Táňa Pauhofová: Patologičku v sebe nezaprie, rada pitve rôzne postavy

Pauhofová resizeJe mladá, talentovaná a úspešná. Napriek útlej, dievčenskej postave, neprehliadnuteľná na javisku aj pred filmovou kamerou. Začínala v detskej rozhlasovej družine. Na prvej divadelnej scéne bola Manon, Roxana aj Goetheho  Margaréta, bezdomovkyňa, feťáčka aj pani Bovaryová, ruská femme fatale, Elektra, Maryša, ale aj Myška Chocholúška. Účinkovala v bezmála  40-tich filmoch, (osobitne v snímkach  režiséra Juraja Nvotu -  Muzika, Kruté radosti, eŠteBák ). V detstve chcela byť patologičkou, niekoľko rokov trénovala karate. V roku 2007 ju európska sieť organizácií na propagáciu filmov zaradila do zoznamu Shooting Stars  medzi nádejné európske talenty v hereckej profesii. Laureátka Krištáľového krídla, najpopulárnejšia herečka Činohry SND v sezóne 2014/2015 -  Táňa Pauhofová.

Vlani malo Slovensko niekoľko horúcich želiezok v ohni o prestížnu českú filmovú cenu  - 14 nominácií premenili tvorcovia snímky Hoříci keř na 11 Českých levov  - cenu napokon získal iba kameraman Martin Štrba. Najviac očakávaná bola cena za váš  herecký  výkon v hlavnej úlohe  - postavy advokátky Dagmar Burešovej . Bola to síce vaša prvá nominácia na českú filmovú cenu, ale predsa, bolo to sklamanie?

Nie, naozaj nie, nečakala som, že nomináciu premením. Pre mňa bola zadosťučinením už samotná nominácia. Tešila som sa, že na úspechu tohto výnimočného filmu mám trochu podiel aj ja. Asi musím ešte na sebe trochu zamakať, aby som si to zaslúžila...

Tana5 resizeAle asi  každý je tak trochu latentný narcis  a herečky možno ešte o čosi viac...
To sa od nás možno očakáva, ale ja svoju prácu nerobím kvôli oceneniam. Väčšiu radosť mám z toho, ako film prijali diváci, filmová akadémia, navyše sme s ním precestovali  kus sveta aj to bolo pre mňa veľké zadosťučinenie.

Dagmar Burešová je autentická, žijúca osobnosť, právnička a politička, ktorá v mene príbuzných Jana Palacha podala žalobu na ochranu osobnosti, v 70. a 80.rokoch obhajovala disidentov, po novembri´89 bol ministerkou spravodlivosti ČR. To je  asi náročnejšie ako hrať fiktívnu postavu.
Mala som z počiatku obavy z toho, že o pani doktorke Burešovej, najmä česká verejnosť vedela veľa, hoci  táto dáma sa  nechválila svojimi skutkami.  Pre mňa to bola najmä veľká  zodpovednosť. Zadosťučinením bolo, keď za mnou prišla je rodina. Boli šťastní a dojatí. Čo tam po Českom levovi....

Vo filme  vás nedabovali – hovoríte tak dobře po česky?
Zatiaľ ma nikto nemusel nadabovať v českých filmoch. Možno je to tým, že českí diváci sú zhovievaví alebo tým, že so vyrastala na českých a slovenských knihách. Navyše môj ocko žije v Česku, Prahu považujem za svoj druhý domov. Ale rozhodne si nemyslím, že hovorím dokonale česky, len dúfam, že moja čeština je akceptovateľná.

Vraj, Tatiany sú podľa mena predurčené k úspechu, ale dlho im trvá, pokým nájdu „muža svojho života“? Už som to počula. Ale mňa vždy ma všetci volali Táňa a neviem, k čomu je predurčená Táňa. Nezahrali ste si ešte v Eugenovi Oneginovi Tatianu...
Vďaka nej sa tak volám, moja mamička obdivovala Puškina. Samozrejme, Tatianu by som si rada zahrala.

Tana resizeJe pravda, že ste sa ako dieťa chceli vydať za Winettoua?

No jasné, Winettou mal byť môj muž...

Ako každé dieťa ste asi chceli byť všeličím, ale vaša predstava o  povolaní, keď som sa to dozvedela, ma dosť vydesila: patologička. Vraj druhá možnosť bola právnička, ako vaša stará mama?
Patológia alebo súdne lekárstvo je podľa mňa fascinujúce povolanie, ale nakoniec som vyštudovala herectvo a pitvem akurát postavy, ktoré mám hrať. A právnička bola viac v predstavách mojej mamičky: asi rok som dokonca chodila na Masarykovu univerzitu na právo, ale vzdala som to. Pochopila som, že to nie je moja cesta, ale aspoň jednu z vynikajúcich právničiek som si zahrala...

Rodičia  zvyknú do detí projektovať svoje nesplnené sny a túžby. Niekoľko rokov ste sa venovali karate , od  7.rokov ste účinkovali v detskej rozhlasovej družine ...
Nemala som pocit, že by si moja maminka uplatňovala svoje túžby na mne: disciplína bola na prvom mieste a usilovala sa zo mňa vychovať zodpovedného človeka pre život. Za veľa vecí som vďačná...

Vy sa nezdáte, ale ste aj vzdorovitá? Rozhodne v puberte to tak asi bolo: ako gymnazistka, 15-16-ročná, ste sa vybrali na rok do USA.
Ako každý puberťák som nechcela byť doma, pod kontrolou. Vtedy sa práve začínali výmenné pobyty pre študentov, tak som to využila a som na to hrdá.

Tana2 resizeMnoho ľudí číta bulvár, zaujímajú ich klebety a polopravdy o politikoch, spevákoch, speváčkach, hercoch a herečkách alebo často iba o  umelo vytvorených celebritách či pseudoosobnostiach.   Mnohým z nich lichotí, či priam vyhľadávajú,  pozornosť médií. Ale sú aj takí, ktorí netúžia byť na prvých stránkach bulvárnych novín a napriek tomu sa z nich dozvedia, že „majú hviezdne maniere“. To písali aj o vás...
So všetkou pokorou, môj jediný hviezdny manier je, že s bulvárnymi médiami nekomunikujem. Napísali, že neposkytujem rozhovory novinárom: naopak, novinárom poskytujem rozhovory a rada, ale bulváru nie. Komunikujem iba s ľuďmi, ktorí hrajú férovo.  Iné maniere si myslím nemám.

Máte nejakú vysnívanú postavu?
Nemám, mám rada rôznorodosť, teším sa na každú postavu, na tím ľudí, s ktorými pracujem, na témy. Ale vlastne áno, mala som túžbu zahrať si Jaga alebo Richarda III., vždy ma viac fascinovali úžasné shakespearovské mužské postavy.

Zahrali ste si Puka...
...ale to nie je úplne mužská postava.

Aké sú vaše priority v súkromnom živote?
Moja priorita je priviesť samu seba k vnútornej harmónii, pokoju, byť čo najlepšia v tom, čomu sa venujem. Chcela by som mať aspoň tri deti, chcem byť slušný človek, mať okolo seba zdravých a šťastných ľudí, najmä svojich najbližších a mať naďalej šťastie robiť svoju prácu.

Keď hovoríte o deťoch,  hrali ste už v niekoľkých filmoch mladú  matku, naposledy ani nie 30 ročná v snímke Nežné vlny matku tínedžera.
Tana3 resizeTo bol film z doby, keď napríklad moja mama v tom veku mala už dve deti. Iba dnes je to zvláštne, že 30-ročná žena má 10-12 ročné dieťa. Všetko sa to nejako posúva, ale nie je to iba o pohodlí.

Keby sa nakrúcal remake niektorého staršieho slovenského filmu, v ktorom by ste si chceli nahrať?
... to neviem, remaky nemám rada.  Myslím si, že by mali byť vždy lepšie ako pôvodné filmy. Radšej si pozriem tie staré filmy s hercami, ktorí v nich skvele hrali. Tak dúfam, že napríklad nikomu nezíde na um nakrútiť remake Červeného vína...

Ako si dobíjate energiu, aká je vaša psychohygiena?
V mojej profesii človek vo veľkej miere dáva, takže potrebuje aj niečo prijímať: najviac ma dobíja, keď sa môžem učiť nové roly, cestovať, poriadne spať, alebo keď niečo dobré uvarím. A každé ráno robím päť Tibeťanov.

Varíte dobre?
Myslím si, že áno, aspoň tí, pre ktorých som varila, boli spokojní.

Nežijú divadelné postavy s vami dlhšie? Hráte často zložité charaktery.
Niektoré postavy so mnou skutočne žijú dlhšie, ale usilujem sa neťahať ich dlho so sebou...

Pred rokmi ste excelovali v Goetheho  Faustovi a Margaréte. Margaréta to je veľká citová a charakterová šírka: od nevinnej dievčiny cez milenku až po vrahyňu – nechceli by ste si zahrať napríklade  Marilyn Monroe, o jej krátkom a nie veľmi šťastnom živote?
Faust a Margaréta  bolo jedno z mojich najobľúbenejších predstavení. Napriek tomu, že to bola náročná postava, veľa som sa naučila. A Marilyn by som si celkom rada zahrala.

Tana8 resizeMáte nejaké neresti,  drobnôstku, ktorú by ste chceli zmeniť ?
To nie sú len drobnôstky, ale celé šutre. Mám na ne upozorňovať? Na tých zlých sa usilujem intenzívne pracovať a robiť správne rozhodnutia.

V Činohre SND hráte  okrem iných  aj v inscenácii Ksicht o plastickej chirurgii a fenoméne dnešnej doby – kráse za každú cenu.  Nechali by ste si  urobiť nejakú úpravu tváre, tela?
Môj postoj k plastickým operáciám je jasný: neodsudzujem to, ak tom niekomu pomôže, aby našiel sebadôveru. V mojom povolaní však potrebujem mimiku  a nechcem o ňu prísť na úkor niečoho umelo pekného. Preto obdivujem ženy, aj herečky, ktoré dokážu starnúť s gráciou. Napríklad Milka Vášáryová...

Ešte stále bývate s dedkom?
Áno a jej to super spolunažívanie.

Vo vašej filmografii je napriek mladému veku okolo 40 filmov. V posledných rokoch ste striedali komédie s drámami: Nežné vlny, Hořící keř, Wilsonov a najnovšie sa dokončuje dráma o českej filmovej femme fatale Líde Baarovej. Ktorý zo žánrov je vám bližší?
V divadle aj vo filme mám rada pestrosť. Myslím si, že som trochu štepená proti humoru a vždy som prekvapená, že mi niekto dá tú dôveru, aby som urobila niečo komediálne. Prirodzene ma to ťahá skôr k dráme. Možno aj preto, že komédia je ťažká. Treba  byť vtipný na úrovni. Na druhej strane je komédia osviežujúca, veď nemôžeme stále iba trpieť a trápiť sa. To by sme sa zbláznili...

Wilsonov10 resizeVo vašom zatiaľ poslednom dokončenom filme Wilsononov ste možno aj trochu trpeli: údajne máte strach z vody?
Ani nie tak z vody, ako z lodí: loď na mori je pre mňa nočná mora. Vo Wilsonove som si myslela, že sa budeme čľapkať v bazéne, ale  niektoré  scény sa nakrúcali v aquaparku. Dostala som dvoj-minútový kurz potápania a nakrúcalo sa v jame pre potápačov. Boli to nočné scény a jama bola navyše vystlaná na čierno, nebolo tam žiadne svetlo. Mala som na sebe závažie, aby som išla rýchlo ku dnu. Odrazu som bola v hĺbke 8 metrov a zmocnila sa ma  panika: nič som nevidela, nepočula, pískalo mi v ušiach, navyše to závažie, predstava , že sa hore nedostanem... Bolo to  nakrúcanie, kde sme si asi všetci siahli na svoje limity.

Wilsonov  je zvláštny žáner: komédia, detektívka,  sci-fi ? Pripomína legendárne snímky Adéla ještě  nevečeřela  alebo Tajomný hrad v Karpatoch ?
Mňa to veľmi bavilo, hoci chápem, že to nie je film pre každého diváka. Ani ja som nemala s takýmto žánrom skúsenosť, ale tá rozprávkovo-hororová fantazmagória ma veľmi bavila. Pre otvoreného diváka by malo jasné, že ide o zábavu: nie je to film rasistický ani xenofóbny, je to len paródia na niečo, čo by mohlo byť.

Baarova5 resizeMáte čerstvý zážitok z nakrúcania filmu o Líde Baarovej. V Česku obsadenie ikony predvojnového českého filmu Slovenkou vyvolalo rozporuplné  reakcie...
Takisto bol škandál, prečo Slovenka hrala českú advokátku Burešovú. Vážim si dôveru, vždy sa usilujem zahrať postavu najlepšie ako viem. Myslím si, že aj v minulosti, keď slovenskí herci hrali v českých filmoch a naopak,  to splývanie českého a slovenského herectva nič zlé neprinieslo, skôr naopak. Napokon aj u nás, keď sa nakrúcal Jánošík – Pravdivá história a nášho národného hrdinu hral Vašek Jiráček, bolo z toho pekné povzdvižení. Režisérka Agnieszka Hollandová, ktorá nakrúca po celom svete s hercami rôznych národností, tvrdí, že je jedno odkiaľ herec pochádza, ak vie postave dať to, čo potrebuje. To neznamená, že by som sa teraz obhajovala. Uvidí sa, či som to s Lídou Baarovou ustála, ale zhadzovať niečo dopredu, sa mi zdá zbabelé a hlúpe...

Prečítali ste si okrem scenára aj pamäte Lídy Baarovej? Údajne to bola najkrajšia  žena svojej doby. Napríklad režisér Otakar Vávra, ktorý, vraj, bol do nej zamilovaný, povedal, že „jej krása zaslepila každého muža, ktorý sa s ňou stretol“. Bola to však aj kontroverzná postava a nenávidená legenda: bola milenkou ríšskeho ministra propagandy Goebelsa, po vojne ju obvinili z kolaborácie, zažila nenávistnú mediálnu kampaň a svoj trpký údel si niesla až do smrti. Vlastne bola dôkazom toho, aká krehká je hranica krásy a slávy ...
Baarova3 resizeNeviem si predstaviť herečku, ktorá by dokázala odmietnuť takú príležitosť: je to veľká výzva, aj veľká česť.  Samozrejme, počas príprav som sa usilovala prečítať všetko čo sa dalo. Najmä v Čechách je veľa autorov, ktorí sa veľmi detailne venovali jej životu a filmografii. Našla som aj zopár nemeckých kníh, pozrela som si skoro všetky jej filmy, ktoré sa dali vidieť. Ale napokon som všetko mohla použiť iba potiaľ, pokiaľ to dovolil scenár. Ten je zaujímavý, venuje sa najmä inkriminovanému obdobiu, keď Baarová odišla ako známa česká herečka robiť kariéru do Nemecka. Na jej život by však nestačil jeden film, ak by mal zaznamenať všetko čo prežila. Navyše to bolo doba veľkých zmien, prvo-republikoví herci zažili veľkú slávu a vzápätí mnohí aj krutý pád po vojne. Tá téma je veľmi vzrušujúca, nechcela som Lídu obhajovať, ospravedlňovať, ani súdiť. Chcela som ju uchopiť tak, aby o tom mohol rozhodnúť divák. To, samozrejme, nemyslím alibisticky. Je však o nej veľa informácií, ktoré sú nepravdivé alebo nekorektné. Pre mňa boli mnohé informácie nové, napríklad obdobie, keď bola na vrchole kariéry a začala si s ministrom propagandy: v tom čase sa herci, na takej úrovni ako ona, stretávali s vysokými politickými predstaviteľmi (pozn.red. napokon robia to aj dnes mnohí umelci). Nedá sa na to pozerať optikou dnešnej doby, ale vtedajšej: verejnosť vtedy nebola tak dobre informovaná ako dnes. Možno potom  mnohé veci ľahšie pochopíme. Navyše si myslím, že láska sa nedá súdiť: bola to žena veľmi sústredená na seba, na kariéru a zrejme politiku veľmi neriešila.

Vo filme hrajú českí herci-  úlohu Hitlera  si  zahral Pavel Kříž, rodičov Lídy Baarovej Simona Stašová  Baarova2 resizea Martin Huba, Baarovej milenca, slávneho nemeckého filmového milovníka 30.rokov  Gustava Frohlicha nemecký herec Gedeon Burkhard , známy najmä zo seriálu Komisár Rex, Goebelsa  rakúsky herec Karl Markovics, ktorý tiež hral v spomínanom seriáli inšpektora Stockingera. Ako ste si porozumeli s nemecky hovoriacimi hercami, vnímali vás ako slovenskú herečku?
Oni ani netušili, že som zo Slovenska, nerozlišovali medzi češtinou a slovenčinou, okrem toho som na pľaci hovorila česky. To by už Česku asi nikto neprežil, keby som hovorila po slovensky. Navyše to bude pravdepodobne prvý biografický film, v ktorom sa herečka vôbec nepodobá na originál /smiech/, napriek tomu, že maskéri robili čo mohli. Režisér Filip Renč pôvodne chcel, aby situácie, ktoré sa odohrávajú v Nemecku boli v nemčine a tie v Česku po česky. Nakoniec sa vo filme  hovorí česky. Z toho vznikli spočiatku bizarné situácie: oni hovorili nemecky, ja som odpovedala česky. Našťastie,  som im rozumela,  ale oni nerozumeli nič. Onedlho ma čakajú postsynchróny, takže uvidím, čo sa nám podarilo.

Povedal Filip Renč  prečo si vybral vás?
Ani som sa ho nechcela pýtať, aby si to náhodou nerozmyslel. Vážila som si, že mi dal dôveru...

Baarova resizeBaarová aj po vojne, keď emigrovala, hrala v rakúskych, talianskych a španielskych filmoch. Spomínam to preto, že vy ste v roku 2007 získali prestížne medzinárodne ocenenie: zaradili  vás do zoznamu Shooting Stars, medzi nádejné mladé európske talenty. Podarilo sa vám toto ocenenie nejako zúročiť,  dostali ste nejaké  filmové ponuky zo zahraničia?
To bola krásna skúsenosť. Samozrejme, nejaké ponuky prišli. Nebránim sa nakrúcaniu v zahraničí, ale ťažké je všetko zladiť. Som členka SND a nemôžem kedykoľvek  vycestovať za filmovaním. Navyše, keď raz niečo sľúbim, nemôžem to len tak zrušiť. Ale všetko je asi tak, ako má byť. Navyše robiť film v zahraničí ešte neznamená, že to bude úspech a posunie ma to ďalej. Myslím si, že som mala príležitosť učiť sa a pracovať na kvalitných veciach aj tu, doma.

Film bude mať v Česku premiéru v januári  2016. Lída Baarová však  rozhodne nie je vašou jedinou hereckou femme fatale: prvou bola Manon Lescaut, ktorú ste hrali ešte ako študentka VŠMU a získali ste za ňu divadelné ocenenie sezóny - DOSKU, aktuálne v Činohre SND hráte o.i. Madamme Bovary a v tejto sezóne vás čaká aj  postava Sisi, cisárovnej Alžbety Bavorskej.
Takéto ženy sú pre mňa herecky inšpiratívne. Celkom sa mi páči ako žena dokáže byť femme fatale, ale byť takou mi nestačí. Napokon ani taká nie som, ale práve preto som herečka, aby som si ju zahrala.

Keby ste si mali zo svojich divadelných a filmových postáv vybrať jednu, pri ktorej ste si možno povedali: toto je moja životná postava, našli by ste takú?
To je ťažké: každá postava bola pre mňa výzvou, ale určite som mala pocit výnimočnosti pri postavách, ktoré boli inšpirované skutočnými osobnosťami, ako doktorka Burešová alebo teraz Lída Baarová. Som šťastná, že som si mohla zahrať od romantických bytostí až po femme fatale. Je to také farebné, lebo nič nie je horšie pre herečku, ako hrať stále iba jeden typ.

Tana6 resizeMáte nejakú aktuálnu filmovú ponuku alebo sa v tejto sezóne sústredíte hlavne na divadlo?
V tejto sezóne budem hrať veľa v divadle: začíname skúšať hru Úpadok amerického impéria- Invázia barbarov, je to prvá divadelná adaptácia slávnych filmov Denysa Arcanda nominovaných a ocenených Oscarmi, potom by som mala hrať v  modernej tragédii Nevina súčasnej nemeckej dramatičky Dey Loher,  ďalej to bude Fanny v dramatizácii slávneho Bergmanovho filmu Fanny a Alexander a na koniec sezóny Sisi. Keďže akékoľvek filmovanie v Česku je náročné na čas, nedá sa skĺbiť s divadlom a lietať hore-dole. Minulú sezónu ma z divadla na filmovane uvoľnili, teraz musím zarezávať...

Väčšina  vašich kolegýň a kolegov hrá v niektorom z mnohých televíznych seriálov. Vy nie. Nemáte čas alebo chuť nakrúcať seriály?
Budete ma čoskoro vidieť... Oslovili ma do projektu, ktorý sa mi zdal byť veľmi zaujímavý. Predovšetkým, nejde o denný seriál. Obdivujem kolegov, ktorí to zvládajú, to nie je moja parketa. Projekt /TV JOJ/ má názov ZOO, čo napovedá, že sa tam pracuje veľa so zvieratami a to ma zaujalo. Tak som si povedala: ak je možnosť urobiť seriál inak, nebudem iba kritizovať, bolo by férové to skúsiť. Ale viac sa k tomu zatiaľ nechcem vyjadrovať....