ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Dva dni, jedna noc (Deux jours, une nuit)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Dni7 resizeBratia Jean-Pierre a Luc Dardennovci, belgickí scenáristi a režiséri, prichádzajú pravidelne každé tri roky s novým filmom, ktorý spravidla predstavujú na festivale v Cannes, kde už dvakrát získali najvyššiu trofej – Zlatú palmu. Vlani síce obišli so svojím ôsmym filmom, sociálno-psychologickou drámou Dva dni, jedna noc naprázdno, ale dielo na aktuálnu tému zaujalo iné svetové fóra a predovšetkým publikum.

Plná sála pozorných divákov na premiérovom premietaní počas Týždňa francúzskeho filmu Crème de la crème, ktorú už po druhý raz pripravila distribučná spoločnosť Film Europe, svedčí o tom, že to platí aj na Slovensku.  Dardennovci Dni2 resizevyrastali v priemyselnom mestečku Seraing vo Valónsku, po francúzsky hovoriacej časti Belgicka, a tu nakrúcali – vraj chronologicky – aj svoj najnovší film. Jeho hlavnou hrdinkou je mladá žena Sandra, ktorá sa po chorobe vracia do práce v malej fabrike na výrobu solárnych panelov. Majiteľ, ktorý čelí kríze a lacnej konkurencii z Číny, neverí v jej plný výkon, navyše počas jej neprítomnosti zistil, že to ide aj bez jej pracovného vkladu, a tak postaví zamestnancov pred voľbu: buď Sandra, alebo prémie, lebo oboje si vraj nemôže dovoliť. Prvé hlasovanie dopadne jednoznačne v jej neprospech, ale mladá žena, povzbudzovaná priateľkou, dostane ešte jednu šancu. Musí presvedčiť nadpolovičnú väčšin šestnástich kolegov, aby hlasovali za jej zotrvanie v práci  a vzdali sa tak tisícky eur. Má na to víkend – dva dni a jednu noc.

Dni5 resizeRealistický minimalistický film má jednoduchú štruktúru. Sandra, ktorá sa ešte celkom nezotavila z predchádzajúcich depresií, ktorých príčinu nepoznáme, a pilulky hltá ako cukríky, postupne obchádza jednotlivých kolegov a prosí ich, aby zmenili svoje pôvodné rozhodnutie a dali jej šancu pokračovať v práci. Hoci manžel je zamestnaný ako kuchár v reštaurácii, rodina s dvoma deťmi potrebuje aj jej plat, aby si udržala ešte nesplatený dom na predmestí. Peniaze však potrebuje aj väčšina jej kolegov, čo je najčastejšia odpoveď na jej prosbu. Vyrušovať ľudí počas víkendového oddychu s nezvyčajnou žiadosťou nie je pre Sandru jednoduché. Bojuje predovšetkým so svojím strachom a Dni10 resizedepresiou, pričom vďaka hereckému výkonu Marion Cotillardovej sa jej pocity prenášajú na diváka, ktorý dostáva jedinečnú možnosť stotožniť sa s hrdinkou, prežívať s ňou nervozitu, obavy, trápnosť, očakávanie, sklamanie i radosť. Tie posledné pocity podľa reakcie oslovených kolegov, ktorú sledujeme v dlhých, strihom neprerušovaných záberoch a ktorá prezrádza nielen ich sociálnu situáciu, ale aj morálny postoj k sofistikovanej ponuke zamestnávateľa. „Solidarita bola a zostáva etickou kategóriou, je to morálna voľba a osobná voľba každého z nás,“ povedal na canneskom festivale Jean-Pierre Dardenne. Každý z oslovených sa musí sám vyrovnať s touto dilemou. Niekomu to ide rýchlo a bezbolestne, iný kľučkuje v snahe aj Dni4 resizezískať peniaze, aj sa nerozhnevať s kolegyňou. Jeden sa hanbí za pôvodné hlasovanie, iný jednoznačne preferuje potrebné eurá, priateľka sa jednoducho zatají, ale nájde sa aj žena, ktorej Sandrina úporná snaha zmení život. Mení sa však predovšetkým hlavná hrdinka. Hoci to pre ňu nie je jednoduché a po každom odmietnutí má chuť rezignovať, znova a znova sa vydáva na cestu, aby pokračovala vo svojom, možno márnom boji. Pondelkové hlasovanie bude totiž tajné a nikto nevie, či sa v osudí naozaj objavia prisľúbené hlasy v jej prospech. I keď zdanlivo ide o opakovanie tej istej situácie, film nielenže nenudí, ale napätie v ňom narastá, až vedie k Sandrinmu zúfalému činu, našťastie, bez vážnejších následkov. V tejto sekvencii film mierne stráca svoj dovtedajší prísne realistický charakter a v bleskovej premene hrdinky prezrádza  trochu prehnane optimistickú konštrukciu.

Dni6 resizePostavu Sandry stvárnila, ako sme už spomenuli, francúzska herečka Marion Cotillard (1978, Paríž), ktorá sa vyšvihla medzi hviezdy v roku 2007 ako šansónová ikona Edith Piaf. Sandra z filmu bratov Dardennovcov je hrdinka úplne iného rangu a na jej realistické zobrazenie potrebovala herečka absolútnu, najmä vnútornú premenu z mondénnej hviezdy na obyčajnú ženu. Režiséri prezradili, že sa usilovali dať jej „nové telo“. Štíhla dievčenská postava s úzkymi plecami rezignovane zvesenými dopredu, trochu mastné vlasy zviazané do malého chvostíka, nenalíčená tvár, v ktorej dominujú veľké unavené oči, jednoduché univerzálne oblečenie – tielko s džínsami a topánky na nízkom podpätku, taká je krehká Sandra, stelesnenie mnohých mladých žien, ktorých život, často ovládaný nedostatkom peňazí, kmitá medzi zamestnaním, starostlivosťou Dni8 resizeo deti a domácnosťou. Marion Cotillard nehrá Sandru, ona ňou je. Minimalistickými prostriedkami vyjadruje jej psychický stav, determinovaný ešte neprekonanými depresiami, ako aj každú reakciu na opakujúce sa, a predsa vždy niečím nové situácie. Kamera (Alain Marcoen), najmä ručná, doslova nalepená na herečke, všetko zaznamenáva s priam dokumentárnou presnosťou. Film Dva dni, jedna noc je predovšetkým drámou hlavnej hrdinky, ktorá zvíťazí nad vlastnými démonmi a z neistej, roztrasenej bytosti sa mení na sebavedomú bojovníčku. Keď je v závere filmu postavená pred identickú situáciu, v akej boli na začiatku jej kolegovia, jednoznačne preváži jej jasný etický postoj.   

Sandra má vo svojom zápase podporu v manželovi Manuovi Dni13 resize(Fabrizio Rongione), ktorý je načrtnutý trochu tézovito ako jednostrunne kladný charakter, prejavujúci veľkú dávku empatie k svojej chorej manželke. Vyhľadáva adresy jej kolegov a vozí ju za nimi,  povzbudzuje ju a nedovolí jej rezignovať. Ich spolužitie zrejme nie je jednoduché, ako vyplýva z niekoľkých náznakov, Sandra dokonca pochybuje o jeho láske, ale Manu pevne stojí pri nej v každej chvíli, prejavujúc obdivuhodnú dávku trpezlivosti. Ostatné postavy sú rozmiestnené vo filme tak, aby predstavili rozličné sociálno-etické postoje k hlavnému problému, no nie sú to tézovité figúrky, ale živí ľudia so svojimi problémami a názormi. Šedá eminencia tohto kolektívu – majster Jean-Marc, o ktorom sa celý čas hovorí ako o manipulátorovi, sa objaví až v závere filmu. Hrá ho obľúbený interpret bratov Dardennovcov Olivier Gourmet.      

Scenáristi a režiséri Dardennovci vo svojich autorských filmoch spravidla nepoužívajú hudbu, no v tomto najnovšom Dni11 resizezaznie dokonca dvakrát. Ide o pesničky púšťané z prehrávača v aute, teda z autentického zdroja, a slúžia na zdôraznenie Sandrinej momentálnej nálady – vzácnej pohody. Pri prvej sa uvoľnene usmieva, pri druhej sa dokonca rozospieva, opakujúc refrén „glória“...

Sociálno-psychologická dráma Dva dni, jedna noc je aktuálnym filmom s naliehavou témou. Realisticky rozpráva o ľudskej dôstojnosti a sebaúcte, o hodnote práce a cene peňazí, o solidarite a egoizme, o dlhej ceste pri hľadaní vlastnej identity, ktorá je možno dôležitejšia ako konečný cieľ. Postoj autorov je jasný – sú na strane sociálne slabších a ľudsky ponižovaných, ich filmárske majstrovstvo presvedčivé. To je dosť dôvodov na to, aby film neušiel pozornosti žiadneho vnímavého diváka.

Dni resizeDva dni, jedna noc (Deux jours, une nuit), Belgicko, Francúzsko,Taliansko, 2014
Scenár a réžia: Jean-Pierre a Luc Dardennovci
Kamera: Alain Marcoen
Strih: Marie-Hélène Dozo
Hrajú: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Catherine Salée, Pili Groyne, Simon Caudry a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 13. marca 2015
Foto: Film Europe   

Share/Save/Bookmark