Festival krátkých filmů Praha zná své vítěze

Cena Arte resizeOd 17. do 21. ledna 2018 proběhl v pražském kině Světozor a Pilotů třináctý ročník Festivalu krátkých filmů Praha pořádaný organizátory Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Festival uvedl v 16 sekcích přes 100 nejlepších a nejzajímavějších krátkých filmů ze 30 zemí světa. V nedělní podvečer byly vyhlášeny vítězné snímky oceněné mezinárodní a národní porotou, ale i vítěz Ceny diváků.

“Za třináct let si festival nenechalo ujít více než 50.000 diváků a to dokazuje, že svět filmů se stopáží do 30 minut, je pro diváky lákavý. Diváci letos ocenili i naši premiérovou VR zónu, která nabídla možnost seznámit se s krátkými filmy ve virtuální realitě,“ říká programový ředitel Festivalu krátkých filmů Praha Karel Spěšný.

Do letošní mezinárodní soutěže bylo vybráno 20 filmů ze 16 zemí světa. V tříčlenné mezinárodní porotě, která udělila cenu pro Nejlepší film Mezinárodní soutěže s finanční odměnou 2 000 eur, zasedli Maria Drandaki (producentka, Řecko), Martin Kaňuch (festivalový dramaturg, Slovensko) a Olmo Omerzu (režisér, Slovinsko). Porota rozhodla, že Hlavní cenu získává japonský snímek A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu. Porota ocenila, že „film sebereflexivním, vtipným a chytrým způsobem zachycuje život teenagerů v postmileniálním městě západního světa. “ Snímek režíroval Makoto Nagahisa (1984, Japonsko), který vystudoval francouzskou literaturu na Aoyama Gakuin University.  A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu je jeho první krátký film. Byl promítán na řadě festivalů a kromě jiných získal také Hlavní cenu na festivalu v Sundance. Krátkometrážní příběh vypráví o čtyřech patnáctiletých dívkách, které jednoho dne dají do plaveckého bazénu střední školy 400 zlatých rybek.

Zvláštní uznání poroty bylo uděleno francouzskému filmu Ať žije císař!, režisérky a scenáristky Aude Léy Rapin (1984, Francie).  Porota se takto rozhodla, protože „film, který vypráví jeden z nejznámějších příběhů o porážce -  Waterloo, inscenuje tuto bitvu mezi mužem a ženou jako hru manipulace, předstírání, ovládání a odlišných očekávání.“ Druhé Zvláštní uznání porota udělila snímku Miranda a Ferdinand. Devatenáctiminutový film zrežíroval francouzský režisér Antoine Giorgini. Porota ocenila, že „Shakespearova Bouře se v tomto příběhu opět stala zkouškou síly opravdového přátelství a také zkouškou vyprávění a herecké autenticity.“ Cenu diváků si letos odnáší belgický režisér Peter Ghesquiere (1980) za snímek Naruby, který odkrývá vtipnou formou svět lidí s Downovým syndromem.

Cenu pro nejlepší film Národní soutěže, se kterou se pojí finanční odměna 2000 eur, udělila  porota Národní soutěže, snímku Atlantida, 2003, v režii Michala Blaška. Porotu tvořili polská scénáristka a dramaturgyně Monika Franczak, britský režisér a scenárista Daniel Mulloy a v Londýně působící zakladatel mezinárodní produkční společnosti Stink Films Daniel Bergmann. Porota se pro vítězný film rozhodla proto, že „síla, napětí i dopad filmu jsou devastující a snímek vypráví o nepohodlných pravdách způsobem, který jde přímo k jádru přetrvávajícího nelidského konání, a proto jde o skvělé filmové dílo.“ Národní porota se rozhodla udělit i Zvláštní uznání, které získal film Dužana Duonga s názvem Bo Hai. Film podle porotců „předkládá emocionální pravdu s citem a něhou. Jednotlivé vrstvy příběhu v sobě skrývají hlubokou krásu.“

V rámci doprovodných aktivit se mohla veřejnost a filmoví profesionálové zúčastnit několika seminářů.  Na téma Jak založit v Londýně jednu z nejžádanějších a nejoceňovanějších produkčních společností reklamního světa s Danielem Bergmannem. Režiséři Alexandra Terpińská a Daniel Mulloy si pro diváky připravili seminář věnovaný nízkorozpočtovému natáčení a tvorbě krátkých filmů s přesahem. S Janem Bruknerem si diváci povídali o nové dimenzi vyprávění příběhu v rámci virtuální reality.  Úspěšná prezentace nejnovějších českých krátkých filmů proběhla v rámci večera Czech Short Films 2018, kde tvůrci představili filmy z každoroční výběrové kolekce Českého filmového centra, některé z filmů nominovaných na Cenu Magnesia za nejlepší studentský film roku 2017.