Čertovské pero (Čertí brko)

Pero resizePeklo je v móde. V českej kinematografii majú navyše rozprávky o čertoch tradíciu. Rozprávka Čertovské pero, ktorú nakrútil  český režisér Marek Najbrt v česko-slovenskej koprodukcii,  je však  istým spôsobom  novátorská.

Tvorca filmov ako Protektor, Polski film, historického seriálu Ja, Matonni alebo satirických diel Agentúra Blaník a Prezident Blaník sa totiž vo svojom debute rozhodol spolu so scenáristami Robertom Geislerom a Tomášom Hodanom, rozprávkové motívy aktualizovať a satiricky glosovať spoločenské neduhy i súčasné politické dianie. Všetko rámcuje Pero2 resizerozprávanie samotného vládcu pekiel Lucifera (Onděj Vetchý  v slovenskej verzii Miro Noga). Poučí diváka, že Peklo je v podstate úrad s množstvom pobočiek po celom svete, kde má každý človek svoju zložku a „čertovské pero“ (z chvosta Luciferovho čierneho kohúta) zaznamenáva do nich automaticky všetky hriechy. Keď ich miera prekročí istú hranicu, nastúpi „čertovské komando“, aby odnieslo hriešnika do Pekla, kde ho čaká trest.

Samotný príbeh sa začína v okamihu, keď sa v pekelnej pobočke Šupvidly, ktorá kontroluje dedinku Švindlov, pokazi „čertovské pero“. Mladý, trochu popletený čert Bonifác (Jan Cina) je poverený, aby tam dopravil nové pero. Keďže rád vynachádza a v čertovských trikoch sa veľmi nevyzná, pobyt medzi ľuďmi mu má pomôcť zvládnuť akási variácia  „skrinky Pero4 resizeposlednej záchrany“ s čarovnou ihlou a bezodným meštekom na peniaze. Lenže hneď na začiatku sa dá  oklamať a okradnúť podvodníkom Slizniakom (Jan Budař). Ten pôsobil kedysi ako krajčír, ale zlenivel a namiesto práce sa spolieha na to, že raz nájde poklad. Medzitým neváha všetko zneužiť  vo svoj prospech.

Veci sa skomplikujú, keď sa Bonifác zamiluje do krásnej Grétky (Judit Bárdos), na ktorú má zálusk aj Slizniak. S ukradnutými zázračnými vecami a s vlastnými intrigami a vydieraním  sa mu darí každého zmanipulovať. Vydáva sa za záhadné knieža, pripraví „čertovské komando“ o jeho zázračnú zbroj a zmocní Pero5 resizesa nielen nevinnej Grétky a jej otca, ale i čertov na čele s Luciferom a ovládnuť celý kraj...

Zlo máva rôzne podoby a  jeho nástrahy niekedy človek prehliada. Napríklad ctibažný starosta Krivák podvodom vyhral voľby a mešťania sú mu ochotní za pivo a jedlo zadarmo či iné výhody volať na námestí na slávu, obracať kabáty, udávať a veriť pekným slovám a sľubom. Je vám to povedomé? Stačí si odmyslieť rozprávkové kulisy...

Zaujímavá je vizuálna stránka filmu. Pôsobivá scénografia – napríklad peklo sa nakrúcalo v starej kaolinovej bani 26 metrov pod zemou. Kostýmy sú inšpirované barokom, ale dej a rekvizity vplyvom modernej doby. Napríklad zrkadlo ako televízna obrazovka, medailón ako dotykový mobil a album v Pero6 resizejednom, pri ktorom Lucifer spomína na lásku ku krásnej „nehriešnici“, vďaka ktorej ho“ postihla poézia“.

Film je česko-slovenskou koprodukciou, a tak nechýbajú ani niektorí slovenskí herci. Medzi nimi  nedávno zosnulý Marián Geišberg. Malá postava miestneho krčmára, Grétkinho otca,  bola  jeho poslednou filmovou úlohou . Odchádzajú z kinosály som si uvedomila, že i keď vo filme spievali iní a iné piesne o láske, mne v duchu stále znie jeho spevácke uvažovanie o živote „nebol to raj ani peklo, ale niečo medzi tým...“ V rozprávke, na rozdiel od života, vždy víťazí dobro nad zlom, pravda nad lžou a láska nad smrťou. Film Čertovské pero zdôrazňuje, že sa o to môže človek pričiniť sám, bez ohľadu na čary a nadprirodzené sily a nemusí to byť iba zbožné prianie.

Pero12 resize

Možno táto rozprávka nepôsobí celkom rozprávkovo, lebo láskavosť klasiky nahradil až príliš  jasný satiricko-politický podtext. Niektoré postavy a scény nastavujú dnešku krivé zrkadlo, úsmev neraz strieda úškľabok. Nie každému to musí vyhovovať. Režisér Marek Najbrt je však skúsený tvorca a s témou sa pohral svojsky. Inak, priznáva, že inšpiráciou k nakrúteniu rodinného filmu ako rozprávky,  bola i skutočnosť, že je otcom dvoch detí a uvedomil si silu tohto žánru. Neviem, ako si posolstvo filmu Čertovské pero odčíta detský divák, ale ten dospelý nezaváha. A keby aj nepochopil niektoré metafory, rozprávač v závere zdôrazňuje varovanie: Ak vám niekto sľubuje raj, dávajte si pozor, výsledok môže byť opačný.

Pero10 resizeČertovské pero (Čertí brko), Česká republika, Slovenská republika, 2018
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Marek Najbrt