Decembrové číslo časopisu Film.sk

filmsk 12 15 obalka resizeMesačník Film.sk svojím obsahom v aktuálnom decembrovom čísle odráža situáciu v slovenskej kinematografii, v ktorej narastá produkcia a vzniká čoraz viac kvalitných filmov. Téma preniká do stratégie vstupu RTVS ako partnera do filmových koprodukcií, rozhovor s filmovou vedkyňou Katarínou Mišíkovou je zasa dôkazom, že súčasné slovenské filmy sú dnes zaujímavým podnetom na premýšľanie. Časopis tiež aktuálne informuje o podpore Audiovizuálneho fondu na rok 2016.

Filmová vedkyňa Katarína Mišíková v rozhovore hodnotí súčasnú slovenskú kinematografiu a pomenúva niektoré zo základných tendencií jej vývoja. Hovorí o pripravovaných publikáciách o slovenskom filme, pôsobení na Katedre audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU aj o filmovej vede ako disciplíne, ktorá má dnes svoje silné i slabé miesta, no zároveň i perspektívu svojho rozvoja. Pravidelne upozorňujeme aj na slovenské novinky v domácich kinách. V decembri do kín vstupuje nízkorozpočtová komédia Vojtech režiséra Viktora Csudaia o štyridsiatnikovi, ktorému sa odchodom manželky zrúti celý svet. Hlavného hrdinu v kríze stredného veku v tejto komédii s trpkým nádychom, charakteristickej spätosťou so slovenskou realitou, stvárňuje Matej Landl. V príležitostnej rubrike Reportáž redakcia mesačníka navštívila nakrúcanie filmu českého režiséra Jana Hřebejka Učiteľka v hlavnej úlohe so Zuzanou Mauréry, ktorý sa celý nakrúcal na Slovensku.

Téma sa zamerala na spoluprácu RTVS s nezávislým filmárskym prostredím pri vzniku filmových koprodukcií. V posledných rokoch ožila podpora zo strany RTVS, vytvorili sa nové pravidlá na udeľovanie koprodukčného statusu, no táto spolupráca podľa slovenských producentov má aj svoje úskalia. V rubrike Aktuálne prinášame aj informácie o podpornej činnosti Audiovizuálneho fondu v roku 2016, vrátane noviniek, ktoré sa týkajú dvoch podporných programov. Úplne iný obsah má rubrika Aktuálne so zameraním sa na tri herecké osobnosti Elenu Zvaríkovú Pappovú, Evu Polákovú a Ivana Mistríka. Ich profesijnú i ľudskú osobitosť pripomínajú tri aktuálne výstavy.

Rubrika Recenzie tentoraz prináša reflexie troch rôznorodých filmov. Celovečerný hraný debut Marka Škopa Eva Nová je podľa filmovej teoretičky Márie Ferenčuhovej koncertom minimalistického herectva, ktoré hlavná predstaviteľka Emília Vášáryová pod režijným vedením Marka Škopa zvládla bravúrne. V tejto rubrike sa vraciame aj k českému filmu Stratení v Mníchove režiséra Petra Zelenku, na ktorý si diváci museli počkať sedem rokov, a ktorý ich nabáda k zaujatiu kritického stanoviska k tomu, čo sa z našej histórie prezentuje ako nespochybniteľná pravda alebo lož. Nová adaptácia Shakespearovho Macbetha v réžii Justina Kurzela je podľa recenzentky Kristíny Aschenbrennerovej monumentom, fascinujúcim v dialógových i tichých pasážach, ktorý nie je vľúdny na pohľad, no súčasne je krásny. V Ohlasoch sa sa venujeme televíznej dokudráme True Štúr, ktorú RTVS pripravila pri príležitosti 200.výročia narodenia tejto významnej postavy našich dejín. V Ohlasoch mesačník reflektuje aj 17. MFF Bratislava a 19. MF dokumentárnych filmov Ji.hlava.

V pravidelných rubrikách si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú animátorka Katarína Kerekesová, strihač a producent František Krähenbiel a režisér a producent Peter Begányi. V rubrike Tipy mesiaca upozorňujeme na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière filmová publicistka Jena Opoldusová, o svojom obľúbenom slovenskom filme píše spisovateľka Veronika Šikulová. Aktuálne dianie v rubrike Myslím si reflektuje filmová teoretička Monika Mikušová. V profiloch si pripomíname 85 rokov filmového kritika, historika, pedagóga a encyklopedistu Richarda Blecha a nedožité 90. narodeniny režiséra Jána Lacka.