Cyklus Benátky v Lumièri predstaví víťazné filmy

Lumierelogo resizeBratislavské Kino Lumière sa v pondelok 21. septembra prenesie na sedem dní na prestížny filmový festival MFF Benátky. Jeho dramaturgovia pre divákov pripravili cyklus Benátky v Lumièri, vďaka ktorému budú mať jedinečnú šancu vidieť všetky víťazné filmy benátskeho festivalu za posledných päť rokov. Držitelia Veľkej ceny Zlatého leva budú uvedení na dvoch projekciách.

Cyklus Benátky v Lumièri uvádza kino pri príležitosti nedávno skončeného 72. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Benátky. „Po priaznivej odozve cyklu Cannes v Lumièri, v ktorom sme na jar premietli snímky ocenené na cannskom festivale v posledných ôsmich rokoch, sme sa rozhodli v našom kine divákom ponúknuť podobne zameraný cyklus k ďalšiemu prestížnemu filmovému festivalu,“ hovorí Miro Ulman, člen programovej rady Kina Lumière. K divákom sa tak dostanú piati držitelia Veľkej ceny Zlatého leva z rokov 2010 – 2014.

holub resizeMinuloročný víťaz benátskeho festivalu Holub sedel na konári a premýšľal o živote (2014) v réžii Roya Anderssona, významného švédskeho tvorcu autorských filmov, je záverečným filmom jeho trilógie o ľudskom bytí. Andersson sa v ňom snaží poukázať na protikladnosť a dynamickú povahu existencie s dôrazom na myšlienku, že ľudský druh smeruje k apokalypse, no výsledok má vo vlastných rukách. Vo filme režisér tematizuje krásu životných momentov, pričom aj bolestné situácie dokáže zobraziť s nadhľadom. Počas „benátskeho“ týždňa sa premietne aj vôbec prvý dokumentárny film, ktorý získal Zlatého leva v hlavnej súťaži na MFF v Benátkach, Sacro GRA (2013). Taliansky režisér Gianfranco Rosi v ňom zobrazuje Rím prostredníctvom diaľnice a na plátno prináša autentické príbehy obyčajných ľudí, ktorí žijú na okraji najväčšej dopravnej tepny Talianska.

pieta resizeOsemnásty celovečerný film kórejského režiséra Kim Ki-duka Pieta (2012) sa stal držiteľom Zlatého leva pred tromi rokmi. Režisérovi sa v ňom opäť podarilo preniesť na plátno neľútostne úprimný a uhrančivo poetický pohľad na podstatu ľudských vzťahov, tentoraz na príbehu chladnokrvného úžerníka a ženy, ktorá sa vydáva za jeho matku. V kolekcii filmov z MFF Benátky zaujme tiež voľná adaptácia románu J. W. Goetheho Faust (2011) v režijnom podaní Alexandra Sokurova, ktorý známy mýtus o zapredaní duše diablovi radikálne reinterpretuje. Naliehavo poukazuje na ľudské slabosti a chyby a aj vďaka nevšedným hereckým výkonom Johannesa Zeilera, Hanny Schygully a Antona Adasinjského znovuobjavuje Fausta ako hlboký ľudský príbeh. Najstarším titulom v programovom bloku je víťaz MFF Benátky z roku 2010, snímka Odnikiaľ nikam (2009) talentovanej americkej režisérky Sofie Coppoly. Na vzťahu hollywoodskeho herca a jeho jedenásťročnej dcéry poukazuje na prázdnotu života a prehodnocovanie vlastnej životnej cesty.