ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Big Eyes

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Big2 resizeVeľké oči čiže Big Eyes dominujú na obrazoch detí z rovnomenného amerického filmu, ktorý prichádza vo februári do našich kín. Škoda, že distributéri uvádzajú iba anglický titul. Jeho slovenský preklad by možno evokoval aj význam úslovia „mať veľké oči“ – čiže  chcieť niečo, na čo nemám, ktoré je v podtexte príbehu.

Film totiž vychádza zo skutočného umeleckého škandálu v polovici minulého storočia, keď sa „prevalilo“, že mimoriadne obľúbené obrazy popovej ikony 50. rokov – amerického maliara  Waltera Keana  sú dielom jeho manželky Margaret. Big3 resizePozornosť vzbudzuje už aj samotný fakt, že sa tento príbeh rozhodol nakrútiť americký režisér, známy svojou záľubou v metaforickej „ kontroverznej temnote“ a bizarných postavách, Tim  Burton (1958). Z jeho bohatej filmografie stačí spomenúť tituly ako Beetlejuice (1988)  Nožnicovoruký Edward (1990), Ospalá  diera (1999), Planéta opíc (2001), Mŕtva nevesta (2005), Charlie a továreň na čokoládu (2005), Sweeney Todd: Čertovský holič (2007) či Alica v krajine zázrakov (2010). Reálnou životopisnou „story“ sa nechal inšpirovať vlastne iba dvakrát: v príbehu o „najhoršom režisérovi“ Ed Wood (1994) a po dvadsiatich rokoch vo filme Big Eyes (2014). V oboch prípadoch spolupracoval so scenáristickou dvojicou Scott Alexander a Larry Karaszewski.  

Big8 resizeMimochodom, po dlhom čase je toto prvý Burtonov  film, kde nehrá Johnny Deep a režisérova dnes už expartnerka Helena Bonham- Carter. Možno s tým súvisí aj váhanie pri výbere hereckých predstaviteľov ústrednej dvojice manželov Keanovcov. Pôvodne sa vraj uvažovalo o Kate Hudson či Reese Witherspoon a Thomasovi Haden Churchovi alebo Ryanovi Reynoldsovi, ale nakoniec padla voľba na Amy Adams ako Margaret a oscarového Christopha Waltza ako Waltera. Obaja boli  za svoje postavy nominovaní na Zlatý glóbus v kategórii Najlepší herec - herečka v komédii a Amy Adams svoju nomináciu naň aj úspešne premenila.

Big11 resizeScenáristi im dopriali zopár vtipných dialógov a „hlášok“, ktoré rozosmejú publikum. Situáciu im však sťažili istou  proporčnou nevyváženosťou príbehu. Na jednej strane ho podávajú akoby očami a rozpačitými komentármi  bulvárneho novinára Dicka (Danny Huston), ktorý sa pričinil, aby sa z Waltera stala celebrita a na druhej strane sa viac sústreďujú na  biografiu Margaret, nie sú však dôslední a skratkovitosť niekedy až prekáža v pochopení jej konania. Do toho sa prelínajú nadšené reakcie ľudí, ktorých obrazy detí s veľkými očami citovo oslovili a odmietavé reakcie kritikov, ktorí ich   jednoznačne hodnotia ako gýč. Osou filmu však nie je hodnotenie samotných obrazov či Big7 resizediváckeho vkusu, ale predovšetkým vzťah protagonistov a ich psychologický vývoj.

V úvodných scénach vidíme pôvabnú, ale nesmierne naivnú Margaret, ako nakladá do auta to, na čom jej záleží najviac -  svoje obrazy a dcéru - a uteká z nevydareného manželstva, čo v päťdesiatych rokoch minulého storočia nebolo zvykom. Chce začať nový život v San Franciscu a privyrába si maľovaním portrétov na ulici. Tu spozná šarmantného Waltera, realitného makléra a príležitostného maliara, ktorý ponúka svoje obrazy Big12 resizefrancúzskych zátiší. Dodáva jej sebavedomie ako maliarke i žene a keď jej bývalý manžel  hrozí odobratím dieťaťa, vyrieši to ich svadbou na Havaji. Navyše sa úspešne ujme predaja jej obrazov, ktoré Margaret podpisuje novým, spoločným priezviskom Keane. Sprvu netuší, že jej manžel ich vydáva za svoje diela a neskôr sa dá zmanipulovať, aby v rámci obchodnej stratégie tajila svoje autorstvo ešte aj pred vlastnou dcérou, i keď tým trpí. Navyše, postupne zisťuje, že Walter je síce výborný obchodník, ale aj patologický klamár a komediant násilníckymi sklonmi a nekontrolovanými výbuchmi zlosti. Podarí sa jej vymaniť sa zo zlatej klietky jeho nadvlády? A prečo už od Big6 resizeneho dávno neodišla?

Ani nepoučený divák sa však týmito otázkami príliš netrápi. Situácie na plátne sú totiž viacako predvídateľné, záver dosť polopatistický a prekvapenie sa nekoná. Iba ak v tom, že nový Burtonov film je prekvapujúco neburtonovský. Pripomína skôr televízny klasicky vyrozprávaný priemerný životopisný príbeh, s dobrými hereckými výkonmi hlavných postáv.  Zaujímavosťou však je, že popri archívnych fotografiách manželov v záverečných titulkoch sa v jednej  filmovej scéne mihne na plátne aj reálna, ešte žijúca Margaret.

Big9 resizeBig Eyes, USA, Kanada,2014
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Tim Burton
Scenár: Scott Alexander, Larry Karaszewski
Kamera: Bruno  Delbonnel
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Christoph Waltz,  Amy Adams, Terence Stamp, Danny Huston, Elisabetta Fantone, Jon Polto a iní
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 19. februára 2015
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark