ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Sex, drogy a dane (Spies & Glistrup)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Drogy7 resizeMogens Glistrup,  právnik, úspešný podnikateľ a milionár, ale aj odsúdený daňový podvodník, mediálna hviezda, či vedúca osobnosť pravicovej politickej strany v Dánsku. Simon Spies, „nekorunovaný kráľ“ cestovného ruchu, alternatívny psychológ, ktorý posúva latku ďaleko za hranice spoločenských hodnôt a dobrých mravov. Bez cenzúry a ostychu cielene vybudoval imidž firmy, aby sa neskôr mohol nerušene venovať experimentom s psychotropnými látkami a vlastnou sexualitou.

Dlhoroční priatelia a spoločníci Mogens a Simon. Obaja ikony dánskej spoločnosti, ktorých si režisér Christoffer Boe vybral a nakrútil biograficky ladenú drámu Sex, drogy a dane, v mnohom odkazujúcu na reálne udalosti. Na prvý pohľad Drogy3 resizeide o pomerne odlišných hrdinov, no kontrast postavený na ostýchavom Mogensovi, večne zahrabanom v papieroch, a vymetačovi večierkov, sexuálnom guru Simonovi, zostáva len povrchovým charakterizačným znakom. Postupným odkrývaním ich životných príbehov zisťujeme, že obaja trpeli nadmernými ambíciami. V honbe za dosiahnutím svojho sna, v bezbrehej viere v seba a svoju pravdu, neváhajú prekročiť vlastné limity, aby sa napokon rozdelili a odvrátili od toho, čo je skutočne správne. Jedno majú spoločné, obaja kopú sami za seba a je medzi nimi omnoho väčšia vzdialenosť, ako by sa zdalo.

Mogens a Simon sú kontroverzní, žijú svojím spôsobom na hrane a pre dosiahnutý úspech delia spoločnosť na dva tábory. Dogy2 resizeJednému ležia v žalúdku, zatiaľ čo druhý ich oslavuje a verí v zmenu. Zmenu, vedúcu k lepším životným podmienkam občanov k slobode a užívaniu si života hlbokými nádychmi, presne tak, ako to robia oni dvaja – maskoti  trochu zvráteného, no predovšetkým slobodného Dánska. Sú “dobrodincami” sú “hrdinami", dokazujú, že úspech nie je výsadou privilegovaných a zároveň hlásajú, že šťastie si zaslúžia všetci. Dánskom sa v 60. rokoch, podobne ako celou Európou, prehnala vlna lásky a slobody. Generácia vtedajších tridsiatnikov je alternatívou hnutia hippies, hlasno sa vystatujúc iným spôsobom života. V prípade Mogensa a Simona nebol výkrik po slobode extaktickým ručaním, mal štruktúru. Ich plán je pevný a má jasný cieľ: pochopiť, zmeniť a oslobodiť ľudí od byrokratického systému a jeho nariadení, byť sám sebe pánom.

Drogy5 resizeMoc a peniaze menia ľudí a tomu sa nevyhýba ani Christoffer Boe. Príbeh je prototypom žánru “from zero, to hero” a aj keď sa nevyhýba typickým klišé, spájaným s bohatstvom a mocou, ako alkohol, ľahké a krásne ženy, škaredí, no úspešní muži, večierky, smokingy, postupné otupovanie charakteru a vyvyšovanie sa nad ostatných. Rozprávkové bohatstvo je predsa len odlišné americkému obrazu, sila Dánska preráža. Ironický humor prináša smiech cez slzy, fabula síce v mnohom neprekvapí, mnohé scény sú navyše “hluché” a neposúvajú príbeh vpred, je však pomerne zaujímavé sledovať ako svojsky sa Škandinávec s kontroverznými “postavičkami” vysporiadal. Boe je priamy, naturalisticky verný, neskĺza k pátosu ani melanchólii.

Drogy8 resizeRežisér zobrazil svojich hrdinov ako presvedčivých populistov. Úspech v biznise im prinieslo najmä to, že dokázali presne definovať a vyplniť nie len dieru na trhu, ale najmä dieru v srdci obyčajného Dána. Ten sa chce baviť, sexovať, šňupať, a to všetko v teplej prímorskej krajine, navyše oslobodený od povinnosti voči štátu, odbremenený od daní. Podľa hesla „ ži, ako kážeš“ sa Simon “obetuje”, na verejnosti si buduje obraz sexuálneho delikventa, ktorého život je plný žien, drog a zábavy. Boe sa však snaží toto divadlo povýšiť na životnú filozofiu, ktorou hrdina sleduje psychologický koncept a prostredníctvom seba skúma patologické spoločenské javy, primárne potreby, ktorých Drogy13 resizeuspokojenie stojí nad všetkým ostatným. Mogens sa obetuje na iný spoločenský experiment, neplatí dane a zároveň sa verejne vyjadruje o tom, že by chcel štát zbaviť štátu, daní, politikov a byrokracie. Mogens i Simon sú svojím spôsobom anarchisti.

Formálne je film členený na tri časti, ktoré možno odvodiť zo slovenského prekladu názvu. Hrdinovia stupajú plynulým krokom, rebrík k úspechu sa zdá byť kratší, ako vyzeral zdola, no po prekročení istej hranice sa im ich sny a ambície vymknú z rúk. Zhubnosť nereálne radikálnych cieľov sa, skôr či neskôr, musí prejaviť, akokoľvek dobre to hrdinovia zamýšľali, pravidlá Drogy12 resizeplatia pre všetkých rovnako. Obaja extrémisti, obaja populisti,  dosahujú svoje ciele s kontroverzne radikálnymi praktikami. Obaja sú opantaní mocou a v istom momente neodhadnú mieru, prekročia vlastné limity aj hranicu únosnosti. S úspechom rastie i sebavedomie, s ním ambície, čo však predstavuje prechádzku po veľmi tenkom ľade. Simonov “výskum” sa zameria na drogy, pre Mogensa je problémom otázka daní a púšťa sa do politiky. Obe cesty sú pomerne zaujímavé a majú potenciál osloviť diváka. No filmu chýba čosi viac, čo by ho povýšilo nad priemerne vyrozprávaný životopisný príbeh. Sex, drogy a dane je len matným a rýchlo miznúcim tieňom tematicky príbuzného filmu Vlk z Wall Street.

Drogy10 resizeSex, drogy a dane (Spies & Glistrup / Sex, Drugs & Taxation), Dánsko, 2013
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Christoffer Boe
Scenár: Christoffer Boe, Simon Pasternak
Kamera: Manuel Alberto Claro
Strih: Peter Brandt
Hudba: Jonas Struck
Hrajú: Pilou Asbak, Nicolas Bro, Jesper Christensen, Jacob Hojlev Jorgensen, Kasper Leisner, Fie Aarestrup, Anna Agerbak, Trine Pallesen, Michael Brostrup a ďalší.
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 26. februára 2015
Foto: Film Europe

Share/Save/Bookmark