Slovenské filmy mieria do Dánska aj Francúzska

SFUlogo resizeV sobotu 21. novembra sa v hlavnom meste Dánska v Kodani začne prehliadka slovenskej kinematografie. Jej prvý ročník má za cieľ predstaviť dánskym divákom našu súčasnú kinematografiu i významné filmy našej histórie. Prehliadka pod názvom Nový slovenský film – ďaleko od Bratislavy uvedie desať celovečerných filmov. V rovnakom čase sa budú slovenské filmy premietať aj na jubilejnom 10. ročníku festivalu slovenského astredoeurópskeho filmu vo francúzskom meste Cran-Gevrier.

Nový slovenský film – ďaleko od Bratislavy

Kolekcia súčasných filmov je veľmi rôznorodá, zámerom organizátorov je ukázať dánskemu publiku obraz súčasného Slovenska a zároveň predstaviť mladú slovenskú filmársku generáciu. Ide o filmy, ktoré už zaznamenali úspech na zahraničných festivaloch. Najnovším je slovenský nominant na Oscara, film Ivana Ostrochovského Koza (2015) o bývalom boxerovi a jeho ceste za posledným víťazstvom, ktorý je zároveň otváracím filmom Koza resizeprehliadky. Trend slovenských artových filmov, ktoré odzrkadľujú problémy súčasného Slovenska, na prehliadke reprezentujú aj filmy Môj pes Killer (2013) Miry Fornay, Zázrak (2013) Juraja Lehotského a Až do mesta Aš (2012) Ivety Grófovej. Trochu iný uhol pohľadu ponúkne divácky úspešný Kandidát (2013) debutujúceho režiséra Jonáša Karáska, ktorý odkrýva pozadie prezidentských volieb, svet reklamných agentúr a marketingových stratégií. Súčasné dokumenty reprezentujú filmy vlna vs. breh (2014) o slovenských fotografoch z pražskej FAMU v réžii kameramana Martinu Štrbu a Zamatoví teroristi (2013) trojice režisérov Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes, ktorí hovoria o hrdinstve mužov, režimom potrestaných za podvratnú činnosť. Nové slovenské filmy na prehliadke dopĺňajú diela z filmového archívu, a to Kým sa skončí táto noc (1965) od Petra Solana a dva filmy Dušana Hanáka Prišiel k nám Old Shatterhand (1966) a Obrazy starého sveta (1972). Tieto nadčasové snímky sa v Kodani premietnu v zreštaurovanej digitalizovanej verzii.

Prehliadka Nový slovenský film – ďaleko od Bratislavy trvá do 29. novembra a uskutoční sa v Kinotéke Dánskeho filmového inštitútu (DFI), ktorá patrí medzi významné európske kinotéky odborným kurátorským programom. Dramaturgiu prehliadky pripravil Slovenský filmový ústav (SFÚ) v úzkej spolupráci s DFI. Osobne sa jej zúčastnia režisér filmu Zázrak Juraj Lehotský a kameraman Noro Hudec.

festival slovenského a stredoeurópskeho filmu v Cran-Gevrier

Festival slovenského a stredoeurópskeho filmu, ktorý sa pravidelne koná každé dva roky vo francúzskom mestečku Cran-Gevrier, sa začína už dnes 19. novembra. Festival, ktorý tento rok oslávi 10. výročie od svojho vzniku, tradične predstaví aj najnovšie slovenské filmy. Celkovo sa premietne sedem titulov, čestným patrónom festivalu je režisér Martin Šulík.

festival vzišiel zo spolupráce so slovenským mestom Trenčín. „Družobné vzťahy mesta Trenčín s francúzskym mestom sa začali už v roku 1991, keď gymnázium v Trenčíne nadviazalo družbu s tamojším lýceom. Tieto vzťahy sa postupne rozširovali aj na iné oblasti a tak sa v roku 1997 konal 1. festival slovenského filmu v Cran-Gevrier. Vzhľadom na slabú filmovú produkciu na Slovensku v predchádzajúcich rokoch sa festival v roku 2007 rozšíril a zmenil svoj názov na Stretnutia slovenského a stredoeurópskeho filmu,“ hovorí o pozadí vzniku festivalu Viera Ďuricová z oddelenia filmových podujatí SFÚ.

Počas jubilejného ročníka festival uvedie filmy Koza (2015) Ivana Ostrochovského, Kandidát (2013) Jonáša Karáska, koprodukčný česko-slovenský film Fair Play (2014) Andrey Sedláčkovej a dokumenty Kauza Kandidát 8 resizeCervanová (2013) Roberta Kirchhoffa a Všetky moje deti (2013) Ladislava Kaboša. Na festivale sa premietnu aj dva filmy Martina Šulíka Záhrada (1995) a Cigán (2011), režisér sa zároveň stane patrónom festivalu. „Jeho filmy v minulých ročníkoch získali niekoľko cien divákov, i keď festival je nesúťažný. A hoci sa Martin Šulík festivalu predtým nezúčastnil, v Cran-Gevrier má množstvo fanúšikov,“ hovorí Viera Ďuricová. V minulosti festival uviedol množstvo slovenských celovečerných aj krátkych filmov a zúčastnili sa ho napríklad režiséri Dušan Hanák, Miro Šindelka, Marko Škop, Vlado Balko, Iveta Grófová a mnohí ďalší.

Otváracím filmom festivalu v sobotu 21. novembra v kine La Turbine bude Kandidát, ktorý sa premietne za osobnej účasti režiséra Jonáša Karáska, otvorenia sa zúčastní aj veľvyslanec SR v Paríži, riaditeľ Slovenského inštitútu v Paríži, primátor mesta Trenčín a ďalší hostia. Uskutoční sa aj vernisáž výstavy diel svetoznámeho sklárskeho umelca slovenského pôvodu Jána Zoričáka, ktorý žije v tejto oblasti Francúzska. Festival potrvá do 25. novembra, jeho organizátorom na slovenskej strane je od jeho vzniku Slovenský filmový ústav (SFÚ).