Čierny panter (Black Panther)

Panter resizeUž je to ohraná pesnička. Takmer každý nový film z Marvel Studios je povestnou trefou do čierneho a hoci sa nájdu i odporcovia, väčšina kritikov a divákov hlási spokojnosť. Štúdio tak nemá ani najmenší dôvod meniť svoje dlhodobé plány a z tohto kolotoča neprekvapivo nevybočil ani dlho očakávaný Čierny Panter. Ten sa prvýkrát uviedol svetu pred dvoma rokmi v snímke Captain America: Občianska vojna.

Tentokrát sú navyše spomínané ohlasy ešte o niečo pozitívnejšie ako obyčajne. Nie je to však tým, že by šlo o prvý superhrdinský film s čiernym hrdinom v hlavnej úlohe a o akési povestné vyrovnánie skóre. Pohľad do minulosti totiž Panter2 resizerýchlo odhalí opak, čo dokazujú či už menej známe snímky ako Muž Meteor (1993), Blankman (1994), Supertajná zbraň (1997), alebo podstatne známejšie ako trilógia Blade, Spawn, alebo Hancock. Spomenúť možno aj neslávne prijatú Catwoman s Halle Berry. Čierny panter je však úplne prvým africkým superhrdinom, aký sa kedy objavil na stránkach komiksových zošitov a jeho hranej adaptácii bola od začiatku zákonite venovaná veľká pozornosť.

Za vznikom tejto populárnej postavy stojí známe duo Stan Lee, Jack Kirby, ktoré jej vdýchlo život v roku 1966. Jeho skutočné alter ego T'Challa pochádza z fiktívnej africkej krajiny Wakanda, ktorá sa pred celým svetom maskuje ako rozvojová oblasť. V skutočnosti však technologickou vyspelosťou predčí Panter4 resizenielen zvyšok Afriky, ale aj ostatných kontinentov, za čo vďačí vzácnemu a univerzálne použiteľnému mimozemského kovu Vibránium, pochádzajúceho z dávneho meteoritu. Nie nadarmo zaznie priamo vo filme prirovnanie tejto oblasti k bájnemu El Dorádu, ktoré však dobrodruhovia hľadali na nesprávnom mieste.

Najväčšou hviezdou filmu tak vlastne nie je žiadny z jej hercov, ale spomínaná Wakanda. Územie, ktoré v sebe fascinujúcim spôsobom kĺbi prvky tradičnej africkej kultúry s kmeňovými rituálmi a pokrokové hypermodné technológie budúcnosti sa Panter6 resizenedokáže opozerať ani do úplného záveru. Územie, ktoré svojim sposôbom predstavuje jedinú vonkajším svetom a multikulturalizmom nepoškvrnenú africkú časť kontinentu. Nielen v rámci superhrdinských filmov ide o niečo úplne nové, čím si dokáže ľahšie podmaniť diváka otupelého štandardnými kulisami. Netradičnú atmosféru pomáha budovať i výborne sa hodiacia etnicky ladená hudba s ľahkou prímesou klasického hip-hopu - ten však hrá prím skôr v mimowakandskych pasážach.

Priebeh zápletky síce neprekvapí, no o klasický origin skutočne Panter3 resizenejde. Rozdiel je aj v tom, že hlavný hrdina, ktorého už poznáme, sa nesnaží zžiť so svojou superhrdinskou identitou. Tá k nemu ako ku kráľovi jeho krajiny neodmysliteľne patrí, no aby sa stal z neho líder, akého ľud potrebuje, musí sa vyrovnať so smrťou predošlého kráľa, jeho otca, a prijať zodpovednosť vyplývajúcu z tejto funkcie. Tentokrát teda nejde o žiadnu záchranu sveta v pravom slova zmysle a hlavnej dejovej línii, kde hrá zásadnú úlohu jeden ukrivdený Američan s wakandskou krvou, nechýba ani osobnejšia rovina. Čo je však naozaj sympatické, že klasické blockbusterové parametre dopĺňa aj hlbšie polsostvo. Panter11 resizeČierny panter hlása myšlienku vzájomnej pospolitosti, pomoci tým slabším a nenásilnou formou celkovo poukazuje na aktuálne usporiadanie sveta a jeho problémy.

V tom mimochodom spočíva aj zaujímavo vystavaný konflikt medzi T'Challom (Chadwick Boseman) a jeho náprotivkom Erikom "Killmongerom" Stevensom (Michael B. Jordan). Obaja si dobre uvedomujú, že Wakanda má zdroje, ktoré by si nemala nechávať iba pre seba, no obaja majú iný pohľad na to, ako ich využiť. Kým T'Challa je silne idealistický, Panter9 resizeKillmonger, ktorý na vlastnej koži videl, ako to vyzerá inde, sa nebojí extrémov. Aj na menšej ploche ide každopádne o kvalitne napísaného zloducha so zrozumiteľnými a čiastočne i pochopiteľnými motiváciami.

Tvorcom sa podarilo dať dohromady množstvo kvalitných hercov a je to cítiť. Černošské etnikum zastupuje i oscarová Lupita Nyong'o, rovnakou cenou ovečený Forest Whitaker, veteránka Angela Bassett, alebo Danai Gurira zo seriálového hitu Walking Dead. No je tu i skúsený Martin Freeman, alebo Andy Serkis, ktorí vhodne dopĺňajú vydarené obsadenie. Zaujímavé pritom je, že T'Challa ako ústredný charakter nehrá ani zďaleka prvé husle. Na pomery superhrdinského žánru až Panter7 resizenečakane pokorný charakter je síce dostatočne sympatický a dobre zahraný, má však trochu smolu v tom, že farbistejšie pôsobia nielen viaceré vedľajšie postavy, ale tentokrát i záporácke duo. Andy Serkis ako psychopatický Ulysses Klaue rozhodne dokazuje, že je viac ako len odborníkom na motion-capture.

Je až zvláštne, že najslabším článkom filmu je v podstate povinná akcia. Nie preto, že by nebola kvalitná, aj keď prvá Panter8 resizeakčná scéna, odohrávajúca v tme, veľmi neohromí. Hlavne tá prostredná a záverečná však predsa len vykazujú podstatne lepšie parametre, no i tak je cítiť, že mladý a talentovaný Ryan Coogler (oceňované snímky Fruitvale Station a Creed) je istejší skôr mimo nej. Aj napriek tomu sa mu však podarilo nakrútiť dostatočne vyvážený mix a blockbuster s myšlienkou, ktorá stojí za pozornosť. Škoda len, že u nás sa zrejme nedočká až tak pozitívneho prijatia.

Panter12 resizeČierny panter (Black Panther), USA, 2018)
Dĺžka:  132 minút
Réžia: Ryan Coogler
Scenár: Ryan Coogler, Joe Kirby (podľa komiksu Stana Leea a Jackyho Kirbyho)
Kamera: Rachel Morrison
Strih: Debbie Berman, Michael P. Shawver. Hudba: Ludwig Göransson
Hrajú: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong´o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Angela Bassett, Forest Whitaker, Andy Serkis, Sterling K. Brown, Florence Kasumba, John Kani, Letitia Wright, Winston Duke, Rodney Luis Aquino, Sydelle Noel, Stan Lee, David S. Lee a ďalší
Distribúcia: Saturn Entertainement
Premiéra v SR: 15. februára 2018