ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

V hlave (Inside Out)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

inside-out-395846lNápad situovať celý príbeh do ľudskej mysle nie je až taký originálny, ako sa môže zdať. V literatúre (najmä vedeckofantastickej,  ale aj v kinematografii nájdeme viacero príkladov - a mnohé z nich veľmi úspešné. No situovať do mysle, do vedomia, do hlavy celý príbeh rodinného animovaného filmu je nesporne výzva. Tvorcovia snímky Inside Out (u nás uvádzaného pod názvom V hlave) z legendárnych štúdií Pixar na ňu pristúpili – a zvíťazili.

Odkedy Steve Jobs predal Pixar spoločnosti Walta Disneyho a pixarovskí tvorcovia začali pracovať aj na disneyovkách, vytráca sa rozdiel medzi novátorskými ambicióznymi pixarovskými filmami prelamujúcimi hranice a klasickými disneyovskými animákmi, šíriacimi tradičné rodinné hodnoty. Ba dokonca v roku 2012 disneyovka Ralph Rozbi-to bola silnejšia, hravejšia a nápaditejšia ako pixarovka Neskrotná a začiatkom tohto roka uvádzaná disneyovská Veľká Šestka tiež patrí k tomu najlepšiemu, čo v oblasti digitálnej animácie vzniklo.

Inside-Out-Japan-Pixar-Post-3Stalo sa chvályhodným zvykom, že jedny i druhé, celovečerné filmy od Pixaru aj od Walt Disney Animation Studios do kín vždy sprevádzajú krátke predfilmy. Pre mnoho súčasných divákov predstavujú jediné krátke filmy, ktoré v kine vidia. Spravidla sú prinajmenšom také silné ako hlavný program, ak nie lepšie. V hlave je iný prípad. Ambíciami – aj mierou ich naplnenia – sa vyrovná disneyovke Veľká šestka a uvádza ho azda vôbec najslabší a najgýčovitejší pixarovský krátky film Láva.

V podstate videoklip s brnkaním na ukulele a čudným "havajsky" znejúcim spevom je režijným debutom 51-ročného pixrovského animátora Jamesa Forda Murphyho. Sopečný ostrov Uku spieva pieseň o túžbe po láske. Žiaľ, druhý ostrov – Lele so ženskou tvárou – sa z oceánskych hlbín vynorí až vtedy, keď už staručký Uku vyhasína, ale napokon sa všetko skončí šťastne a obe sopky splynú v objatí ako jeden ostrov s dvomi vulkánmi. Vtip sa zakladá na hračke, vyplývajúcej z podobnosti a zameniteľnosti anglických slov „lava“ (láva) a „love“ (láska). Hoci slovenský prekladateľ si dal záležať a prišiel s objavným novotvarom „milávať“ v zmysle „milovať“, text nie je veľmi spevný a v podaní Juraja Benetina zo skupiny Korben Dallas znie táto havajská pieseň nanajvýš čudesne, neprirodzene (v origináli spieva svetová havajská hviezda Kuana Torres Kahele, pravidelne bodujúci vo svetových hitparádach).

Snapshot-2015-05-07-at-10 59 16-PM-183855433Výtvarné riešenie sa utápa v tichomorskom exotickom gýči, evokujúcom prvoplánové idylické ilustrácie z jehovistických propagačných tlačovín. Neprirodzený dojem umocňujú smrteľne vážne spievajúce vulkány s ľudskými črtami. Ani animácia neprichádza s ničím novým. A nie, žiadne skryté posolstvo, druhé, tretie a ďalšie plány, alebo aspoň detsky čistú radosť z tvorby tu nečakajte. Iba ak by šlo o to, že starí vyhasínajúci páni chytia druhú lávu, keď si nájdu mladé horúce výbušné milenky... Napokon – keďže ide o predfilm k snímke, v ktorej poldruha hodiny nehatene a bez výčitiek nazízame do hlavy dvanásťročnej dospievajúcej slečny – prečo nie?

Poďme však k jadru: V hlave. Zámer zobraziť v celovečernom rodinnom animovanom filme dianie v mysli dospievajúceho dievčaťa je šialený. Režiséri Pete Docter (režisér snímok Monsters, a.s.Hore) v spolupráci s 55-ročným Ronaldom Del Carmen (ďalší debutujúci dlhoročný animátor Pixaru) to však dokázali. Vytvorili snímku, ktorá funguje pre deti i dospelých, odborníkov z oblasti psychológie, psychoanalýzy, výtvarného umenia, kinematografie, Pixaru i pre úplných laikov. Po stránke citovej aj rozumovej, ako vizuálna atrakcia, dobrodružný príbeh, vtipná zábava, hravá metafora, rébus provokujúci k rôznym spôsobom riešenia i námet na premýšľanie.

Inside Out Japan Pixar Post 4Dvanásťročná Riley sa spolu s rodičmi presťahovala z Minnesoty, pokojného vidieka amerického Stredozápadu do rušného San Francisca. (Mimochodom, v San Franciscu sa odohráva i Veľká Šestka!) Hoci je rodená optimistka, všetko sa po príchode do nového domova začalo kaziť. Sťahovacie auto zablúdilo, takže rodina musí improvizovať a Riley nocuje v spacom vaku v nezariadenej izbe.  Otec, ktorý do San Francisca prišiel za prácou, hneď po príchode zapadol do nekonečného kolotoča povinností. Riley sa musí uchytiť v novom prostredí, novej škole, novom hokejovom družstve. Zaneprázdnení rodičia na ňu nemajú čas a aj keby ho mali, veľmi by jej nepomohli. Nevšimli si totiž, že prestala byť dieťaťom a dospieva, že ju začína ponižovať, ak k nej pristupujú ako k malej. Osamelá, znechutená, vystrašená, smutná a nahnevaná pubertiačka prišla o všetku radosť zo života, o priateľov, o istoty. Jej doteraz pevné oporné body sa otriasajú a rúcajú. Dokáže nájsť nové, rovnakostabilné?

Jej hlava je riadiace centrum, velín s ovládacím panelom, kde vládnu Radosť, Smútok, Nechuť, Strach a Hnev. Presnejšie: dosiaľ vládla najmä detinská, nákazlivo maniakálna Radosť, zvyšok tímu jej iba sekundoval. No Radosť a Smútok sa kamsi vytratili. Hnev, Nechuť a Strach sa síce zo všetkých síl snažia riadiť Rileyin život, ale veľmi sa im nedarí. Každý ich pokus sa zákonite končí tragédiou. Radosť a Smútok sa zatiaľ usilujú zachrániť spomienky a vnútorné istoty dievčaťa, ale zablúdia v labyrinte pamäte, spoznajú Rileyinho imaginárneho priateľa Bing Bonga, dostanú sa do podvedomia a takmer skončia v zabudnutí.

014Stvárnenie dievčenskej psychiky je úžasné po vizuálnej aj obsahovej stránke. Nevyhnutnej odbornej fundovanosti nechýba hravosť, vtip i dojímavosť. Hoci reklamný trailer naznačuje opak, takmer celý film sa odohráva výlučne v hlave Riley. Až pred koncom nazrieme aj do hláv iných ľudí (a zopár zvierat) – čo je asi najvtipnejšia, najveselšia časť celého filmu. Príznačné je, že Rileyin svet v hlave je pestrý, plný jasných farieb a prežiarený svetlom, kým realita je napospol sivá (nahnedlá), s tlmenými farbami a v šerosvite.

Konkretizácia abstraktného – zobrazenie vedomia, mysle, krátkodobej i dlhodobej pamäte, spomienok, tráum, túžob, snov, zabúdania, dejá vu, podvedomia – je obrazovo pôvabná a premyslená do najmenšieho detailu či súvislosti. Personifikácie emócií, porúch, správcov spomienok, strážcov podvedomia a ďalšieho osadenstva mysle svojím vzhľadom výdatne ťažia z predchádzajúcich filmov Pixaru i Walta Disneyho. Ich predobrazy nájdeme vo víle Cilling z Petra Pana, dráčikovi Mušu z Mulan, potkanovi Rémym z Ratatouille, maličkej Boo z Monsters, a. s. a ďalších. Veď majú svoje pevné miesto v pamäti miliónov detí – a nielen ich! Predstavujú teda svojráznu poctu a poklonu klasickým disneyovským i pixarovským hrdinom aj náznak toho, že spoločnosť Walta Disneyho s Pixarom výraznou mierou ovplyvňujú a spoluvytvárajú naše sny a vnútorné svety.

015Digitálna animácia dosiahla vo tomto filme nový stupeň dokonalosti nielen preto, že rôzne prostredia i rôzne postavy oživuje rozličným spôsobom. Novinkou je, že imituje reálne vlastnosti rôznych analógových filmových objektívov, napodobňuje roztrasenú rozostrenú ručnú kameru a rôznymi ďalšími spôsobmi zmazáva rozdiel medzi realitou a virtualitou, medzi digitálne animovaným a analógovým filmom.

Nechýbajú desiatky odkazov na ďalšie filmy Pixaru, atrakcie disneyovských zábavných parkov, výroky a skutky niekdajšieho majiteľa Pixaru Steva Jobsa ale aj na klasické diela a reálie. Mnohé vtipy a hry sú interné pixarovské, to však vôbec neprekáža. Nie všetky hry, odkazy, parafrázy a vtipy vedel alebo mohol slovenský preklad (inak už tradične veľmi dobrý) akceptovať a sprostredkovať, preto si fanúšik rád pozrie film v pôvodnom znení, len čo sa naskytne príležitosť. Aj dôležité nápisy, pomenovania a titulky v novinách, ktoré vo filme vidíme, sú tiež dôsledne preložené do slovenčiny. Digitálna animácia totiž umožnila Pixaru „ušiť“ špeciálne verzie snímky pre rôzne národy a kultúry. V niektorých krajinách emócie v hlave Rileyinho otca sledujú hokejový zápas, v iných futbalový. A v Japonsku zasa nechutná pizza nie je s brokolicou ale so zelenou paprikou...

016Vernosť vedeckým poznatkom o ľudskej psychike ani hravá výtvarná imaginácia nezatláčajú dramaturgiu na vedľajšiu koľaj. Príbeh (vlastne prinajmenšom tri paralelné príbehy) príjemne odsýpa, odysea Radosti a Smútku i Rileyino dospievanie dokonale fungujú. Rozprávanie má správny rytmus, pozornosť nepreťaží ale  ani neuspí. Manipulácia s citmi publika je subtílna a citlivá, divák je k smiechu, dojatiu či zamysleniu skôr jemne navádzaný ako dotláčaný.

Ešte hádam nikdy sme nemali taký úrodný rok na celovečerné animované filmy. Od januára sme sa už zabávali s animovanými Mimoňmi, Ovečkou Shaun, Veľkou ŠestkouMalým pánom, vílou Cililing a Zverom-nezverom, Asterixom a Obelixom, Piesňou mora, mimozemšťanmi z Konečne doma, SpongeBobom či argentínskymi futbalovými panáčikmi z Hurá na futbal a v neposlednom rade aj s Pištom Lakatošom a partičkou z LokalFilmisu. Do konca roku nás ešte čakajú premiéry animákov Uups! Archa je fuč..., Muno: Strážca mesiaca, Žmurko Bill, Hotel Transylvánia 2, Peanuts, Dobrý dinosaurus, Malý princ, pokračovanie ruskej snímky Snehová kráľovná 2 a ďalší ruský digitálne animovaný film Savva.

017Keď budú americkí filmoví akademici začiatkom budúceho roka rozhodovať o Oscarovi za najlepší dlhometrážny animovaný film roku 2015, budú mať sakramentsky ťažkú prácu. Jedno je však isté už dnes: bez ohľadu na to, či udelia V hlave sošku zlatého naháča s mečom alebo nie, Pixar vytvoril ďalší lákavý svet, zaujímavý, podmanivý a plný možností. Opustiť ho po jedinom filme, čo ako vynikajúcom, by bola večná škoda. Verme, že to Pixar nedopustí.

V hlave (USA 2015)
Inside Out
94 minút.
Scenár: Pete Docter, Ronaldo Del Carmen, Meg LeFauve, Josh Cooley, Amy Poehler, Bill Hader. Réžia: Pete Docter, Ronaldo Del Carmen. Výtvarník: Bert Berry. Strih: Kevin Nolting. Hudba: Michael Giacchino. V slovenskom znení účinkujú: Monika Hilmerová, Roman Pomajbo, Helena Geregová, Kristína Turjanová, Barbora Tallová, Peter Kollárik, Martin Hronský, Andrea Somorovská, Marián Labuda a ďalší.
Slovenská premiéra 13. augusta 2015
Foto: Saturn Entertainment
Share/Save/Bookmark