Na Fest Anča príde dvojnásobný nominant na Oscara Tomm Moore

Fest Anca resizePo významnom estónskom animátorovi Priitovi Pärnovi tak ide už o druhého tvorcu svetového mena, ktorý osobne navštívi tento ročník medzinárodného festivalu animovaných filmov Fest Anča. Ten sa bude konať v dňoch 24.28.júna 2015 v Žiline.

Írsky animátor, výtvarník a režisér Tomm Moore má iba tridsaťosem rokov, no na konte už dve nominácie na Oscara za najlepší animovaný dlhometrážny film. Jeho najnovšie dielo, očarujúca rozprávka Pieseň mora, sa stalo celosvetovým diváckym hitom a veľký ohlas zaznamenalo aj v slovenských kinách. Film, ktorý diváci uvidia spája írske folklórne legendy s nádhernou výtvarnou stránkou, magickou hudbou a poetickým rozprávačstvom, vďaka čomu zaň Moore Piesen mora 01 resizeokrem nominácie na najvyššiu filmovú cenu získal aj univerzálne uznanie kritiky. Carlos Aguilar v recenzii pre Indiewire napísal: „Pri sledovaní Piesne mora môžeme s istotou vyhlásiť, že ide o jeden z najkrajších animovaných filmov, aké kedy vznikli. Očarujúci a nesmierne inšpiratívny klenot...“ Samotný Tomm Moore je známy využívaním špecifickej kreslenej animácie, ktorú uplatnil už pri svojom predchádzajúcom filme Brendan a tajomstvo Kellsu. Ten v slovenskej distribúcii doteraz uvedený nebol, no návštevníci Fest Anče ho budú mať možnosť vzhliadnuť. O svojom prístupe k tvorbe Moore v rozhovore pre Los Angeles Times hovorí: „Chcel som byť autorom kreslených animovaných filmov alebo komiksov, no keď vyšlo Toy Story, povedal som si: "OK, toto všetko mení." Myslím si, že odkedy do hry vstúpila počítačová animácia, klasickú dvojrozmernú bolo treba nanovo predefinovať, podobne, ako sa predefinovala maľba, keď vznikla fotografia. Dvojrozmerná animácia musela začať využívať postupy kresby, musela sa stať oveľa expresívnejšou.“

Brendan a tajomstvo Kellsu 01 resizeSpoločne s Paulom Youngom založil Moore štúdio Cartoon Saloon, v ktorom okrem produkcie vlastných filmov zabezpečuje aj výrobu televíznych seriálov, ilustrácie a dizajnu. Cartoon Saloon sa v priebehu niekoľkých rokov od svojho založenia zaradil medzi najúspešnejšie a najoceňovanejšie animačné štúdiá v Írsku. Na Fest Anči zaujme Tomm Moore aj pozíciu člena poroty, ktorá udelí ocenenia Anča Award a Anča Student Award. Okrem toho pripraví špeciálny masterclass a účastníkom tak ponúkne jedinečný náhľad do procesu tvorby svojich filmov - od námetu až po uvedenie do kín.

Návštevníci Fest Anče sa tento rok môžu tešiť aj na množstvo ďalších filmov, workshopov, sprievodných podujatí a zaujímavých hostí zo sveta animovaného filmu. Špecifikom 8. ročníka bude focus na estónsku animáciu. Na festivale sa tak okrem Priita Pärna a jeho manželky Olgy Pärn predstaví aj tvorba ďalších autorov a štúdií z tejto pobaltskej krajiny.