Hry o život: Drozdajka 2 (The Hunger Games: Mockingjay – Part 2)

Drozdajka resizeFilm Hry o život: Drozdajka 2 nakrútil americký režisér Francis Lawrence ako dlho očakávanú bodku adaptácie úspešnej sci-fi trilógie Hry o život od Suzanne Collins. Pôvodne vraj  chcel záverečný diel rozdeliť na päť častí.

Producenti ho však, našťastie, presvedčili, že zaužívané pravidlo o nakrúcaní trilógií v podobe štyroch filmov, čiže záverečný diel ako dve časti, netreba porušovať. Navyše, trilógia vznikla v rokoch 2008 až 2010 a slovenský čitateľ sa s ňou  stretol následne i v jednozväzkovom knižnom vydaní, ale filmový divák si musel na adaptáciu každého Drozdajka2 resizedielu poriadne dlho počkať. Na prvý diel Hry o život v réžii Garyho Rossa do roku 2012, druhý diel Hry o život: Skúška ohňom nakrútil už Francis Lawrence v roku 2013, ktorý sa pod prvú časť záveru podpísal v roku 2014 a druhú časť naservíroval medzinárodnej verejnosti koncom roku 2015.

Na rozdiel od predchádzajúcich častí sa v záverečnej scenáristi, Dany Strong a Peter Craig, už príliš nehrajú s pripomínaním začiatkov deja či vývoja charakterov jednotlivých postáv. Ale aj keby do kina zablúdil niekto, kto netuší, o čo ide, veľmi rýchlo pochopí, že statočná Katniss (Jennifer Lawrence) žije v postapokalyptickom svete, v krajine Panem, kde vládne bohaté Sídlo na čele s nenávideným prezidentom Snowom (Donald Sutherland) a Drozdajka8 resizevykorisťuje dvanásť Obvodov. Každý rok sa musia ich vyžrebovaní mladí zástupcovia zúčastniť televíznej reality show Hry o život (v origináli Hry hladu), kde bojujú o potraviny pre svojich blízkych a o vlastný život. Katniss sa prihlási dobrovoľne namiesto mladšej milovanej sestry Prim, ktorú určil žreb. Podarí sa jej zvíťaziť, ale zároveň sa  stane symbolom rebelov „Drozdajkou“ (podľa vtáčieho motívu na brošni, ktorú nosí) a neskôr, chtiac-nechtiac, aj  tvárou ich revolúcie. Prezidentka rebelského tajného Trinásteho obvodu Alma (Julianne Moore) ju totiž využíva  pre reklamné šoty, ktoré burcujú k odporu.Mimochodom, film prichádza do kín ako jediný zo série aj vo formáte 3D s českými titulkami, kde Drozdajka12 resizesa používa  namiesto „Drozdajky“ výraz „Reprodrozd“ a podtitul znie: Sila vzdoru.

V predchádzajúcich častiach Katniss viac ako problémy revolúcie trápilo, že sa nevie rozhodnúť medzi dvomi mužmi, ktorých miluje. Jej láska z detstva Gale (Liam Hensworth) je revolucionár. Jej partner z Hier o život – pekár Peeta (Josh Hutcherson), s ktorým v rámci propagandy predstierali zamilovaný pár - sa dostal do zajatia Sídla a zazlieva Katniss, že inšpiruje teroristické akcie rebelov. V úvode záverečnej časti sa dokonca dozvieme, že keď ho oslobodili zo zajatia, pokúsil sa ju pod vplyvom psychotropných látok zabiť. Drozdajka3 resizeAle zdá sa, že ich vzťah to neohrozí. Boje sú čoraz surovšie a smrť číha na každom rohu. Pribúdajú mená mŕtvych aj z radov blízkych. Trinásť obvodov sa nakoniec spojilo, aby sa pokúsili zvrhnúť vládu prezidenta Snowa a naivná a priamočiara Katniss je rozhodnutá zabiť ho vlastnoručne. Myslí si, že jeho smrťou sa všetko zmení, akoby história nedokazovala, že je to stále opakovaný omyl. Pribúdajú  však protichodné informácie, varovania i otázka: aká bude budúcnosť?  Zrazu už veci nie sú také, aké sa zdali pôvodne. Katniss dozrieva a postupne začína pochybovať sama o sebe i o cieľoch, ku ktorým sa hlási jej okolie. Pociťuje vinu za smrť nevinných ľudí, ktorí hynú len preto, že ju poznali a prejavili jej priazeň či preto, lebo to niekto môže využiť ako reklamný ťah hrozby.

Drozdajka10 resizeKde je vlastne pravda, komu a čomu možno veriť? Nakoľko možno manipulovať ľuďmi? Kde je hranica medzi vojnou a mierou, medzi demokraciou a tyraniou, medzi revolúciou a terorizmom? Nejde len o akúsi novodobú hru o život? Nechýbajú ani hry so slovami. Stačí spomenúť scénu, keď vodkyňa rebelov, Alma, hovorí o svojom dočasnom, ale neobmedzenom, vymenovaní za prezidentku. Či tá zrejmá irónia v iných scénach, keď vojakov, ktorí vzhľadom pripomínajú robotov prípadne armádu z Hviezdnych vojen, označujú za „mierotvorcov“ . Alebo, keď sa Katniss dozvedá, ako sa aj bez fyzickej likvidácie dá nepohodlný človek ľahko odstrániť. Vlastne všetko sa viac krúti okolo  hrdinkinho Drozdajka7 resizesebauvedomovania a jej citového rozpoloženia. Psychologicky pôsobivá a emocionálne vypätá je napríklad sekvencia, keď po návrate domov nájde iba obĺúbenú mačku svojej  sestry Prim...

Filmy Hry o život sú vizuálnym zážitkom a dôkazom filmového majstrovstva režiséra Francisa Lawrencea (1970) i majstrovstva jeho stáleho okruhu spolupracovníkov ako je napríklad kameraman Jo Willems, strihači a celý rad odbotníkov na moderné technológie. Zároveň sú aj veľmi krutým pohľadom nielen na boj o prežitie, ale i na to, čo dokáže človek obetovať a urobiť človeku, aby ho zničil. Môže Drozdajka4 resizeto byť  s pomocou najvyspelejšej technológie, ale aj s nenápadnou a o to krutejšou manipuláciou. V celej sérii sa hovorí o mimoriadnej úlohe tzv. tvorcov hier. Najvýznamnejší z nich je Plutarch (posledná filmová úloha vynikajúceho Philipa Seymora Hoffmana). Nenápadný, ale všadeprítomný, akoby nenahraditeľný, cieľavedomý, manipuluje bez toho, aby si to človek uvedomil a prežíva v každom režime. Ale je múdry a predvídavý. Keď sa ho Katniss spytuje, či sa pripravuje na novú vojnu, ironicky hovorí, že nie, lebo práve nastalo príjemné obdobie, v ktorom sa deklamuje o tom, že sa hrôzy minulosti už nesmú opakovať, ale „kolektívna pamäť je zvyčajne krátka. Ľudia sú nevyspytateľné a hlúpe tvory s mizernou pamäťou a sklonmi k sebazničeniu...

Drozdajka6 resizeKtovie, či si mladý divák dokáže práve tieto momenty (medzi ktoré patria napríklad aj scény  príhovorov prezidentov znepriatelených strán alebo rozhovor Snowa a Katniss v zimnej záhrade, a dali by sa menovať i ďalšie   postavy, situácie či dejové zvraty) uvedomiť a „odčítať“ ich podtexty. V každom prípade sú dôležitejšie ako vizuálne pôsobivé súboje s „mutmi“ čiže mutantami, či akčné scény so zákernými nástrahami, šľahajúcimi plameňmi a výbuchmi.

Drozdajka9 resizeV knižnej predlohe je krátky epilóg, ktorý vo filmovom spracovaní pôsobí akoby prilepený z iného filmu. Trochu sladkastá romantika, ktorá vzbudzuje nádej, aj keď víeme, že všetko je vlastne inak, ale nedajte človeku nádej z toho marazmu .... Nuž, a ako sa hovorí v záverečnej vete knihy i filmu: „Sú i horšie hry“! Hry o život patria do žánru sci-fi, ale majú až nebezpečne nepríjemný aktuálny podtext aj v súvislosti s tým, čo žijeme v realite. Nielen záverečná časť má v sebe zakódované významné myšlienkové posolstvo – uvažuj o tom, ako vlastne žijeme. Podobnosť nie je čisto náhodná.

Drozdajka11 resizeHry o život: Drozdajka 2 (The Hunger Games: Mockingjay), USA, 2015
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Francis Lawrence