Septembrové číslo časopisu Film.sk

filmsk resizeSeptember otvára sezónu nových slovenských filmov. V prvý školský mesiac sa k divákom dostanú v zahraničí oceňovaný celovečerný hraný debut Ivana Ostrochovského Koza a film  Očami fotografky, ktorý nakrútil o svojej matke režisér Matej Mináč. Časopis sa v rozhovore rozpráva priamo so Zuzanou Mináčovou a prináša tiež spomienky slovenských kultúrnych osobností na nedávno zosnulého herca Ladislava Chudíka.

Fotografka Zuzana Mináčová dlhé roky pracovala v Slovenskom filme. Je autorkou mnohých fotografických cyklov a jej fotografie každoročne dokresľujú kolorit MFF v Karlových  Varoch. V rozhovore hovorí o svojom pohnutom osude i o súvislostiach, vďaka ktorým sa dostala k fotografickej práci. O svoje spomienky sa delí aj s divákmi vo filme Očami fotografky, ktorý o nej nakrútil jej mladší syn, režisér Matej Mináč. Do slovenských kín sa dostane v septembri po slávnostnej premiére na MFF Cinematik v Piešťanoch. Tento mesiac Film.sk okrem Mináčovho filmu predstavuje v rubrike Novinky aj celovečerný hraný debut Ivana Ostrochovského Koza o kedysi olympijskom a dnes zabudnutom boxerovi. Do domácej distribúcie sa dostane v putovnej prehliadke Projekt 100 potom, ako od svojej premiéry na MFF Berlinale získal viacero ocenení na medzinárodných filmových festivaloch. Medzi novinkami je aj koprodukčný animovaný film Malá z rybárne českého režiséra Jana Baleja, pre ktorého sa stala inšpiráciou rozprávka Malá morská víla od Hansa Christiana Andersena. V reportáži približuje nakrúcanie pripravovaného filmu Piata loď, ktorý realizuje podľa predlohy Moniky Kompaníkovej Iveta Grófová.

Téma Film.sk ukazuje vďaka prehľadnej štatistike vývoj domáceho diváckeho záujmu o slovenské filmy v kinách aj v televízii. V rokoch 2010 až 2014 vzniklo 61 dlhometrážnych slovenských filmov, ktoré sa premietali v kinách a viac ako polovicu z nich uviedli aj televízie. V kinách si najviac divákov pozrelo druhý celovečerný hraný film mladého režiséra Jakuba Kronera Lóve (2011), v televízii mala najvyššiu sledovanosť rozprávka Mariany Čengel Solčanskej Láska na vlásku (2014). Recenzie Film.sk tentoraz upriamujú pozornosť na dva filmy. Slovenským zástupcom v rubrike je dokument Rytmus – Sídliskový sen v réžii Mira Drobného, ktorý ukazuje speváka Patrika Vrbovského ako obyčajného chalana s veľkým snom. Podľa recenzentky Kristíny Aschenbrennerovej sa však končí skôr, ako dostane šancu odhaliť viac, a výsledkom je romantizovaný obraz umelca. Film.sk slovami filmového publicistu Pavla Branka reflektuje aj fínsko-švédsky film Levie srdce režiséra Domeho Karukoskiho o hajlujúcom skínovi, ktorý sa zaľúbi do rozvedenej severskej plavovlásky s africkým čiernym synom. Film je nadľahčeným obrazom stretu kultúr a podáva správu o mentálnom stave našej spoločnosti. Rubrika Ohlasy spätne približuje 50. MFF Karlove Vary a 41. Letnú filmovú školu v Uherskom Hradišti, z pripravovaných podujatí pozýva rubrika Kalendárium na jubilejný 10. MFF Cinematik v Piešťanoch.

V spomienkach sa časopis vracia k niekoľkým výrazným hereckým osobnostiam, ktoré nás opustili v nedávnom čase. Rozsiahly priestor venuje hercovi Ladislavovi Chudíkovi. Jeho filmové úlohy v česko-slovenskej kinematografii približuje filmová teoretička Petra Hanáková, na jeho osobnosť spomínajú viacerí kolegovia aj zasvätení pozorovatelia jeho hereckého umenia. V rubrike In memoriam si mesačník pripomína aj život a dielo Ivana Palúcha, Magdy Pavelekovej a Sylvie Turbovej. Po niekoľkých rokoch časopis oprášil i kedysi obľúbenú rubriku Ako ďalej, absolvent?, v ktorej chce predstavovať začínajúcich filmárov a ich ambície do budúceho profesionálneho života. Prvým adeptom rubriky sa v septembrovom čísle Film.sk stal absolvent réžie Csaba Molnár. Už osvedčená rubrika Ako vzniká film o rôznych fázach tvorby a výroby filmu až po jeho uvedenie sa tentoraz zaoberá réžiou.