Králi hôr (Wie Brüder im Wind /Hermanos del viento)

Krali3 resizeO tom, že hrané detské filmy, kde v hlavných úlohách figurujú zvierací neherci, nepatria do starého železa, sa už roky snaží divákov presvedčiť španielsky režisér Gerardo Olivares. Vo svojom najnovšom filme Králi hôr sa zameral na priateľstvo orla a mladého chlapca odohrávajúce sa niekde v Rakúskych alpách.

Dôvodom pre skepsu ohľadom hraných filmov so zvieracími hrdinami, predovšetkým pochádzajúcich z Európy, je viacero. Jednak sa ich režiséri poväčšine držia starej známej mustry, že filmy pre mládež musia byť prehnane infantilné, prvoplánové, jasné vo svojich významoch a vplyvom absolútnej bezstarostnosti a nekonfliktnosti aj Krali5 resizenedramatické. Druhým je, samozrejme, totálna prevaha animovaných hollywoodskych (Pixar, Disney) a japonských (geniálne štúdio Ghibli) filmov pre deti a mládež, ktoré vďaka tvorivej voľnosti pri vytváraní fiktívneho sveta a prácou s antropomorfizovanými postavičkami dokážu viac zaujať mladého diváka. S tým súvisí aj pochopiteľná dominancia filmov odohrávajúcich sa vo fiktívnych svetoch, ktoré vďaka očividnej absencii realizmu a odtrhnutiu od reálneho sveta, môžu prinášať aj konflikty (napríklad Tom a Jerry alebo Pokemon), či dokonca strach (rozprávka o Perníkovej chalúpke či Červenej čiapočke) a vytvoriť tak dramatické, či mytológiou podkuté príbehy. A v neposlednom rade treba spomenúť aj mimoriadnu náročnosť nakrúcania so zvieracími nehercami, nehovoriac o tu prítomných orloch, ktorým sa Krali10 resizenesmie nič stať, výsledok musí pôsobiť autenticky a zároveň sa v príbehu musí odohrávať niečo zaujímavé. O tom svedčí aj fakt, že vyriešenie tejto situácie trvalo Gerardovi Olivaresovi dlhých osem rokov. Otázkou však zostáva či sa mu podarilo obísť všetky neduhy a vytvoriť skutočne zaujímavý film.

Film Králi hôr zobrazuje život dvoch orlích bratov, Kaina a Ábela, ktorým zahynul otec a oni tak musia bojovať o jedlo, ktoré im nosí ich matka. Mladší a slabší Ábel nemá proti svojmu bratovi šancu a pri jednej z početných bitiek vypadne z hniezda. Paralelne sledujeme osudy mladého chlapca Krali2 resizeLukasa, ktorý po tragickej smrti matky žije len so svojim otcom Kellerom. Ich vzťah je kvôli udalostiam z minulosti veľmi problematický a nie sú schopní si k sebe nájsť cestu. Lukas sa omnoho radšej poneviera po okolí a pri jednej zo svojich potuliek objaví opustené orlie mláďa. Rozhodne sa oň postarať a odnesie ho do polozhorenej ruiny na kraji jazera, kde pred smrťou matky žil. Práve tu sa začína odohrávať priateľstvo medzi mladým chlapcom a „kráľom hôr“, ktoré má oboch pripraviť na život. Pomocnú ruku im podáva starnúci horár, ktorý je zároveň rozprávačom celého príbehu.

Film je zaujímavý už svojimi biblickými motívmi, ktoré sa nevzťahujú len k orlím bratom, Kainovi a Ábelovi, ale aj ku starému horárovi Danzerovi. Ten ako rozprávač celého príbehu, múdry starec, nezúčastnený pozorovateľ, občasný Krali4 resizepomocník i ako ochranca prírody, plní v príbehu úlohu Boha. Mlčanie mladého Lukasa pre zmenu pripomenie kresťanský asketizmus, akési kajanie sa z hriechu a jeho konflikt z otcom zase nejeden z početných biblických príbehov. Tieto hojne využívané témy, však slúžia skôr len ako akési mytologické podložie, ktoré ma poukazovať na univerzálny, respektíve nadčasový charakter príbehu a tiež na božiu prítomnosť v samotnej prírode. Akýsi panteizmus je vo filme prítomný aj v kolobehu prírody, keďže film začína i končí narodením orlieho mláďaťa. Súčasne s tým však vidíme aj intímny príbeh problémového chlapca, ktorý dospieva cez jeho vzťah s orlom Krali7 resize(a naopak) a postupne sa tak vyrovnáva so životom i so svojim otcom. Rozprávanie sa spočiatku zameriava na čerstvo vyliahnuté orlie mláďa. Svojim spôsobom tak bazíruje niekde medzi dokumentárnym a hraným filmom. Tieto dve línie sa navyše tvorcom podarilo fantasticky spojiť a pôsobia skutočne autenticky, hoc film je paradoxne silnejší vo svojej práci so zvieratmi. Sledovanie prvého letu, či lovu mladého orla, ku ktorému si postupne budujeme vzťah počas úvodných minút, je skutočne fascinujúcim zážitkom. Ďalšou devízou je takisto Lukasova starostlivosť o orla, ktorá pôsobí v žánri detského filmu mimoriadne poučne, keďže mládež, nech už vlastní akýkoľvek typ operenca, sa dozvie mimoriadne cenné rady i spôsob, ako sa vyrovnať so stratou svojho zvieraťa i čo to o prírode a živote.

Krali6 resizeVeľkou výhodou filmu je aj vyhýbanie sa prehnanej infantilnosti a pátosu. Primárne zameriavanie sa na dramatický príbeh orla to v podstate ani nedovoľuje. Do snímky sa prostredníctvom neho navyše dostáva aj konflikt s jeho bratom Kainom i strach o jeho život, vďaka čomu sa film vyhýba vyššie zmieňovaným neduhom rozprávok o zvieratách. Dbanie na kolobeh prírody je výborným a korektným vysvetlením týchto situácií aj pre mladšie deti. Tieto veci navyše nie sú vysvetľované explicitne, ale prirodzene vyplývajú z príbehu.

Krali9 resizeČo sa týka štýlu, ten je mimoriadne opulentný. Uhrančivé zábery na prírodu  a dokumentárne, autenticky pôsobiace a zároveň mimoriadne fyzicky nakrútené zábery na let, či lov orla jednoznačne zaujmú nielen deti, ale aj dospelých. Olivares skrátka využíva to najlepšie čo žáner ponúka a na rozdiel od pestrého fiktívneho sveta prináša autentickú oslavu prírody. Film tak dôstojne zapĺňa dieru na trhu a trúfam si povedať, že môže hravo konkurovať tomu najlepšiemu od štúdií Pixar či Disney.

Krali8 resizeKráli hôr (Wie Brüder im Wind / Hermanos del viento / Brothers of the Wind )
Rakúsko,Španielsko, 2015
Dĺžka: 97 minút