V Bratislave prvý ročník austrálskeho filmu Aussie Film Fest

Australskylogo resizeV Bratislave sa uskutoční prvý ročník Austrálskeho filmového festivalu. Od 3. do 6. decembra 2015 sa v Kine Mladosť a na VŠMU (v centre starého mesta) premietne päť celovečerných filmov, ktoré pozitívne hodnotili nielen v Austrálii u domáceho publika, ale aj na prestížnych svetových festivaloch; niektoré z nich sa ešte stále premietajú v tamojších kinách ako novinky. „Aussie Film Festival“ je recipročným projektom k Českému a slovenskému filmovému festivalu v austrálskych mestách. Týždeň pred Bratislavou bude festival hostiť pražská Lucerna.

„Po minuloročnom úspešnom prvom ročníku festivalu v Prahe sme sa rozhodli uviesť austrálske filmy aj v Bratislave. Austrálsky filmový priemysel pomaly rastie a austrálske filmy možno vidieť na mnohých prestížnych festivaloch, ale, žiaľ, do slovenskej distribúcie sa nedostanú. Mnohí ľudia zo Slovenska a Česka navštívili, žili alebo pracovali v Austrálií, a verím, že si radi prídu pozrieť  tieto filmy Tí čo tam nikdy neboli možno dostanú inšpiráciu vycestovať a zažiť niečo nezabudnuteľné, pretože Austrália je fascinujúca a jedinečná krajina,“ povedala producentka Aussie Film Festivalu Silvia Panáková zo spoločnosti Arina Film production.

Riaditeľka festivalu Martina Vacková sa pri svojom výbere zamerala najmä na nové austrálske filmy, o ktorých sa posledný rok v súvislosti s tamojšou úspešnou kinematografiou hovorilo najviac. „Som rada, že sa nám podarilo získať úplne nové filmy ako Posledné taxi do Darwinu alebo Dcéra, ktoré mali medzinárodnú premiéru len teraz na jeseň v Benátkach alebo Toronte. Diváci v Prahe a Bratislave ich tak môžu vidieť v kine v rovnakom čase ako v Austrálii. Film Babadook získal titul Najlepší austrálsky film roku 2014, a pritom ho sami Austrálčania ani poriadne nepoznajú. Naopak Papierové lastovičky patria u austrálskeho publika k návštevníckym hitom, komédia Malá smrť zas získava ceny publika takmer všade, kde sa premieta,“ doplnila k svojmu výberu Martina Vacková.

Prvý ročník slovenskej časti Aussie Film Festu otvorí deň po prezentácii súčasného austrálskeho filmu na VŠMU v piatok 4. decembra 2015 (18.30 hod.) v kine Mladosť film Posledné taxi do Darwinu. Aktuálne patrí v Austrálii toto road movie k novinkám a figuruje v päťke najnavštevovanejších titulov domácej kinematografie. Je o taxikárovi Rexovi, ktorý sa rozhodne nevyhýbať sa viac ľuďom niekde v úzadí, ale skutočne žiť. Film naštartoval svoju medzinárodnú kariéru na filmovom festivale v Toronte v septembri tohto roku.

V sobotu 5. decembra 2015 sú na programe dva filmy. Bude tp rodinná snímka Papierové lastovičky, ktorú prezentujú aj filmové festivaly. Napríklad v Zlíne získala hlavnú cenu detskej poroty. Film, ktorý zďaleka nie je len pre deti, je vtipným príbehom o chlapcovi, ktorý v dobe počítačových hier dokáže tak rýchlo skladať lastovičky z papiera, že sa dostane nielen do sveta, ale podarí sa mu aj urovnať vzťahy v rodine. Ďalšou novinkou v súčasnej austrálskej distribúcii je film Dcéra. Jeho príbeh je inšpirovaný Ibsenom a excelujú v ňom herecké hviezdy austrálskeho filmu: Geoffey Rush, Ewen Leslie, Miranta Otto či Sam Neill.

Záverečný deň festivalu, nedeľu 6. decembra 2015, otvorí najlepší austrálsky film minulého roku – Babadook. Psychologický thriller, ktorý pri výročných austrálskych cenách AACTA obstál najlepšie, videli aj diváci na minuloročných festivaloch Sundance a Chicago International Film Festival. Prvý ročník Aussie Film Fest uzavrie vzrušujúca komédia o láske, sexe a vzťahoch v netradičnej podobe Malá smrť.