka (2015).