Televízny cyklus Zlatá šedesátá

Obchodnakorze resizeV piatok 11. septembra spustí Česká televízia na svojich obrazovkách druhé pokračovanie televízneho cyklu o československom filmovom zázraku Zlatá šedesátá. Druhá séria obsahuje portréty nežijúcich tvorcov a každý piatok sa s jedným z nich odvysiela aj sprievodný celovečerný film. Seriál začne dokumentom o režisérskej dvojici Ján Kadár a Elmar Klos a súčasťou filmového večera bude aj ich spoločný oscarový film Obchod na korze (1965).

Prvá séria dokumentov Zlatá šedesátá bola zameraná na ešte žijúcich a stále aktívnych filmárov 60. rokov 20. storočia. Portréty druhej série sú o nežijúcich filmároch, ktorí tvorili jadro novej vlny alebo ich tvorba v širšom kontexte súvisela s kinematografiou 60. rokov. „Autorov zaujímalo predovšetkým to, ako sa ľudská intimita otláča v tvorbe, ako sa tvorca vyrovnáva s tlakmi doby, aké sú zdroje jeho imaginácie, aké občianske a umelecké názory a nároky i estetické koncepcie stoja v pozadí jeho tvorby a v jeho  verejnom účinkovaní vôbec,“ hovorí Jan Lukeš, autor námetu a scenárista celého projektu.

Druhú sériu otvorí portrét režisérskej dvojice Ján Kadár a Elmar Klos. Okrem Kadára cyklus prinesie aj portréty ďalších slovenských tvorcov. Sú medzi nimi Peter Solan, Štefan Uher a Elo Havetta, ďalej českí filmári Karel Kachyňa, František Vláčil, Pavel Juráček, Antonín Máša, Ester Krumbachová, Jaroslav Papoušek, Evald Schorm, Jaromil Jireš a Jiří Krejčík. Spolu trinásť dokumentov obsahuje svedectvo filmárov, ich spolupracovníkov, rodinných príslušníkov i priateľov, portréty sú obohatené aj o hodnotenie filmových historikov a ich súčasťou sú aj archívne dokumentárne materiály. Režisérom cyklu je Martin Šulík, na réžii vybraných portrétov v druhej sérii sa podieľali aj Zdeněk Suchý, Petra Všelichová a Tomáš Klein, kameramanom je slovenský tvorca žijúci v Čechách Martin Štrba. Prvá séria cyklu predstavila zo žijúcich slovenských tvorcov Eduarda Grečnera, Dušana Hanáka, Juraja Jakubiska, Igora Luthera, Alberta Marenčina a Juraja Herza. Zo slovenských tvorcov sa práve profil režiséra Juraja Herza stal najsledovanejším v Českej televízii v čase vysielania prvej série v roku 2009.

Rozsiahly projekt o jednom z historicky najvýznamnejších období v dejinách československej kinematografie tvoria dve série portrétov Zlatá šedesátá I, II, celovečerný dvojdielny film 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna a seriál Československý filmový zázrak. Jeho zámerom je vyplniť prerušenú a na dlhé roky stratenú pamäť, spracovať materiál o období 60. rokov a formou orálnej histórie prispieť k historiografickému i tvorivému dialógu. „Kinematografiu 60. rokov som mal vždy veľmi rád,“ povedal o projekte režisér Martin Šulík „Pre mňa to bolo vrcholné obdobie v dejinách kinematografie. Nielen preto, že sa definoval film ako umenie, ale témy, o ktorých jej tvorcovia rozprávali, zachytávali ľudskú existenciu v nezvyčajnej hĺbke. Navyše to bolo obdobie, keď československá kinematografia cez svoje filmárske špičky ovplyvnila svetovú kinematografiu.“