ISSN 1339-4762

LokalFilmis

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

lokalfilmis screenshot4Hoci recenzenti vyčítali snímkam Bratislavafilm (2009) a Lóve (2011) nedostatky v scenári, dramaturgii i réžii, jedno im uprieť nemohli: s mladým slovenským filmárom z legendárnej hereckej rodiny Jakubom Kronerom do kín vstúpil živý, šťavnatý, vulgárny jazyk plný jadrných slov, ktoré pre vysokú frekvenciu strácajú urážlivý tón a stávajú sa bežným výrazivom, ba môžu mať i kladný náboj. Kronerovi hrdinovia sa z kontextu slovenskej kinematografie vynímajú paradoxne práve tým, akí sú uveriteľní, suroví, nevyumelkovaní, necenzurovaní, autentickí nielen v reči, ale i výzorom a činmi. V tom istom roku, keď do kín dorazila melodráma Lóve, objavil sa aj Kronerov animovaný seriál Lokal TV.

lokalfilmis-01Do vysielania slovenských mainstreamových televízií sa hodil asi tak, ako Kronerovi hrdinovia do SSK (slovutnej slovenskej kinematografie), a tak sa čoskoro musel uchýliť tam, kam patrí: na internet. To však nijako neprekážalo. Naopak: Pišta Lakatoš, Rytmaus, Oblina, Menežeris, Moloch a ďalší sa vďaka zdieľaniu na sociálnych sieťach rýchlo stali svojráznym fenoménom. Mnohé hlášky, ale aj spôsob vyjadrovania jednotlivých postáv, časom zľudoveli, vrátili sa tam, odkiaľ prišli: do bežného života. Koľko autorov má také šťastie?

lokalfilmis-07Kdesi ďaleko v pozadí, samozrejme, cítiť úkazy South Park či Happy Tree Friends a do značnej miery i Borata, ale nie ako napodobňovaný vzor. Lokal TV hlása podobný absolútny humor bez kompromisov, no na slovenský spôsob. Neuznáva žiadne hranice, nerobí si ťažkú hlavu z korektnosti, slušnosti či vkusu. Naopak – s chuťou sa im vysmieva, rovnako ako slovenskej politike, slovenskému šoubiznisu, slovenským podnikateľom, slovenskému školstvu, Rusku, Spojeným štátom, eurobyrokratom… a v neposlednom rade i slovenským Rómom. Aj v ich prípade je humor politicky nekorektný, pozoruhodne však nie rasistický. Lokal TV aj LokalFilmis si s nemenším nasadením totiž robí prču i sám zo seba - a je mu jedno, či písmeno R čítate ako I.

lokalfilmis-06Jakub Kroner sa obklopil spolutvorcami, ktorí do seriálu aj do filmu vnášajú hravosť, rôznorodosť a pestrosť. Nielen tém, postáv a príbehov, ale aj štýlov, poetík. Vtip osciluje od osvedčených telesných zvukov a tekutín cez trapasy, nevkus, satiru, cynizmus, anarchiu, nezmysel - všetko bláznivo zveličované ad absurdum, až za samotné hranice dada. Výtvarný rukopis je na tom podobne. Vychádza z primitívnej počítačovej grafiky a karikatúry, obohatenej o prvky mestského folklóru  (pouličné nápisy, graffiti, tagy) a krikľavé farby, dotvorené digitálnymi efektmi, štruktúrami a tieňovaním. Pohyb je zámerne obmedzený a zjednodušený na základné minimum. V jednotlivých skečoch (lebo na nich celý fenomén stojí) sa vďaka tomu často stretá nečakané, prekvapivé, šokujúce. Ťažko povedať, či sa divák častejšie smeje, alebo neveriacky krúti hlavou, v každom prípade však buď odíde a viac sa nevráti, alebo sa kráľovsky zabáva.

lokalfilmis screenshot3-jpgCelovečerný LokalFilmis sa musel vysporiadať s rovnakým problémom, ako všetky dlhometrážne filmy podľa seriálov: s príbehom a jeho zmysluplným, pútavým, zábavným vyrozprávaním na ploche 80 minút, s veľkým plátnom a mohutným zvukom. Seriálová epizóda môže byť sledom scénok, výstupov, gagov i poetických nonsensov. V prípade Lokal TV dokonca skôr než o rozprávanie príbehu ide o show, v ktorej jednotlivé „hviezdy“ majú svoje pravidelné výstupy. Znesie to publikum aj na mnohonásobne väčšom priestore? (No LokalFilmis musí navyše riešiť aj to, ako sa môže uplatniť underground v mainstreame bez toho, aby prestal byť undergroundom a nestal sa normou. Lenže s týmto sa tvorcovia celkom presvedčivo vyrovnali už v prípade reklamných spotov, ktoré majú vo filme odozvu v podobe product placementu - rovnako bláznivého, ako všetko ostatné.)

lokalfilmis maxresdefaultTento filmársky gordický uzol Kroner nerozpletal ani nerozťal, ale jednoducho ignoroval: príbeh o Slovensku, ktoré sa vďaka pitnej vode stalo veľmocou, takže aj chatrče v rómskych osadách sú zo zlata a v prezidentskom paláci (či vlastne prezidentskej chatrči) úraduje Pišta Lakatoš, je iba letmo načrtnutý, uberá sa akoby odnikiaľ nikam a bez silnej pointy. Podstatnejšie sú figúrky a ich skeče. Na prvé pozretie, bez možnosti spomaliť, zastaviť či vrátiť obraz späť, len sotvakto dokáže rozoznať, zaznamenať a vychutnať si všetko čo sa z plátna valí hovoreným aj písaným slovom i obrazom. Občas to vyzerá tak, že vtipu je možno menej ako vulgarizmov, ale nemalá časť divákov beztak neodlišuje jedno od druhého. A LokalFilmis vznikol pre fanúšikov Lokal TV. Nezdržiava sa oboznamovaním, vysvetľovaním. Nestojí o nezasväteného diváka – a ak taký náhodou zablúdi do sály, vyprevadí ho bohatierskym kopancom do zadku. Suverénne totiž vie, že svoje publikum nemusí hľadať ani oň bojovať. Dobre pozná vyznávačov svojho kultu a presne vie, ako im ulahodiť. Od prvých sekúnd až po koniec záverečných titulkov.

Po Zbojníkovi Jurkovi (1976) a Krvavej panej (1980) tu teda máme tretí slovenský celovečerný animovaný film. Bude zaujímavé a určite aj veľmi zábavné sledovať, ako sa s ním slovutná slovenská kinematografia vyrovná.

lokalfilmis-posterNie že by na tom záležalo...

LokalFilmis (Slovenská republika 2015)
Dĺžka: 80 minút