ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Perfektný deň (A Perfekt Day /El pozo)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Den resizePíše sa rok 1995 a kdesi na Balkáne stále zúri vojna. Jej priamou súčasťou je aj skupina humanitárnych pracovníkov akejsi fiktívnej medzinárodnej organizácie, ktorá v tejto oblasti pôsobí a deň po dni sa pokúša podávať pomocnú ruku, tam kde to len ide. Napríklad aj miestnym dedinčanom, odkázaným na studňu v horách, pretože ide o jediný zdroj pitnej vody v blízkom okolí. A teraz v nej zhodou okolností pláva mŕtvola a je potrebné ju čo najskôr vyloviť. Zdanlivo jednoduchý úkon sa však veľmi rýchlo ukáže ako takmer neriešiteľný.

Štyridsaťsedem ročný španielsky scenárista a režisér Fernando León de Aranoa nie je žiadny nováčik a v priebehu jeho kariéry sa mu viackrát ušlo ocenenie španielskej akadémie Goya Awards. Jeho najnovší počin sa od Den7 resizejeho predošlých filmov líši predovšetkým silným medzinárodným obsadením, evokujúcim vyššie ambície na zahraničných trhoch. V skutočnosti ide skôr o nezávislý projekt a fanúšikovia jeho tvorby môžu zostať pokojní. Zároveň ide o adaptáciu knihy Dejarse Llover od Pauly Farias.

Perfektný deň sa odohráva v neutešenom prostredí zmietanom vojnou, ale zo samotnej nie je vidieť skoro nič. Ide o zjavný úmysel a nie nevidieť, že svojou štruktúrou pripomína napríklad M.A.S.H. - i keď skôr ten skorší filmový, nie seriálový. Napriek viac-menej odľahčenému tónu, ide skôr o dramaticky vystavanú snímku. Humor v nej má síce neustále miesto, ale stará sa oň prevažne jedna z postáv, svojim správaním odrážajúca všadeprítomnú absurditu všetkého vôkol nich. Premisa s mŕtvym telom v studni to ukazuje naplno -  po cestách ležia zamínované kravy, Den9 resizenedôverčiví obyvatelia krajiny odmietajú z rozličných dôvodov predať, či požičať lano a netreba zabúdať ani na najhorší problém zo všetkým – zákernú byrokraciu a nezmyselné rozkazy od veliteľov OSN. Ústredná zápletka z toho pohľadu dokáže baviť – hrdinovia kvôli vyriešeniu situácie cestujú dvoma autami z miesta na miesto, len aby narážali na ďalšie a ďalšie problémy. Divák cez ich putovanie spoznáva bližšie krajinu, domácich, či okolnosti konfliktu, ale aj keď sa o ňom samotnom až tak veľa nedozvie. Aj preto, že postavy (či už tie ústredné alebo vedľajšie), ho nemajú chuť rozoberať do detailov, snažia sa len prežiť normálny deň a zachovať si zdravý rozum. Aspoň do takej miery, ako to ide.

Den8 resizeNajväčšia ťarcha zodpovednosti leží na oscarových hercoch Beniciovi Del Torovi a Timovi Robbinsovi. Prvý z nich stvárňuje lídra, ostrieľaného veterána s menom Mambrú. Druhý menovaný je známy iba ako „B“ a je to práve on, kto vnáša neustálym glosovaním do zápletky potrebné odľahčenie. Na rozdiel od Mambrúa je impulzívnejší a ešte menej sa riadi pravidlami. Obaja majú spoločné hlavne to, že dávno rezignovali na snahu o záchranu sveta, hoci každý z nich sa so všetkým vysporadúva po svojom. Ich opakom je nová posila v ich tíme, mladá idealistická Sophie (Mélanie Thierry) a práve ona odráža charakter normálneho vojnou ešte naplno nepoznamenaného človeka. Jej reakcie často kontrastujú so zvyškom, ale do príbehu zapadá bez problémov. Tlmočník Damir (Fedja Stukan) je naopak ešte Den12 resizepasívnejší a v zásade iba chce, aby vojna čo najskôr skončila, aby sa mohol vrátiť ku svojmu životu. Sexteto postáv dopĺňa ešte žurnalistka Katja, ex-priateľka Mambrúa (Olga Kurylenko) a v o niečo menšej úlohe aj mladý chlapec Nikola (Eldar Residovic), ktorého Mambrú priberie potom, čo mu skupinka ozbrojených chlapcov ukradne futbalovú loptu. Až na jedinú výnimku ide o slušnú zostavu. Postava Katje totiž trpí hlavne tým, že do deja nevnáša nič zásadné a Olga Kurylenko, akokoľvek dobre obsadená, nemá príliš čo hrať. Či je to chyba knihy alebo scenára, neviem posúdiť, ale obzvlášť pri jej osobe cítiť nevyužitý potenciál, čo nezmení ani jedna vydarená hláška na takmer úplnom konci.

Den3 resizeAle scenár ako taký sa taktiež nedá vyložene chváliť. Perfektný deň neustále balansuje medzi zaujímavým a  obyčajným zážitkom. Je dobrý z hľadiska vykreslenia charakterov, občas prekvapí riešením jednotlivých situácií, ale téma ako taká by potrebovala napríklad silnejšie pointovanie jednotlivých scén a občas ešte údernejšie dialógy. Fernando León de Aranoa dokáže budovať priam až melancholickú atmosféru, pričom o to viac s ňou kontrastuje hudobná zložka (hity od The Veltet Underground, Marylina Mansona, či Ramones). No, buď mal však ešte viac pritlačiť na komediálnosť  alebo ísť viac na dreň a aspoň tak sa pokúsiť vybudovať akýsi pocit nebezpečia číhajúceho za najbližším rohom. O ňom sa vlastne iba hovorí, ale nikdy nedôjde na nič, čo by dejom výrazne otriaslo a narušilo očakávanú štruktúru rozprávania. Stále je to síce dobré,  ale mohlo to byť aj o ešte lepšie. Kvalitných konverzačiek je pritom dostatok.

Den11 resizePerfektný deň (A Perfekt Day /El pozo),Španielsko, 2015
Dĺžka: 106 minút
RéžiaFernando León de Aranoa
Scenár: Fernando León de Aranoa, Diego Farias, Paula Farias
Kamera: Alex Catalán
Strih: Nacho Ruiz Capillas
Hudba: Arnau Bataller
Hrajú:  Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan, Eldar Residovic, Sergi López, Nenad Vukelic, Frank Feys, Morten Suurballe, Ben Temple, Antonio Franic a ďalší.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR: 31. decembra 2015
Foto: Barracuda Movie

Share/Save/Bookmark