Cyklus Music & Film uvedie islandskú kapelu Sigur Rós

Lumierelogo resizeSlávna islandská kapela Sigur Rós sa teší veľkej priazni mnohých slovenských fanúšikov. Do bratislavského KinaLumière sa tento mesiac v slovenskej kinopremiére dostane film Inni (2011), ktorý kapelu predstavuje v jej tajomnejšej a psychedelicky omamnejšej podobe. Premietne sa v utorok 15. decembra o 20.30 hod. v obľúbenom cykle Music & Film.

„Islandská kapela Sigur Rós má na Slovensku množstvo fanúšikov. Je to fenomén, ktorý tu už dlhé roky funguje. Keď kapela v roku 2012 vypísala celosvetovú súťaž na videoklipy k ich vtedy novému, šiestemu štúdiovému albumu Valtari, zúčastnili sa jej i slovenskí tvorcovia,“ hovorí Miro Ulman, dramaturg cyklu Music & Film. Film Inni (2011) režíroval Vincent Morisset a premiéru mal na MFF v Benátkach.

sigurrosInni2 resizeDlhometrážny film Inni so slávnou islandskou kapelou vznikol štyri roky po celosvetovom úspechu filmu Heima (2007) a je vizuálne jeho pravým opakom. Inni bol nakrútený počas dvoch vystúpení v londýnskom Alexandra Palace v novembri 2008 na záver celosvetového turné Sigur Rós k ich piatemu radovému albumu a predstaví kapelu v tajomnejšej a psychedelicky omamnejšej polohe. „Zatiaľ čo  vizuálne ohromujúca Heima je farebnou púťou Sigur Rós po dojímavých i bizarných miestach rodného ostrova s majestátnou a nádhernou prírodou po ich návrate z dlhotrvajúceho turné, film Inni je úplne iný. Zameriava sa len na kapelu a zachytáva jej koncertné vystúpenie. Na rozdiel od farebnej Heimy je tento film čiernobiely a dáva divákovi šancu priblížiť sa ku kapele úplne na dosah,“ charakterizuje  vyznenie filmu Miro Ulman. „Atmosféru filmu režisér umocnil tým, že pôvodný záznam na formát HD Digital previedol na klasický 16 mm celuloidový pás, ten bol premietaný a znova digitálne nasnímaný cez rôzne hranoly a iné nájdené sklenené objekty, takže pri sledovaní filmu diváci nadobudnú pocit, ako keby sledovali čosi nájdené a znova obnovené.“ Film strihal Nick Fenton (Heima, Björk: Biophilia Live), ktorý na niekoľkých miestach narúša koncert nečekanými krátkymi archívnymi zábermi vrátane rozhovoru z konca 20. storočia, keď kapela začínala svoju cestu za celosvetovou slávou.

Islandská post-rocková kapela Sigur Rós vznikla v roku 1994 v Reykjavíku, svoj debutový album Von (Nádej) vydali v roku 1997. Už ich druhý album Ágætis byrjun (Dobrý začiatok) z roku 1999 zaznamenal celosvetový úspech. Sigur Rós dnes hrajú v zložení Jón Þór „Jónsi" Birgisson (spev, gitara), Georg „Goggi“ Hólm (basgitara) a Orri Páll Dýrason (bicie, perkusie) a za dvadsať jeden rokov od ich vzniku sa z nich stala jedna z najkultovejších kapiel na svete. „Sigur Rós, to je dnes šesť štúdiových albumov, jeden živý, dva filmy, sólové nahrávky, piesne v svetoznámych filmoch ako Milionár z chatrče Dannyho Boylea, Vanilkové nebo Cameroma Crowea, Život pod vodou Wesa Andersona či v seriáloch Hra o tróny, Simpsonovci, CSI: Las Vegas a množstvo zaujímavých spoluprác s inými hudobníkmi,“ charakterizuje kapelu Ulman. „Ich magická emocionálna hudba spolu s charakteristickým jedinečným Jonsího hlasom, ktorý často spieva falzetom, si získala srdcia fanúšikov na celom svete. A keďže Sigur Rós na Slovensko nikdy nezavítali, rozhodol som sa zahrať ich koncert aspoň v cykle Music & Film. Decembrovú projekciu filmu Inni v Kine Lumière budú môcť ich fanúšikovia brať ako akýsi warm up pred ich vystúpením na budúcoročnej Pohode,“ uzatvára.