Červená volavka (Red Sparrow)

Volavka2 resizeČervená volavka je už štvrtou vzájomnou spoluprácou dvojice Francis Lawrence a Jennifer Lawrence behom piatich rokov a súčasne i štvrtou spoluprácou v rade. Po trojici filmov zo ságy Hry o život sa štyridsaťšesťročný režisér a dvadsaťsedemročná herečka (podobnosť mien je čisto náhodná) tentokrát vrhli na adaptáciu oceňovaného špionážneho románu Červená Volavka.

Červená volavka vyšla v roku 2013 a stojí za ňou autor Jason Matthews, ktorý dlhé roky pôsobil ako zamestnanec americkej Ústrednej spravodajskej služby. Matthews má so svetom špionáže naozaj bohaté skúsenosti – okrem toho, Volavka5 resizeže ako šéf riadil viaceré tajné projekty, vykonával aj nábor agentov v bývalom Sovietskom zväze. A tieto skúsenosti bohato zúžitkoval vo svojom knižnom debute, ktorý postupom rokov nabobtnal  až do trilógie.

Dominiku Jegorovovú (Jennifer Lawrence), ktorá sa živí ako primabalerína a popritom sa stará o chorú matku, jedného dňa vyradí z baletného zboru nešťastná náhoda pri jednom z jej vystúpení. Bola to však skutočne nešťastná náhoda? Dominika po istom čase zisťuje opak a na účastníkoch komplotu, ktorí zničili jej kariéru, vykoná krutú pomstu. V dôsledku toho je však nútená prijať ponuku, aká sa neodmieta a nedobrovoľne sa zapojiť do programu ruskej tajnej spravodajskej služby. V rámci neho sa má stať profesionálnou zvodkyňou, akousi volavkou, Volavka4 resizecvičenou na získavanie informácií zo svojich cieľov. Hoci si uvedomuje, že bola do tejto pozície nepriamo vmanipulovaná svojim vlastným strýkom, reálne veľmi nemá na výber. Napriek počiatočnej neochote je rozhodnutá spraviť všetko preto, aby ochránila seba a svoju matku a jej snaha nakoniec aj prináša i vytúžené ovocie. Jej talent totiž nezostáva nepovšimnutý a čerstvá špiónka poverená prvou misiou v skutočnom svete sa rozhodne rozohrať nebezpečnú hru s neistým výsledkom. Hru, za ktorú môže ľahko zaplatiť vlastným životom..

Volavka7 resizeFilmy z prostredia špionážnych služieb disponujú určitou diváckou atraktivitou, no je na mieste zdôrazniť, že Červená volavka má ďaleko od odľahčenej, nenáročnej, zábavy. To je nakoniec dané už samotnou predlohou, čo sa naplno premieta aj do adaptácie. Film nielenže disponuje pomerne dlhou expozíciou a celkovo pozvoľným tempom, dokonca v ňom nie je ani jedna pasáž, ktorá by sa dala označiť za akčnú scénu v pravom slova zmysle. Minutáž je pritom viac než štedrá a je doslova nabitá nepríjemnou, až dusnou, atmosférou. Tu pomáhajú navodzovať aj silne znepokojivé praktiky ruskej tajnej služby a nechýbajú ani explicitnejšie výjavy, ktoré síce trénovaného diváka Volavka11 resizenezaskočia, no citlivejšie povahy môžu mať s nimi menší problém. To isté platí aj o občasnej nahote, ktorá jednako nie je samoúčelná a jednako ani neplní podobnú rolu ako napríklad v Základnom inštinkte.

Francisovi Lawrencovi sa podarilo nakrútiť až nezvykle chladný a odťažitý zážitok, a to aj s ohľadom na jeho doterajšiu tvorbu. Tento prístup je však plne v súlade s rozpoložením hlavnej hrdinky, ktorá je ako volavka nútená predstierať záujem, vo vnútri si však drží logický odstup. Divák síce tuší o čo sa Dominika snaží a čo ju poháňa, ale aj vďaka hre na ľadovú kráľovnú dokáže byť miestami trochu Volavka6 resizenečitateľná. V tejto pomalej šachovej partii totiž nie je žiadny priestor na city.. alebo áno?  Je už len na divákovi, či to bude brať ako klad, alebo zápor a či by filmu neprospela väčšia živočíšnosť. Za mňa je to však takto plne v poriadku. Agenti ktorí prechádzajú tvrdým tréningom, kde sú nútení odhodiť všetky zábrany, sa totiž v konečnom dôsledku stávajú emočne otupelými nástrojmi štátu. A presne toto film reflektuje viac než dobre.

Najväčšou devízou filmu je už tradične fantastická kreácia Jennifer Lawrence, ktorá znova potvrdzuje, že je jednou z najtalentovanejších herečiek mladej generácie Volavka12 resizeHollywoodu. Scenár pritom nie je bezchybný a občas posúva jej postavu dopredu trocha nútene –  zvláštne môže pôsobiť už len to, že niekto bez predošlého tréningu ním prechádza relatívne hladko a že uspeje i navzdory tomu, že nerobí vždy to, čo sa od neho žiada. Že to tak nepôsobí, je výhradne zásluha jej charizmy a zápalu a i boku hereckých veteránov ako Jeremy Irons či Charlotte Rampling si dokáže ukradnúť pozornosť sama pre seba. Červenú volavku má skrátka zmysel vidieť už len kvôli nej, no z pohľadu slovenského fanúšika sa nájde ešte jeden dôvod -  nakrúcanie totiž prebiehalo aj v bratislavskej Petržalke, v Istropolise, či pri Slovenskom rozhlase.

ČVolavka resizeervená volavka (Red Sparrow), USA, 2018
Dĺžka: 136 minút
Réžia: Francis Lawrence
Scenár: Justin Haythe (podľa románu Jasona Matthewsa)
Kamera: Jo Willems
Strih: Alan Edward Bell
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Mary-Louise Parker, Jeremy Irons, Ciarán Hinds, Charlotte Rampling, Matthias Schoenaerts, Nicole O´Neill, Sergej Polunin, Joely Richardson, Douglas Hodge, Thekla Reuten, Joel de la Fuente, Bill Camp, Sebastian Hulk, Sakina Jaffrey a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 1. marca 2018