Bohemian Rhapsody

Bohemian resizeLondýn, Anglicko. Štadión Wembley, 1985. Deň uskutočnenia First Aid, najväčšieho benefičného koncertu, kde okrem množstva iných interpretov vystúpil i Fredy Mercury s legendárnou kapelou Queen. Táto udalosť tvorí rámec neobyčajnej cesty svetoznámej kapely. V jednej veľkej retrospektíve cestujeme od počiatkov vzniku kapely a jej vystupovania v študentských baroch, cez nahrávanie prvého singla a mimoriadne úspešného svetového turné, až po rozpad a renesanciu kapely po už spomenutej charitatívnej udalosti.

Film netvorí od A po Z jeden kompaktný celok zložený z udalostí, ktoré kapelu celou existenciou sprevádzali. Tvorcovia filmu sa možno až príliš spoliehajú na schopnosť diváka exploatovať. Dosadzovať informácie zo skutočného života z toho, čo o skupine doposiaľ vedeli, počuli v správach alebo to, čo si prečítali na wikipédii. Epizodické rozprávanie nám Bohemian4 resizeneustále vypichne konkrétne highlighty v rôznych obdobiach fungovania skupiny Queen. Stretnutie s hudobným manažérom Johnom Reidom, turné po Amerike či tvorenie na samote, kde šíre pláne zelene šepocú melódiu Mercuryho veľdiela ukrytého v piesni Bohemian Rhapsody.

Tieto reminiscencie zo života kapely nám postupne odhaľujú charaktery každého jedného z jej členov. Najmä vedúceho speváka, talentového Freddyho Mercuryho. Bohemian Rhapsody je teda aj príbehom o chlapcovi, ktorý sa s chudobnej rodiny emigrantov vypracoval na hviezdu svetového formátu. Pôda sa mu Bohemian10 resizezačala zosúvať pod nohami a bolo pre neho nemožné nájsť únik zo zložitej reality. Až sa, napokon, stal iba nehybným listom na mohutných ramenách silného vetra.

Išlo však naozaj o Mercuryho skutočný príbeh? Alebo iba o fantáziu vytvorenú okolo známeho speváka ako celosvetovo významnej osoby? Napriek tomu, že sa tvorcovia filmu dotýkajú aj niekoľkých zakázaných tém spojených s Freddym Mercurym, robia to možno až priveľmi latentným spôsobom. Príbehu tak trošičku chýba taká tá povestná kontroverzia okolo tejto zaujímavej šoubiznisovej postavy. Aj vykreslenie jeho charakteru mohlo byť omnoho odvážnejšie. Ktovie, ako by dopadla prvotná myšlienka pôvodne obsadeného Bohemian3 resizeSashu Barona Cohena a jeho idey vytvoriť neprístupný film. Nestalo sa. Po sérii predikovaných klišé tak miestami vzniká dojem, že nič z toho, čo je nám prezentované sa nestalo tak, ako je nám predkladané.

Malou poľahčujúcou okolnosťou v kalichu výhovoriek by mohla byť zmena režisérskej stoličky v priebehu nakrúcania. Fim začal nakrúcať Bryan Singer, pre nezhody ho odvolali, snímku dokončil Dexter Fletcher. A aj keď sa hovorí, že viacero hláv by malo, logicky, zlepšiť dané dielo, v tomto prípade to celkom neplatí. Z postavy Freddyho Mercuryho nebolo cítiť hlboký ponor do jeho vnútra. Vnímame jeho zložitú povahu, problémy s vlastnou identitou aj niekoľko pokusov o únik z reality, ktorou žije. Ale s odstupom. Snímku akoby obmedzovala prílišná úcta k zosnulému idolu. Bohemian5 resizeTen je na pomyselnom rebríčku hodnôt kladený na prvé miesto, teda zastáva dôležitejšiu priečku než samotná pravda. Výkon Ramiho Maleka mal tak omnoho väčší potenciál a koniec koncov ďaleko presiahol režijné umenie snímky.

S hudobnými životopisnými filmami, hranými alebo dokumentárnymi, sa v poslednej dobe ako by roztrhlo jedno obrovské vrece. Po minulé roky nakrútené Edith Piaf, Walk the Line, The Runaways alebo Amy. Tohtoročný Eric Clapton a Whitney. Pripravovaný film o skupine Coldplay. Všetky tieto snímky príbeh úspešných umelcov rozprávajú prostredníctvom rovnakého vývojového vzorca. From Zero to Hero. Kvázikonvenčná forma je však doplnená o bohatý vizuálny materiál. Režiséri sa už nespoliehajú len na obyčajný záznamBohemian2 resize a prierez zo života umelcov, ale experimentujú s formou. Využívajú viacexpozície, dadistické nápisy, vytvárajú reklamné a televízne repliky jednotlivých scén. Tie dotvárajú celkový dojem. Retro look im pridáva na dôveryhodnosti.

Napriek jemným nedostatkom Bohemian Rhapsody rozpráva príbeh nahlas. Využíva dramatickú elipsu. Hyperbolizuje najdôležitejšie udalosti. Redukuje postavy len na jednu dimenziu. Avšak, temperament nesmrteľných hitov tohto vynikajúceho hudobného zoskupenia je tým, čo je na tejto Bohemian12 resizesnímke najdôležitejšie. Kostýmy, parochne a masky sú takmer na nerozoznanie presné. A majstrovstvo Mr. Robota, respektíve Freddyho Mercuryho či Ramiho Maleka je priam dokonalé. Azda najväčším benefitom snímky je netlačenie na emócie a absencia umelo vyvolaného sentimentu. Tvorcovia nás nenútia nasilu sympatizovať, trúchliť či nenávidieť. Len milovať tvorbu Freddyho Mercuryho spolu s Queen a nedopustiť, aby ich dielo zapadlo v prachu moderného hudobného smogu.

Bohemian11 resizeBohemian Rhapsody, Veľká Británia, USA, 2018
Dĺžka: 134 minút
Réžia: Bryan Singer, Dexter Fletcher