Labyrint: Zhorenisko (Maze Runner: Scorch Trials)

Labyrint11 resizeUplynul len rok a takmer na deň presne sa k nám dostáva pokračovanie hitu pre mladistvých nazvané Labyrint: Zhorenisko. Prvý diel zvaný Útek bol jedným z mnohých pokusov o adaptáciu úspešných young adult románov. Nie všetky sa vydarili, ale prvý diel Labyrintu, pripomínajúci mix Pána Múch a seriálových Nezvestných, bol minimálne po niektorých stránkach príjemným zjavením. A čo je podstatné, zarobil na seba, takže sequel bol logickým vyústením.

Aj tentoraz dostal dôveru mladý režisér Wes Ball. Ten si pred rokom odbil celovečerný debut a dovtedy bol známy skôr krátkometrážnou tvorbou. Zo skromného rozpočtu dokázal už vtedy vyťažiť maximum a tentoraz dostal k Labyrint3 resizedispozícii takmer dvojnásobok. Akokoľvek však zvládal budovanie atmosféry, jeho prácu brzdili mantinely knižnej predlohy. Niekedy sa spisovateľom podarí vytvoriť relatívne funkčný a pôsobivý svet (Hry o život), inokedy veľmi nie (Divergencia). Labyrint je tak na polceste. Spočiatku sa snažil stavať na mysterióznych prvkoch, ale čím viac sa viac odvíjala zápletka, tým väčšie nezrovnalosti začali plávať na povrch. Ani záverečná pointa jasne lákajúca na pokračovanie príliš dojmu nepomohla. Fikčný svet Jamesa Dashnera ani po Zhorenisku nepôsobí vyložene premysleným dojmom a určite to nebude len zmenami oproti predlohe. Ale pokúsme sa od toho odhliadnuť – v tom prípade je výsledok vlastne pomerne fajn.

Labyrint8 resizeDej začína krátkym flashbackom a priamo nadväzuje na záverečnú scénu Úteku. To zvádza k očakávaniu istých odpovedí. Pokiaľ však na ne chcete čakať, tak v kine budete sedieť ešte dlho po skončení záverečných titulkov. Hlavné tajomstvo bolo síce odhalené, ale zmysel samotného bludiska s meniacou sa štruktúrou, bohužiaľ, nie. Stále tu máme skupinku hlavných postáv vedených charizmatickým Thomasom (Dylan O´Brian) a už aj o niečo hmatateľnejšieho protivníka v podobe organizácie SKAZA. Tá sa v predchádzajúcom dianí dočkala skôr menších zmienok, teraz Labyrint5 resizeju tu máme v plnej kráse a prezentuje ju úlisný doktor Jansen (Aiden Gillen z Hry o Tróny). Hrdinovia sú síce v úvode zdanlivo v bezpečí, ale ilúzia netrvá dlho. Začína sa ďalší útek, ale tentoraz pôjde o život v úplne novom prostredí.

Zradný labyrint je preč, miesto neho je tu vyprahnutá púšť plná zombie, v tomto prípade pomenovaných ako pomätenci. Preč je ,samozrejme, doba pomaly sa posúvajúcich mŕtvol z Romerových hororov, títo sú oveľa rýchlejší a nebezpečnejší. Aby toho nebolo málo, skazu môžu priniesť aj prírodné živly. A Labyrint9 resizenakoniec je tu samotná SKAZA, ktorá číha všade... Radikálna zmena so sebou priniesla radikálnu zmenu atmosféry. Na škodu to určite nie je. Akcie je o niečo viac a občas je ešte o niečo hororovejšia ako minule, čo len podtrhuje výborná scéna začínajúca v tuneloch. Tá by obstála aj vo Walking Dead, a to pritom sa stále bavíme o filme prístupnom aj pre mladšieho diváka.

Z hľadiska deja je to slabšie. Všetko podstatné sa totiž deje na začiatku a potom asi už len na konci. Medzitým sa síce na Labyrint7 resizescéne zjaví zopár nových postáv zahraných schopnými hercami (Giancarlo Esposito, Alan Tudyk, Lili Taylor), pomerne originálna je aj jemne psychedelická scéna na diskotéke (áno, postavy sa v jednom momente dostanú na diskotéku), ale viac ako súčasný podtitul by filmu pasoval ten predošlý, čiže útek. A hlavne by divák nemal priveľa premýšľať, pretože pre scenáristické barličky a náhody netreba chodiť ďaleko.

Vyložene inteligentná  zábava sa  teda nekoná, ale relatívne svižná postapokalyptická jednohubka? V zásade asi áno. Labyrint6 resizeUvidíme, s čím príde trojka. Wes Ball sa svojho času vyjadril, že ak sa vráti k réžii, jeho film nebude rozdelený na dve časti, ako to v poslednej dobe býva zvykom. Zatiaľ to tak vyzerá, čo rozhodne kvitujem, ale čo ak... Zhorenisko nám totiž názorne ukazuje, že veľké korporácie sa v snahe dosiahnuť úspech neštítia ničoho, a to bez ohľadu na ich úmysly. Tak dúfajme, že sa nakoniec nedočkáme priamej paralely a úplné finále pod Ballovým vedením príde približne o rok a pol, tak ako je to v pláne.

Labyrint10 resizeLabyrint: Zhorenisko (Maze Runner: Scorch Trials) ,USA,  2015
Dĺžka: 129 minút
Réžia: Wess Ball
Scenár: T. S. Nowlin
Kamera: Gyula Pados
Strih: Dan Zimmerman
Hudba: John Paesano
Hrajú: Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Nathalie Emmanuel, Aidan Gillen, Katherine McNamara, Patricia Clarkson, Giancarlo Esposito, Ki Hong Lee, Barry Pepper, Lili Taylor a ďalší.

Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR: 17. septembra 2015